خرید هواپیمای مسافربری سوخو را تایید نمی‌کنیم/مذاکره با بویینگ و ایرباس برای نوسازی ناوگان هوایی ایران

وی درباره خرید هواپیمای مسافربری سوخوی روسی با توجه به ناموفق بودن تجربه فعالیت هواپیمایی توپولوف و آنتونف گفت: چنین هواپیمایی هنوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز در ایران را ندارد بنابراین سازمان هواپیمایی کشور چنین خریدی را تاکنون تایید نکرده و نمی‌کند مگر آن که در آینده این نوع از هواپیما بررسی شود.

تاریخ ویرایش: 30 شهریور ماه 1394

به گزارش خبرگزاری میزان، عباس آخوندی صبح یکشنبه در نشست خبری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل ونقل، مسکن و شهرسازی که امروز یکشنبه ۲۹ شهریور برگزار شد درباره حل مشکل ترافیک برای مردم تهران و افزایش رفاه شهروندان گفت: این بحث درستی است که کلانشهر تهران و پیرامون آن بیش از ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارند بنابراین باید حمل و نقل غالب تهران در داخل شهر مترو و برای رفت و آمد حومه راه آهن باشد چون هرچقدر شبکه راه‌های کشور توسعه پیدا کند نمی‌تواند به رشد آمار تعداد خودروها برسد.

خرید هواپیمای مسافربری سوخو را تایید نمی‌کنیم/مذاکره با بویینگ و ایرباس برای نوسازی ناوگان هوایی ایران

وزیر راه و شهرسازی درباره حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش حمل و نقل هوایی ایران و میزان سرمایه‌گذاری آنها اظهار کرد: خوشبختانه قبل از توافق وین هیئت‌های مختلفی به ایران رفت و آمد داشتند و در حوزه‌های ناوگان، زیرساخت و تجهیز سیستم ناوبری مذاکرات گسترده‌ای را با شرکت‌های دست اول داشتیم و با برخی از آنها به تفاهم‌های اولیه نیز رسیدیم منتظریم توافق‌های یاد شده رسما اعلام شود تا کار را به پیش ببریم.

لغو تحریم صنعت هوانوردی ایران

وی درباره همکاری شرکت بویینگ با ایران با توجه به آنکه تحریم‌های آمریکا حتی بعد از اجرای توافق وین پابرجا می‌ماند٬ گفت: برآورد خود برای سال ۲۰۲۰ را در اختیار شرکت‌های بویینگ و ایرباس قرار دادیم و اعلام کردیم که برای نوسازی کل ناوگان هوایی به چه تعداد هواپیما نیاز داریم البته در حوزه هواپیماهای با برد کوتاه با سایر شرکت‌های تولید کننده نیز مذاکره داشتیم.

آخوندی تاکید کرد: از جمله تحریم‌هایی که بعد از اجرای توافق وین لغو خواهد شد، تحریم صنعت هوانوردی ایران است بنابراین امکان نوسازی این صنعت وجود دارد.

وی درباره میزان اثرگذاری سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد یورویی خارجی در تامین کسری بودجه مالی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام باقی مانده از قانون برنامه پنجم توسعه گفت: پروژه‌هایی که ما در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در حمل و نقل و مسکن و شهرسازی ارائه می‌دهیم متفاوتند، برخی پروژه‌ها همچون احداث راه‌های روستایی و راه‌های فرعی ماهیتا قابلیت جذب سرمایه گذاری ندارند بنابراین هدف از این همایش لزوما تامین کسری بودجه نیست بلکه بیشتر مربوط به توسعه ملی با اتکا به ظرفیت بخش خصوصی است. در همین قالب ۱۲۱ پروژه قابل جذب سرمایه گذاری خارجی را معرفی کردیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره تجربه تاخیر هواپیما برای خود و اقداماتی جهت رفع این مشکل گفت: حتما چنین مشکلی بارها رخ داده است بر همین اساس آیین نامه دفاع از حقوق شهروندان و مسافران برای اولین بار در ایران بررسی شد و در شورای عالی هواپیمایی کشور به تصویب رسید و ابلاغ شد که این آیین‌نامه در سراسر کشور به اجرا درآمده است.

وی افزود: صنعت هوایی ایران یکی از معدود حوزه‌هایی است که تحریم می‌توانست بر آن تاثیرگذار باشد بنابراین امروز هیچ کس نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که در یک شرایط عادی قرار داریم. شکی نیست که امروزه در شرایط بسیار سختی قرار گرفته‌ایم اما این به آن معنا نیست که بیاییم حقوق مسافران را نادیده بگیریم. هم اکنون به شکل نسبی وضعیت بهتری از  نظر کاهش تاخیرهای هواپیماها نسبت به گذشته گزارش می‌شود. در این رابطه از جمله کارهایی که انجام می‌شود اعلام تمام اطلاعات مربوط به تاخیرهای ایرلاین‌ها به طور ماهانه است و همین امر یکی از بهترین راهکارهایی است که سبب شده تا شرکت‌هایی هواپیمایی برای کاهش تاخیرهای پروازی با یکدیگر رقابت کنند.

وی درباره گسترش سرمایه‌گذاری‌های مشترک منطقه‌ای گفت: موافقت‌نامه‌های مختلفی از جمله توسعه شبکه ریلی آسیایی، شبکه آزادراهی آسیایی، بحث تراسیکا و سایر پیمان‌های بین‌المللی داریم. هدف آن است که بتوانیم با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران امکانات حمل و نقلی کشور را ارتقا دهیم. بنابراین در دوسال گذشته توجه بسیار زیادی به نوسازی در تمام پایانه‌های مرزی کشور و تسهیل عبور و مرور از مرزهای کشور شد. ارتباط‌های جاده‌ای را ارتقا دادیم و در حوزه اتصالات ریلی در حال توسعه به ترکمنستان، عراق، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و ترکیه هستیم. بنابراین تلاش می‌کنیم ارتباطات خود را با همه کشورهای منطقه گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این امکان را برای کشورهای منطقه فراهم آوردیم که به آب‌های جنوب ایران دسترسی پیدا کنند. مذاکرات مثبتی با هند و چین برای توسعه بندر چابهار داشتیم برای آنکه بتوانیم از طریق دریای عمان یک محور جدید راه ابریشم را تا چین برقرار کنیم.

نوسازی ناوگان هوایی کشور

آخوندی درباره قدرت کم شرکت‌های هواپیمایی داخلی در خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی گفت: بر سر بسته‌ای با برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی به توافق رسیدیم اما از آنجا که هنوز توافقات نهایی نشده ارقام قابل اعلام نیست چون اگر این ارقام قبل از نهایی شدن اعلام شود می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. بر اساس این بسته توافق شده باید بتوانیم یکسری از هواپیماها را به صورت اجاره به شرط تملیک وارد کشور کنیم تا آن شرکتی که برای وارد کردن این هواپیماها به ایران به صورت اجاره به شرط تملیک تاسیس می‌شود این هواپیماها را به سایر شرکت‌های هواپیمایی به صورت اجاره قرار دهد بنابراین به این ترتیب می‌توانیم ناوگان هوایی ایران را نوسازی کنیم بدون آنکه شرکت‌های ایرانی درگیر خرید هواپیما با رقم‌های سرمایه‌گذاری بسیار کلان شوند.

وی درباره نحوه انتقال تکنولوژی به کشور با چهار روش سرمایه گذاری BOT، BLT، اجاره و اجاره به شرط تملیک گفت: در هر چهار روش امکان انتقال تکنولوژی فراهم است. اتفاقا از جمله قراردادهایی که در این چارچوب می بندیم بحث انتقال فناوری است. در همه این روش‌ها قانون استفاده حداکثری از خدمات پیمانکاران ایرانی رعایت می‌شود. هیچ کدام از پروژه‌ها به صورت اجرای خالص خارجی انجام نمی‌شود و تمام پروژه‌ها با مشارکت پیمانکاران و مهندسان ایرانی عملیاتی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره صدور خدمات مهندسی ایران یادآور شد: خوشبختانه پیمانکاران ایرانی موقعیت بسیار خوبی در کشورهای منطقه دارند البته هم اکنون بیشتر با مشکل تامین امنیت مواجه هستیم. در مجموع پیمانکاران ایرانی در اجرای پروژه‌ها در عراق و کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی حضور دارند و خوشنام نیز هستند.

آخوندی افزود: با توجه به اینکه وارد نظم جدید فضای بین المللی شدیم بحث دسترسی به بازارهای جهانی، دانش مدیریت و دانش بازرگانی مسئله بسیار مهمی است که باید در چنین فضایی آن اهداف را تعقیب کنیم.

هواپیمای مسافربری سوخو مجوزی از سازمان هواپیمایی ندارد

وی درباره خرید هواپیمای مسافربری سوخوی روسی با توجه به ناموفق بودن تجربه فعالیت هواپیمایی توپولوف و آنتونف گفت: چنین هواپیمایی هنوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز در ایران را ندارد بنابراین سازمان هواپیمایی کشور چنین خریدی را تاکنون تایید نکرده و نمی‌کند مگر آن که در آینده این نوع از هواپیما بررسی شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره امکان ادغام همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی با نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری راه و شهرسازی و کاهش هزینه‌ها در برگزاری همایش‌ها از این طریق گفت: برای چنین فضای جدید و حجم سرمایه‌گذاری برگزاری همایشی در این سطح ضروری بود و تصور نمی‌کنم این هزینه‌ها در برابر آن اهداف قابل طرح باشد.

وی درباره ۱۲۱پروژه قابل ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در همایش مذکور و ارتباط آنها با پروژه‌های نیمه تمام گفت: این پروژه‌ها اقتصادی و انتفاعی هستند و لزوما توجیه آنها اجتماعی نیست. دولت پروژه‌های مختلفی را انجام می‌دهد که برخی از آنها می‌تواند توجیه اجتماعی و غیر اقتصادی داشته باشد اما پروژه‌های قابل عرضه در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری با هدف جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد بود.

آخوندی یادآور شد: دلیل معرفی ۱۲۱ پروژه در یک همایش بین‌المللی این است که حجم برخی از این پروژه‌ها به قدری است که می‌تواند در قالب اقتصاد بین‌الملل دنبال شود. همه کشورها از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی کنفرانس‌های جذب سرمایه گذاری با هدف تامین مالی و ارتقای دانش فنی برگزار می کنند؛ بنابراین وقتی اندازه پروژه بزرگ می‌شود همه کشورها تلاش می‌کنند آنها در قالب بین‌المللی عرضه کنند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید