پروژه جدید دارپا برای ماموریت‌های هوایی آینده

آژانس پروژه‌های پیشرفته تحقیقاتی آمریکا (دارپا) به دنبال ارائه ارتشی از سامانه‌های هوایی است که در میان آسمان، قابل‌آرایش و جمع‌آوری باشند. دارپا برنامه Gremlins را آغاز کرده که هدف از آن ارائه ارتشی از سامانه‌های هوایی هوشمندتر و ارزان‌تر است که وسط هوا آرایش و جمع‌ شوند.

تاریخ ویرایش: 10 شهریور ماه 1394

دارپا برنامه Gremlins را آغاز کرده که هدف از آن ارائه ارتشی از سامانه‌های هوایی هوشمندتر و ارزان‌تر است که وسط هوا آرایش و جمع‌ شوند.

پروژه جدید دارپا برای ماموریت‌های هوایی آینده

آژانس پروژه‌های پیشرفته تحقیقاتی آمریکا (دارپا) به دنبال ارائه ارتشی از سامانه‌های هوایی است که در میان آسمان، قابل‌آرایش و جمع‌آوری باشند.

آمریکا دارای تعدادی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای چندماموریتی در دنیاست و هر یک از این هواپیماها می‌توانند بیش از یک اسکادران کامل متعلق به چند دهه پیش عمل کنند؛ با این حال این هواپیماها بسیار گران و فوق‌العاده پیچیده بوده و نمی‌توان عمر آن‌ها را به طور دقیق تمدید کرد.

به همین خاطر دارپا برنامه Gremlins را آغاز کرده که هدف از آن ارائه ارتشی از سامانه‌های هوایی هوشمندتر و ارزان‌تر است که وسط هوا آرایش و جمع‌ شوند.

دارپا از نام «گرملین» برای پروژه‌ جدید استفاده کرده و به دنبال خلق فناوری‌هایی است که به جنگنده‌های هوایی آینده امکان آرایش‌کردن ارتشی از پلت‌فرم‌های بدون سرنشین، ارزان‌قیمت و قابل استفاده مجدد را بدهند. این پلت‌فرم‌ها توسط هواپیمای دیگر، بازیابی شده یا بر سر دشمن سقوط می‌کنند.

پروژه گرملین به دنبال جایگزین‌کردن هواپیماهای چندمنظوره کنونی نیست بلکه آن‌ها را با پهپادهای تخصصی‌تر، ارزان‌تر و ساده‌تر تکمیل می‌کند به طوری که بتوانند چندین بار آرایش و بازیابی شوند.

هدف از این پروژه، ارائه سامانه‌هایی است که از هوش، نظارت و شناسایی (ISR) در شیوه‌ای کاربردی و واکنشی قدرتمند استفاده کنند. بر اساس اعلام ناسا، استفاده از این پهپادها با یکدیگر و با مدیریت انسانی صورت می‌گیرد.

دارپا امیدوار است از فناوری‌های جدید استفاده کرده و آن‌ها را با سیستم‌های بازیابی سامانه‌های هوایی بدون سرنشین و همچنین سوخت‌رسانی هوایی خودکار ترکیب کند.

هدف نهایی، ایجاد توانایی نوینی است که به جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها یا وسایط انتقال، امکان پایین انداختن گرملین‌های کوچک دارای بال ثابت از فاصله‌ای ایمن را می‌دهد؛ این گرملین‌ها سپس توسط سامانه هوایی انتقال برای بازگشت به پایگاه و بازیابی به مدت 24 ساعت، دوباره جمع‌آوری می‌شوند.

در حالت ایده‌آل، هر گرملین دارای طول عمری برای 20 بار آرایش‌شدن است و شکاف بین هواپیماهای سرنشین‌دار و موشک‌ها را پر می‌کند.

منبع: ایسنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید