کاوشگر «افق‌های نو» روز سه‌شنبه برای نخستین بار از کنار سیاره پلوتو که در حدود سه میلیارد مایل با زمین فاصله دارد، عبور کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوشگر ناسا برای اولین بار از کنار سیاره پلوتو عبور کرد تا اطلاعات و تصاویر تازه و جدیدتری را از این سیاره به زمین مخابره کند. این تصویربرداری نتیجه تلاش ۱۰ ساله محققان ناسا است. در سال ۲۰۰۶ میلادی، این کاوشگر برای بررسی سیاره پلوتو به فضا پرتاب شد اکنون کاوشگر «افق‌های نو» به مقصد رسیده و بایستی ماموریت اصلی خود را آغاز کرده و تصاویر جدیدی را از این سیاره کوچک در اختیار محققان و کارشناسان ناسا قرار دهد.

این سیاره در سال ۱۹۳۰ کشف و اندازه آن کوچک‌تر از دو سوم ماه است و به علت همین کوچکی، بسیاری از دانشمندان آن را سیاره به حساب نمی‌ آوردند. در سال ۱۹۹۹ میلادی، گروهی از دانشمندان مجددا پلوتو را در گروه سیارات دسته بندی کردند. در اوت ۲۰۰۶ میلادی نیز رسما رده بندی سیاره پلوتو به سیاره کوتوله تغییر کرد و با این طبقه بندی جدید، اکنون منظومه شمسی به جای ۹ سیاره دارای ۸ سیاره است. تنها فضاپیمایی که تاکنون به پلوتو نزدیک شده تلسکوپ فضایی «هابل» است که توانسته تصاویری از پلوتو و قمرهای آن گرفته و در اختیار کارشناسان قرار دهد.

اما اکنون کاوشگر «افق‌های نو» به نزدیکی این سیاره رسیده تا بتواند تصاویر جدیدی را پیش روی محققان قرار دهد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب