بهره‌برداری از نخستین ماهواره تمام برقی جهان

شرکت بوئینگ اعلام کرده نخستین ماهواره مجهز به نیروی محرکه تمام الکتریکی جهان کاملا به مرحله عملیاتی رسیده است. این ماهواره که ماه مارس به فضا پرتاب شد، ABS-3A 702SP نام دارد و به شرکت مخابراتی سفارش‌دهنده آن یعنی شرکت ABS واقع در برمودا به طور رسمی تحویل داده شده است. این ماهواره، خدمات ارتباطاتی را به آمریکا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا ارائه خواهد داد.

تاریخ ویرایش: 23 شهریور ماه 1394

شرکت بوئینگ اعلام کرده نخستین ماهواره مجهز به نیروی محرکه تمام الکتریکی جهان کاملا به مرحله عملیاتی رسیده است.

به گزارش ایسنا، این ماهواره که ماه مارس به فضا پرتاب شد، ABS-3A 702SP نام دارد و به شرکت مخابراتی سفارش‌دهنده آن یعنی شرکت ABS واقع در برمودا به طور رسمی تحویل داده شده است. این ماهواره، خدمات ارتباطاتی را به آمریکا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا ارائه خواهد داد.

بهره‌برداری از نخستین ماهواره تمام برقی جهان

ماهواره ABS-3A در ماه مارس سوار بر موشک فالکون 9 متعلق به مجموعه پرتاب 40 شرکت اسپیس ایکس از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شد.

فناوری کلیدی این ماهواره مخابراتی، داشتن سیستم محرکه زنون یون (XIPS) است. پیش‌تر سیستم‌های هیبریدی که از ترکیبی از نیروی محرکه یونی و شیمیایی استفاده می‌کنند، به مدار ارسال شده‌اند اما این نخستین باری است که یک ماهواره مجهز به سیستم هدایت تمام الکتریکی به فضا پرتاب شده است.

بوئینگ مدعی است این فناوری مبتنی بر 210 هزار تجربه پرواز با نیرودهی محرکه یونی است و 10 برابر کارآمدتر از موشک‌های دارای سوخت مایع است.

این ماهواره، چهار رانشگر 25 سانتی‌متری دارد که از زنون به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کنند و این سامانه سالانه از فقط پنج کیلوگرم سوخت استفاده می‌کند.

این میزان، صرفه‌جویی قابل‌توجهی به شمار می‌آید زیرا نشان می‌دهد ماهواره ABS-3A به سوخت کمتر و رانشگرهای کوچک‌تری نیاز دارد که این موضوع هزینه‌های پرتاب را کاهش می‌دهد.

پس از پرواز، سیستم هدایت XIPS به ماهواره ABS-3A امکان نیرودهی‌کردن خود در مدار مدار زمین‌آهنگ را داد و در آنجا در طول جغرافیایی سه درجه غربی قرار گرفت. مدار زمین‌آهنگ یا مدار هم‌گردش زمین به مدارهایی حول کره زمین گفته می‌شود که سرعت زاویه‌ای چرخش ماهواره‌ها بر روی این مدارها با سرعت چرخش زمین برابر است.

قرار است سال آینده ماهواره دوم ABS-2A برای شرکت ABS راهی مدار شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید