سامانه جدید ناسا برای مدیریت ترافیک مدارگردهای مریخ

ناسا سیستمی برای مانوردهی، برقراری ارتباط و نظارت ترافیکی برای اطمینان حاصل کردن از عدم برخورد مدارگردهای مریخ با یکدیگر ارائه داده است.
هم‌اکنون پنج فضاپیما حول سیاره سرخ مدارگردی می‌کنند. فضاپیماهای MAVEN متعلق به ناسا، Mangalyaan متعلق به هند، مارس‌ اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپا به همراه فضاپیماهای اودیسه مریخ و مدارگرد شناسایی مریخ حول سیاره سرخ مدارگردی می‌کنند.

تاریخ ویرایش: 13 مرداد ماه 1394

ناسا سیستمی برای مانوردهی، برقراری ارتباط و نظارت ترافیکی برای اطمینان حاصل کردن از عدم برخورد مدارگردهای مریخ با یکدیگر ارائه داده است.

به گزارش ایسنا، هم‌اکنون پنج فضاپیما حول سیاره سرخ مدارگردی می‌کنند. فضاپیماهای MAVEN متعلق به ناسا، Mangalyaan متعلق به هند، مارس‌ اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپا به همراه فضاپیماهای اودیسه مریخ و مدارگرد شناسایی مریخ حول سیاره سرخ مدارگردی می‌کنند.

تمامی این پنج مدارگرد از خدمات رهگیری و ارتباطاتی شبکه فضای عمیق ناسا استفاده می‌کنند. این شبکه اطلاعات مسیری را جمع‌آوری می‌کند و مهندسان می‌توانند شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای از مسیرهای آینده پیش رو در اختیار داشته باشند.

سیستم اجتناب از برخورد جدید در صورت نزدیک‌شدن بیش از حد دو مدارگرد هشدار دقیقی می‌دهد.

فضاپیمای MAVEN که 21 سپتامبر سال 2014 به مدار مریخ رسید، جو فوقانی این سیاره را بررسی می‌کند. این سامانه در مدار مرتفع فعالیت می‌کند که گاهی اوقات در مقایسه با دیگر مدارگردهای ناسا دورتر از سیاره قرار می‌گیرد و گاهی اوقات نیز به آن نزدیک‌تر است و بنابراین عرض ارتفاعاتی را که توسط سایر مدارگردها اشغال شده‌اند، می‌پیماید.

ناسا همچنین بر مکان‌های مدارگردهای هند و آژانس فضایی اروپا که هر دو در مدارهای مرتفع حرکت می‌کنند، نظارت می‌کند.

سیستم اجتناب از برخورد مریخ، بخشی از پروژه «فرآیند ارزیابی تقاطع فضای عمیق خودکار چندماموریتی» متعلق به ناساست.

با این حال، مدیریت ترافیک در مریخ آسان‌تر از مدیریت ترافیک فضایی در زمین است، جایی که هزار مدارگرد فعال به همراه قطعات سخت‌افزاری غیرفعال فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید