ماهواره محبوس ایران، آزاد می‌شود؟

ماهواره مخابراتی «مصباح» که سال‌ها پیش با همکاری یک شرکت ایتالیایی توسط کارشناسان فضایی کشور ساخته شده و قرار بود 10 سال پیش توسط موشک حامل روسی «Kosmos-3M» به مدار زمین پرتاب شود چند سالی است که به بهانه تحریم‌ها در ایتالیا بلوکه شده و از تحویل آن به ایران خودداری می‌شود.

تاریخ ویرایش: 1 مهر ماه 1394

ماهواره مخابراتی «مصباح» که سال‌ها پیش با همکاری یک شرکت ایتالیایی توسط کارشناسان فضایی کشور ساخته شده و قرار بود 10 سال پیش توسط موشک حامل روسی «Kosmos-3M» به مدار زمین پرتاب شود چند سالی است که به بهانه تحریم‌ها در ایتالیا بلوکه شده و از تحویل آن به ایران خودداری می‌شود.

به گزارش ایسنا، ماهواره مخابراتی «مصباح» که نخستین ماهواره ساخت ایران است با سرمایه‌گذاری بالغ بر 10 میلیارد تومان با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به نمایندگی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات ساخته شده است.

موافقتنامه ساخت ماهواره مصباح در سال 1376 میان وزارتخانه‌های علوم و ارتباطات به امضاء رسید و ساخت نمونه آزمایشگاهی این ماهواره طی سال‌های 1378 تا 1380 با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و مرکز تحقیقات مخابرات انجام شد.

ساخت مدل مهندسی و فضایی ماهواره مصباح نیز با همکاری یک شرکت ایتالیایی توسط نیروهای متخصص داخلی انجام شده است.

مصباح کاربری مخابراتی داشته و می‌تواند برای انتقال اطلاعات از نقطه‌ای به نقطه دیگر به کار رود.

این ماهواره 75 کیلوگرم وزن دارد و ابعاد آن 50 در 50 در 70 سانتیمتر مکعب است.

عمر مفید این ماهواره سه سال بوده و پیش‌بینی شده که تا پنج سال قابل استفاده باشد.

ماهواره مصباح پس از استقرار در مدار 14 بار در شبانه روز دور زمین خواهد چرخید و سه تا چهار بار از طریق ایستگاه‌های زمینی قابل مشاهده خواهد بود.

بنابر اعلام مسوولان فضایی ایران و روسیه قرار بود این ماهواره در اوایل مهرماه 1384 همراه با یک میکروماهواره روسی و هفت میکروماهواره‌ خارجی دیگر توسط موشک حامل روسی «Kosmos-3M» از پایگاه فضایی روسیه در قزاقستان به فضا پرتاب شود، با این حال با خلف وعده‌ها و کارشکنی قدرت‌های فضایی دیگر این ماهواره پس از 10 سال هنوز در انتظار پرتاب است و این در حالی است که متخصصان فضایی کشورمان حدود هفت سال پیش موفق شدند ماهواره ملی «امید» را بدون اتکا به نیروهای خارجی با پرتابگر ساخت ایران به فضا پرتاب کنند.

دکتر فتح الله مضطرزاده، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به ایسنا گفت: در آخرین مرحله ساخت، این ماهواره به ایتالیا برده شد که در زمان انتقال این ماهواره به این کشور موضوع تحریم‌ها علیه ایران مطرح شد. ماهواره مصباح سالهاست که در اتاق تمیز شرکت همکار ایتالیایی این طرح بلوکه شده که امیدواریم با لغو تحریمها به ایران بازگردانده شود.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با تاکید بر این که این ماهواره آماده پرتاب است، تصریح کرد: ماموریت این ماهواره مخابراتی است و قادر به ارائه اطلاعاتی در زمینه معادن و وضعیت جوی است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید