قرارداد جدید ناسا و روسیه برای انتقال فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی

سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکاسموس) و ناسا قصد دارند در پاییز یک قرارداد دیگر را برای استفاده از فضاپیماهای سایوز به منظور انتقال فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی امضا کنند. به گزارش ایسنا، این دو سازمان پیش از این قراردادی را برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی برای سال 2017 امضا کرده بودند و قرار است قراردادی با مضمون مشابه برای سال 2018 امضا شود.

پروژه 3.5 میلیون دلاری نگارش کتاب توسط رییس کمپانی‌های اسپیس‌اکس و تسلا موتورز


ایلان ماسک رییس کمپانی‌های تسلا و اسپیس‌اکس پروژه گران‌قیمت جدیدی در دست دارد. وی قصد دارد کتابی برای انتشارات مشهور پنگوئن بنویسد. بیزینس اینسایدر می‌گوید که ماسک قراردادی 3 میلیون دلاری و در روایتی دیگر 3.5 میلیون دلاری برای نگارش این کتاب بسته است.

پنج بلندپروازی جالب ناسا که رنگ واقعیت ندیدند

ناسا پر از رؤیاپردازان بلندپرواز است که هزینه رویاهای آن‌ها را باید کنگره آمریکا تائید کند اما پس از برنامه آپولو بسیاری از ایده‌های ناسا پیش از بیرون آمدن از طرحهای مفهومی، کنار گذاشته شدند. این ایده‌ها شامل توهماتی دور از ذهن تا ماموریت‌های محتاطانه‌تر به لحاظ مالی و برخی طرحها و معادلاتی بر روی برگه بودند؛ اگرچه برخی دیگر مدلسازی و آزمایش شدند اما همه آن‌ها در یک چیز مشترک بودند و آن عملی نشدن آن‌ها بود.

چتر نجات جدید ناسا، محموله‌های فضایی را به زمین می‌فرستد

پژوهشگران ناسا به دنبال ساخت چترهای نجات به منظور انتقال ارزانتر و سریعتر محموله‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین هستند.
به گزارش ایسنا، پریدن به زمین از ایستگاه فضایی با چتر نجات ممکن است کاملا تخیلی بنظر برسد، اما گروهی از دانشجویان این کار را با یک ماهواره کیوب‌ست انجام داده‌اند.

تقسیم سند فناوری هوافضا به 3 حوزه فضایی، هوایی و دفاعی

وی در ادامه به معرفی سند توسعه هوافضای کشور پرداخت و ادامه داد: در این سند حوزه فناوری هوافضا به سه حوزه فضایی، هوایی- هوانوردی و دفاعی تقسیم شده که در ذیل هر حوزه یک ستاد به همین نام فعال است و امور مربوط به آن حوزه را پیگیری می‌کند و همه این ستادها موظف به ارائه گزارش عملکرد سالانه خود به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور هستند.

چين بخش خصوصي را در برنامه اکتشاف کره ماه مشارکت مي‌دهد

وزنامه دولتی چاینا دیلی امروز سه شنبه نوشت دولت چین به امید کسب دستاوردهای بزرگ فناوری، درهای برنامه بلندپروازانه خود را برای اکتشاف کره ماه به روی شرکت های خصوصی خواهد گشود و این برنامه را به بخش دولتی محدود نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، این روزنامه بیانیه دولت چین را منتشر کرد که در آن آمده است ماموریت آینده به ماه را ماهواره «چانگ آه-4» ظرف دو سال آینده انجام خواهد داد.

انتصاب رئیس پژوهشگاه هوافضا توسط وزارت علوم


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر فتح‌الله امی را به ریاست «پژوهشگاه هوافضای ایران» منصوب کرد که تا پیش از این با عنوان «پژوهشکده سامانه های فضانوردی» زیرمجموعه «پژوهشگاه فضایی ایران» وابسته به «سازمان فضایی ایران» بود و با تغییر و تحولات اخیر در حوزه فضایی به عنوان پژوهشگاه هوافضا به زیر مجموعه وزارت علوم بازگشت.

دکتر صدر: شورای برنامه‌ریزی هوافضا ایجاد شود


دکتر صدر رئیس انجمن هوافضای ایران در چهاردهمین کنفرانس انجمن‌های فضایی ایران که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، گفت: 14 دانشگاه‌ با عنوان هوافضا فعالیت می‌کنند و وجود فارغ‌التحصیلان در این صنعت با عنوان متخصص باعث افتخار کشور است.

دکتر فتح‌الله امی رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم شد

به گزارش خبرگزاری دانشجو، در حاشیه نشست خبری همکاری صنعت و دانشگاه؛ فرصت مطالعاتی در صنعت و پسا دکتری صنعتی، دکتر فتح‌الله امی به عنوان رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم منصوب شد. این مراسم در پژوهشگاه هوافضا با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم برگزار شد.
فتح‌الله امی دارای دکترای مهندسی مکانیک گرایش هوافضا بوده و دانشیار دانشکده مکانیک (گروه هوافضا) دانشگاه تربیت مدرس است.

مختصری از «ایستگاه فضایی بین‌المللی» بدانیم

آی اس اس، یک ایستگاه فضایی است که پانزده کشور فعال در عرصه علوم هوا و فضا در آن تجربیاتشان را به آن اشتراک می گذارند. این ایستگاه در مدار زمین و در ارتفاع ۳۵۰ کیلومتری سطح زمین استقرار پیدا کرده است. ایده تشکیل آن در میانه های دهه هشتاد میلادی شکل گرفت. پنج آژانس فضایی عمده نیز درفعالیتهای مهم آن نقش دارند. ناسا، از ایالات متحده، روسکوموس از روسیه، ژاکسا از ژاپن، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا.

«جهانگير جُدَي» رئيس مرکز ملي فضايي شد

سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري طي حکمي «جهانگير جُدَي» را به سمت رياست مرکز ملي فضايي منصوب کرد. به گزارش معاونت علمي و فناوري رئيس جمهوري، در حکم سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري آمده است: شايسته است در راه‌اندازي مرکز ملي فضايي با هدف هماهنگي،‌ سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و نظارت با استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني مربوط در مراکز علمي و تحقيقاتي و با رعايت قوانين و مقررات اهتمام لازم صورت پذيرد.

پرتاب ماهواره SES-15 توسط راکت آریان-۵

شرکت SES اعلام کرده است که قصد دارد ماهواره SES-15 را در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ توسط راکت آریان-۵ از پایگاه گویان فرانسه به فضا پرتاب کند. این شرکت قراردادی را با شرکت Arianespace برای پرتاب این ماهواره توسط راکت آریان-۵ به امضا رساند. گفتنی است SES، شرکت مخابرات لوکزامبورگی است، که به‌عنوان دومین اپراتور ماهواره‌های مخابراتی در جهان شناخته می‌شود.

هفتمین دوره مسابقات ملی هوافضا دانشگاه امیرکبیر

دانشگاه صنعتی امیرکبیر هفتمین دوره مسابقات ملی هوافضا در بخش دانش آموزی و دانشجویی را در بهار سال 94 در 11 لیگ برگزار می کند.

چگونه می‌توان از فناوری‌های فضایی برای کاربردهای زمینی استفاده کرد؟

باور کنید یا نکنید، بین حشرات اتاق خواب شما در هتل، با کاوشگر فیله پیوندی وجود دارد. همچنین بین انرژی زمین گرمایی و ماموریت ماهواره اسمارت یک. به عبارت دیگر کارآفرینانی هستند که فنآوری‌های فضایی را دارای کاربرد زمینی می کنند.
پهپادهای مستقل از یک مدل تکامل یافته از سامانه موقعیت یاب ماهواره ای (جی.پی.اس.) با دقت دو سانتیمتر استفاده می کنند. (دقت جی.پی.اس. استاندارد، فقط تا دو متر است). از این پهپادها در کسب و کار اقتصادی برای نظارت بر مزارع استفاده می شود.

ماهنامه صنایع هوافضا، شماره 106، اسفند 93


دربرگیرنده‌ اخبار و مطالب روز و مقالات علمی حوزه هوافضا
گزارشی از چهارمین پرتاب موفق، آخرین رویارویی‌ها در حوزه اوکراین، نخستین موشک کروز بومی ترکیه، یک آزمایش مهم!، آموزش هوافضا، ارائه اصولی از دانش و مهندسی هوافضا با بیانی ساده
توزیع در گیشه‌های روزنامه فروشی سراسر کشور

هواپیماهای مسافری مافوق صوت به واقعیت می‌پیوندند

 

هواپیماهای مسافربری مدرن موجود، کاملا راحت و قابل اعتمادند، اما تازه‌ترین پیشرفت‌های مهندسی، امکان چند برابر کردن سرعت آنها را فراهم کرده است. هواپیماهای مافوق صوت (فراصوت) به واقعیت می‌پیوندند.

معرفی مسئول مرکز ملی فضایی تا پایان سال ۹۳

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: حکم فردی که قرار است مسئول مرکز ملی فضایی جمهوری اسلامی ایران باشد تا پایان امسال (سال ۹۳) صادر می‌شود.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: در رابطه با علم فضایی ایران چندین جلسه را تشکیل دادیم و برنامه‌ها را نهایی کردیم و کار مرکز ملی فضایی جمهوری اسلامی نیز به زودی آغاز می‌شود.

بررسی پیشنهاد رئیس جمهور در رابطه با مرکز ملی فضابی؛ موازی‌کاری در دانشگاه‌ها ممنوع

بخش‌های مختلف صنایع فضایی کشور، شامل وزارت دفاع، سازمان فضایی، دانشگاه‌ها و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان (دولتی و خصوصی) است که در تصمیم‌‌گیری‌های اخیر، سازمان فضایی از نهاد ریاست‌جمهوری منتزع و به وزارت ارتباطات ملحق شد. با توجه به این‌تصمیم، رییس‌جمهور دستور تاسیس مرکز ملی فضایی ذیل معاونت علمی را ابلاغ کرد که در این مرکز اهداف کلان، سیاست‌گذاری و ایفای نقش حاکمیتی در بخش‌‌های مختلف فضایی کشور دنبال می‌شود.

کارگاه‌های آموزشی چهاردهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران

در بخش کارگاه های آموزشی چهاردهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران سال 1393، تعداد 42 عنوان کارگاه توسط استادان و متخصصان برجسته حوزه هوافضای کشور در بازه زمانی 19 تا 21 اسفند ارائه می‌شود.

حمایت از تولیدکنندگان و بهره‌برداران محصولات دانش‎بنیان هوایی و هوانوردی ساخت‌ داخل

 

براساس نخستین مصوبه کمیته سیاست‌گذاری توسعه هوانوردی عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولیدکنندگان و بهره‌برداران محصولات دانش‎بنیان هوایی و هوانوردی ساخت‌ داخل مورد حمایت قرار می‌گیرند.

برگزاری بزرگترین نمایشگاه هوایی آسیا در هند

بزرگترین نمایشگاه هوایی آسیا در هند در حال برگزاری است. این نمایشگاه هوایی که از روز چهارشنبه گشایش یافت، به مدت پنج روزه ادامه دارد. در آیین گشایش این نمایشگاه هوایی آسیایی با عنوان «آیرو هند - 2015»، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، وابستگان نظامی کشورهای مختلف و نمایندگان 600 شرکت صنعت هوایی - دفاعی حضور داشتند.

کارگاه آموزشی-صنعتی طراحی و پیاده سازی سیستم کنترل به روش طراحی مبتنی بر مدل

در حاشیه‌ی چهاردهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران، کارگاه آموزشی-صنعتی طراحی و پیاده سازی سیستم کنترل به روش طراحی مبتنی بر مدل برگزار می‌شود.

تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری