ماهنامه فضانورد شماره 161 اردیبهشت 1393

ماهنامه «خبرهای هوافضایی» با پیشینه‌ای سیزده ساله در اطلاع‌رسانی جدیدترین خبرهای هوافضایی، از بهمن ماه ۱۳۹۱ با محتوایی غنی‌تر و ظاهری آراسته‌تر با نام «فضانورد» در اختیار خوانندگان قرار گرفت. این ماهنامه وابسته به پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی (پژوهشگاه هوافضای سابق) است. برای دریافت این ماهنامه کلیک کنید.

 

آزمايشگاه تحقيقاتي ارتعاشات و سيستم‌هاي ديناميكي-دانشکده هوافضا دانشگاه امیرکبیر

آزمايشگاه تحقيقاتي ارتعاشات و سيستم‌هاي ديناميكي دانشكده هوافضا دانشگاه امیرکبیر در سال 1379 راه‌اندازي شده است.

پرسش و پاسخ پیرامون رشته مهندسی هوافضا (برگرفته از دانشگاه امیرکبیر)

دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به رشته‌ی هوافضا، پرسش‌های بسیاری در زمینه‌ی وضعیت کنونی و آینده‌ی این رشته دارند. در این نوشتار به برخی از این پرسش‌ها پاسخ داده شده است. (این نوشتار توسط دانشکده‌ی مهندسی هوافضا دانشگاه امیرکبیر تهیه شده است.)

شرکت امبرائر (Embraer)

امبرائر (Embraer) شرکت هوافضای برزیلی است، که در زمینه تولید هواپیماهای مسافربری، تجاری و نظامی، همچنین تولید جنگ‌افزار و نیز ارائه خدمات، سرویس‌ها و فناوری‌های هوافضا فعالیت می‌نماید.

شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin)

لاکهید مارتین (Lockheed Martin) شرکت هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی است، که در ماه مارس سال ۱۹۹۵ از به هم پیوستنِ شرکت‌های لاکهید کورپوریشن و مارتین مریتا در شهر بتزدا، مریلند تشکیل شد.

شرکت نورتروپ گرومن (Northrop Grumman)

نورتروپ گرومن (Northrop Grumman) شرکت صنایع نظامی و فناوری هوافضای آمریکایی است. این شرکت در سالِ ۱۹۹۴ در پی خریداری شرکت گرومن توسط شرکت نورتروپ، سپس ادغام دو شرکت، راه‌اندازی شد.

شرکت ایرباس (Airbus)

ایرباس (Airbus) شرکت هواپیماسازی اروپایی و سازنده بزرگترین هواپیمای جت مسافربری جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر تولوز، فرانسه قرار دارد و کارخانجات آن در سراسر اروپا گسترده می‌باشند.

شرکت بل هلیکوپتر (Bell Helicopter)

بل هلیکوپتر (Bell Helicopter) تولیدکننده هواگردهای گردنده‌بال (بالگرد و روتورکرافت) امریکایی است که دفتر مرکزی آن در شهر فورت وورث در تگزاس است.

شرکت سسنا (Cessna)

سِسنا (Cessna) شرکت آمریکایی هواپیماسازی مستقر در ویچیتا در ایالت کانزاس آمریکا است. تولیدات اصلی این شرکت هواپیماهای معمولی هستند و گرچه این شرکت بیشتر به خاطر هواپیماهای کوچک و پیستونی خود شهرت دارد ولی جت‌های تجاری نیز تولید می‌کند.

نرم‌افزار تحلیل هواپیمای پیشرفته (AAA)

نرم‌افزار تحلیل هواپیمای پیشرفته (Advanced Aircraft Analysis) یا AAA محاسبات مورد نیاز برای طراحی و تحلیل هواپیما را انجام می‌دهد. این نرم‌افزار مکمل کتاب طراحی هواپیمای راسکم (Roskam) می باشد.

شرکت آگوستاوستلند (AgustaWestland)

آگوستاوستلند یک شرکت طراحی و تولید بالگرد است که در ایتالیا و انگلستان قرار دارد. اکنون شرکت وستلند شامل پنج شاخه اصلی است که علاوه بر تولید هلیکوپتر، در زمینه سازه های فلزی و مواد مرکب، ساخت دستگاه انتقال قدرت و تولید تیغه های پروانه هلیکوپتر فعالند.

چگونه می‌توان خلبان شد؟

چگونه خلبان شویم؟ به طور مشخص شروع اقدامات اولیه برای ورود به این رشته منوط به اتمام دوره متوسطه و اخذ مدرک دیپلم خواهد بود.

چگونه می‌توان فضانورد شد؟

هر سازمان فضایی برای استخدام فضانورد قوانین و مقررات ویژه خود را دارد، سازمانی مانند ناسا از متقاضیان این شغل انتظار دارد دست‌کم مدرک لیسانس را در یکی از رشته‌های مهندسی، علوم زیستی، فیزیک و یا ریاضیات داشته باشند.

متلب (MATLAB)

متلب (به انگلیسی: MATLAB) یک محیط نرم‌افزاری برای انجام محاسبات عددی و یک زبان برنامه‌نویسی نسل چهارم است. متلب برای گروه‌های مختلف مهندسان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک، هوافضا، رایانه و... کاربرد بسیاری دارد.

نرم‌افزار اِن ایکس (NX)

نرم‌افزار اِن ایکس (NX) که پیش‌تر یونیگرافیکس (Unigraphics) نامیده می‌شد، محصول شرکت زیمنس پی ال ام آمریکا (شاخه نرم‌افزاری و اتوماسیون شرکت زیمنس آلمان)، یکی از توانمندترین نرم‌افزارهای جامع طراحی به کمک رایانه، مهندسی به کمک رایانه و ساخت به کمک رایانه است.

نخستین جشنواره ملی ایده‌های فضایی

با توجه به پیشرفت‌های کشور عزیزمان ایران در حوزه‌های گوناگون علمی و پژوهشی و حضور پررنگ جوانان در این عرصه، سازمان فضایی ایران در نظر دارد با توجه به پتانسیل‌های موجود در صنعت فضایی، نخستین جشنواره ملی در خصوص ایده‌های برتر در حوزه فضا را در مهرماه سال 93 برگزار نماید.

برای آگاهی بیشتر می‌توانید به تارنمای سازمان فضایی ایران به نشانی www.isa.ir مراجعه نمایید.

ارائه کارگاه آموزشی در حاشیه همایش ایمنی در حمل و نقل هوایی


بیست و دو عنوان کارگاه آموزشی توسط اساتید و کارشناسان برجسته صنعت هوایی در حاشیه نخستین کنفرانس ایمنی در حمل و نقل هوایی ارائه خواهد شد. به شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها مدرک معتبر سازمان هواپیمایی کشوری اعطا می‌شود. فهرست عناوین و مشخصات کارگاه ها در ادامه آمده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی بیشتر با شماره تلفن‌ 02177263343  تماس حاصل نمایند.

نخستین همايش ايمني در حمل و نقل هوايي

نخستین همايش ايمني در حمل و نقل هوايي در تاریخ ۳ و ۴ تير ۱۳۹۳ توسط سازمان هواپمايي كشوري با مشاركت شركت‌ها ، انجمن ها و مراكز علمي و تخصصي صنعت هواپيمايي برگزار مي‌شود. در اين همايش، كارگاه هاي آموزشي تخصصي توسط صاحب نظران و خبرگان هوافضايي ارايه خواهد شد.

نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی

دوره‌ی انتشار: دوفصلنامه
موضوع: علمي-پژوهشی (فنی مهندسی)
صاحب امتياز: دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری

نشریه «پیشرانش هوافضایی»

 چاپ دستاوردهای علمی-پژوهشی در نشریه «پیشرانش هوافضایی»

انجمن مهندسی پیشرانش هوافضایی ایران

انجمن مهندسی پیشرانش هوافضایی ایران به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی علوم و فناوری هوافضای کشور درحوزه پیشرانش و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در این زمینه با همت جمعی از اساتید و متعهدان دانش در سال ۱۳۸۹ به تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.

سومین کنفرانس انجمن پیشرانش هوافضایی ایران

سومین کنفرانس انجمن پیشرانش هوافضایی ایران با همکاری دانشگاه صنعتی مالک اشتر-اصفهان، شاهین‌شهر، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا در تاریخ ۳۰ مهر و  ۱ آبان ۱۳۹۳ برگزار می‌گردد.

نخستین کنفرانس ملی ناوبری

نخستین کنفرانس ملی ناوبری به همت دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده علوم و فناوری شهید کاظمی در بهمن 1393 برگزار می‌شود.

نخستین کنفرانس ملی ناوبری - بهمن 93

امروزه سنسورها و تجهیزات متنوعی به منظور اندازه­‌گیری شتاب، موقعیت مرکز جرم و سرعت زاویه­‌ای یک جسم وجود دارد. یکی از حوزه­‌های بسیار مهم در زمینه ناوبری که در کاربردهای عملی و صنعتی همچون صنعت هوافضا بسیار مورد توجه است، استفاده مناسب از این تجهیزات و خروجی سنسورهای مختلف برای تعیین موقعیت و جهت‌گیری در لحظه­‌های مختلف از حرکت جسم است.

آشنایی با دیوار صوتی

دیوار صوتی (sound barrier) اصطلاحی است که در پرواز با سرعت حدود صوت و فراصوت مطرح می‌شود.

سامانه‌های ترمز هواپیما

پیشرفت‌های به وجود آمده در فناورب مواد، روش‌های طراحی و آزمون‌های بعد از ساخت موجب گردیده که در کیفیت و کارایی ترمزهای هواپیماهای جت امروزی به طور چشمگیری بهبود حاصل شود و بدون اینکه فضای بیشتری را اشغال کند دارای وزن کمتری نسبت به ترمزهای قدیمی باشد.

دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری

اين دانشکده برنامه‌هاي آموزشي آكادميك خود را همسو با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با توجه به نیازمندی‌های صنعت هوانوردی اجرا مي نمايد و در حال حاضر در 4 رشته اصلی تعمير و نگهداري هواپيما، مراقبت پرواز، الكترونيك و مخابرات و در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می‌پذیرد.

همایش حمل و نقل هوایی ایران، آسیب‌شناسی و چالش‌ها

همایش «حمل و نقل هوایی، آسیب‌شناسی و چالش‌ها» در تاریخ 30 و 31  اردیبهشت ماه 93 به همت انجمن علمی حمل و نقل هوایی برگزار می‌شود.

همایش حمل و نقل هوایی ایران، آسیب‌شناسی و چالش‌ها


همایش «حمل و نقل هوایی، آسیب‌شناسی و چالش‌ها» در تاریخ 30 و 31  اردیبهشت ماه 93 به همت انجمن علمی حمل و نقل هوایی برگزار می‌شود.

از محورهای این همایش مدیریت، اقتصاد و بهره‌وری، طراحی و برنامه‌ریزی، سوانح و حوادث، تحریم و محدودیت‌ها، خصوصی‌سازی و مشتری‌مداری، بازارگرایی، بهداشت و پزشکی هوایی است.

فراخوان پژوهش‌های مشترک علمی در پرتاب کاوشگرهای فضایی ایران

پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی قصد دارد بخشی از کاوشگرهای فضایی را به محموله‌های علمی ـ اکتشافی اختصاص دهد تا با بررسی جنبه‌های مختلف توسعه علوم فضایی، زمینه انجام پژوهش‌های مشترک علمی را با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور در حوزه فضا و دیگر حوزه‌های علمی مرتبط فراهم کند. برای آگاهی بیشتر و شیوه‌ی تنظیم پیشنهادیه (پروپوزال) به فایل راهنمای تنظیم پروپوزال (اینجا) و یا به نشانی www.ari.ac.ir مراجعه نمایید.

تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری