اجاره دو هواپیمای 100 نفره سوپر جت روسیه برای خطوط هوایی ایران / راه‌اندازی شبکه هایپرمارکت هوایی

منطقی همچنین بیان کرد: شبکه هایپرمارکت هوایی در حال راه اندازی است، در دو ماه آینده این سامانه راه اندازی خواهد شد، الان در حال حاضر 10 شرکت از شرکت های فعال در حوزه هوایی به صورت سامانه ای وارد این شبکه شده اند و به صورت غیرسامانه ای نیز با 60 شرکت دانش بنیان در این حوزه تعاملات لازم انجام شده است.

تاریخ ویرایش: 1 مهر ماه 1394

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در سفر به روسیه مذاکرات اجاره دو فروند هواپیمای 100 نفره سوپر جت برای استفاده در خطوط هوایی ایران انجام شد.

به گزارش ایرنا، دکتر منوچهر منطقی روز چهارشنبه در سلسله نشست های گپ و گفت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود:در سفر به روسیه و بازدید از نمایشگاه هوافضا (ماکس روسیه) زمینه های همکاری در ارزیابی هواپیمای یکصد نفر سوپر جت در مسیرهای پروازی ایران انجام شد که در صورت استقبال خطوط هوایی، همکاری در زمینه خرید همراه با ساخت قطعات در شرکت های دانش بنیان ایرانی انجام می شود.

وی بیان کرد: طراحی و تولید هواپیمای سوپر جت با مشارکت زیرمجموعه های معتبر غربی نظیر انگلیس، فرانسه، آمریکا، سوییس و در کلاس هواپیماهای غربی انجام شده است و تاکنون بالغ بر 150 فروند از این هواپیما به فروش رسیده است.

هواپیمای 100 نفره سوپر جت روسیه

منطقی گفت: با توجه به اینکه هواپیماهای مورد نیاز کشور را خطوط های هوایی باید انتخاب کنند بنابراین اکنون دو هواپیمای سوپر جت به صورت اجاره گرفته شده و در صورت رضایت بالای 99 درصدی شرکت های هوایی، این هواپیما از سوی شرکت ها خریداری می شود.

وی با اشاره به این که نقش معاونت این است که اگر محصولی خریداری شود باید عمده فناوری آن در داخل کشور ساخته شود، افزود: خریداری صرف نباید انجام شود بلکه خریداری باید با انتقال فناوری به کشور صورت گیرد.

وی یادآوری شد: تاکنون 150 فروند از این هواپیما توسط کشورهای مختلف خریداری شده است که 100 فروند آن تحویل و 50 فروند آن نیز تا پایان سال 2015 و 2016 تحویل داده خواهد شد، در حاشیه این نمایشگاه 21 میلیارد دلار قرارداد بسته شد که بخش عمده این قراردادها مربوط به هواپیمای 100 نفره سوپر جت است.

همکاری در طراحی و تولید پهپادهای تجاری یا شرکت های روسی

منطقی همچنین گفت: پهپادها به صورت وسیع در دنیا استفاده می شود، در این راستا، در کشور نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دراین زمینه با سازمان محیط زیست در استفاده از پهپادها برای رصد اتش سوزی و منابع مختلف آبی تفاهم نامه دارند.

وی بیان کرد: همچنین با سازمان جنگلداری برای رصد مراتع، با وزارت نیرو برای رصد خطوط فشار قوی و با شرکت نفت نیز برای رصد نشت گاز تفاهم نامه هایی امضاء شده است.

منطقی اظهارکرد: تا سال 2020 ، 75 درصد از کل پهپادهایی که در جهان ساخته می شود، در حوزه تجاری استفاده خواهد شد. پهپادهای تجاری باید دارای قابلیت حمل بار زیاد و نیز دارای حسگرهای محتلفی باشد و ما در این زمینه با شرکت های روسیه مذاکراتی انجام داده ایم .

تغییر کاربری هواپیماهای قدیمی /200 فروند هواپیما تا پنج سال آینده به هواپیماهای قدیمی و از رده خارج ناوگان ایران می پیوندند

دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی افزود: یک سری هواپیماهای قدیمی در هر کشوری وجود دارند که از رده خارج می شوند و ما می توانیم با تغییر کابری از آن ها استفاده کنیم، اکنون تغییر کاربری این هواپیماها را در کشور شروع کردیم واکنون دو سال است که استفاده از آنها در حوزه آزمایش روی ابرها در حال انجام است.

منطقی بیان کرد: در آبان ماه امسال هواپیمای آتش نشان مورد بهره برداری قرار می گیرد، اکنون در کشور دو دسته هواپیمای قدیمی داریم. یک دسته هواپیماهای از رده خارج شده که 23 فروند هواپیمای توپولف هستند. دسته دیگر هواپیماهایی هستند که به مرور با ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور از رده خارج می شوند، در پنج سال آینده 200 هواپیمای کشور از رده خارج می شود.

قرار گرفتن ایران در زنجیره بین المللی قطعه سازی هوایی

منطقی یادآورشد: اکنون در کشور به لحاظ قطعه سازی این قابلیت را داریم که در زنجیره بین المللی قطعه سازی قرار گیریم، اکنون 60 شرکت دانش بنیان در زمینه زیرسامانه ها و ابیونیک فعال هستند، در این زمینه توانمندی بسیار خوبی داریم ، در صورت همکاری مشترک در این حوزه می توانیم شاهد حضور محصولات این شرکت ها درسطح بین المللی باشیم.

پرواز هواپیمای شش نفره ساخت داخل در بهمن ماه سال جاری

منطقی ادامه داد: در بخش طرح های کلان ملی درحوزه صنایع هوایی، اکنون سه طرح در حال اجرا است، از این سه طرح دو طرح مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یک طرح مربوط به شورای عتف است. از این سه طرح، طراحی و ساخت هواپیماهای 6 نفره مربوط به معاونت علمی ریاست جمهوری است که اکنون مراحل پایانی خود را می گذراند و در بهمن ماه سال جاری برواز خواهد کرد، و طراحی و ساخت بالگرد 8 نفره نیز زیر نظر معاونت علمی انجام می شود و در اوایل سال آینده پرواز خود را آغاز خواهد کرد.

وی در رابطه با طراحی هواپیمای 150 نفره نیز گفت: فاز اول طراحی آن انجام شده و اکنون فاز دوم این طرح به صورت جزئی در زمینه زیر سامانه های آن در حال انجام است .

وی با اشاره به این که این طرح به جاهای خوبی رسیده است، افزود: در طراحی این هواپیما با توجه به محدودیت های بودجه ای کشور، بیشتر دریافت فناوری درنظرگرفته شده است و اغلب از اجزایی استفاده می شود که زیر ساخت های صنعتی آن در کشور وجود داشته باشد.

راه اندازی هایپرمارکت هوایی در کشور تا دو ماه آینده

منطقی بیان کرد: شبکه هایپرمارکت هوایی در حال راه اندازی است، در دو ماه آینده این سامانه راه اندازی خواهد شد، الان در حال حاضر 10 شرکت از شرکت های فعال در حوزه هوایی به صورت سامانه ای وارد این شبکه شده اند و به صورت غیرسامانه ای نیز با 60 شرکت دانش بنیان در این حوزه تعاملات لازم انجام شده است.

تعامل با شرکت های صاحب فناوری در راستای مذاکرات برجام

منطقی افزود: در راستای انجام مذاکرات برجام یک سری تعاملات در حوزه هوایی با کشورهای صاحب فناوری مثل آلمان، فرانسه، بلژیک و سوییس انجام شده است و این کشورها اعلام آمادگی کرده اند. این آمادگی در جهت انتقال علم و فناوری مربوط به این حوزه به ایران است.

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی هوایی روسیه موسوم به ماکس 2015 با حضور گسترده بیش از 750 شرکت از 40 کشور جهان از جمله ایران اوایل شهریور ماه در میدان هوایی شهر ژوکوفسکی در غرب مسکو آغاز به کار کرد. نمایشگاه یاد شده هر دو سال یکبار تحت نظارت وزارت صنایع و بازرگانی روسیه برگزار می شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • ناشناس ناشناس  |  10 مهر ماه 1394
    سلام و خسته نباشید به همه دست اندرکاران پورتال هوافضای ایران
    امیدوارم سرنوشت هواپیمای 6نفره همانند هواپیمای 2 نفره همان شرکت نباشد. که تین همه سانحه و کشته داده است.
    من نمیدونم یک نفر نبود به این شرکت بگه برو اول به هواپیمای دو نفره تغییرات لازم را بده تا سانحه و کشته ندهد بعداً بیا 6 نفره بساز ! !
    آقای دکتر ستاری شاگرد اول بودن یک دانشگاه ملاک عمل نیست باید مدیر بود و باتجربه یا حداقل مشاورهای باتجربه و مدیر انتخاب کرد تا از نفوذ چنین آدمهایی به صنعت هوایی نفوذ نکنند. بابا حداقل دو نفر خلبان خبره خودتان انتخاب کنید و به آنها ماموریت بدهید تا با این هواپیماهای دونفره تولید ایشان پرواز کنند و بگویند که چه ایرادات وحشتناکی دارد. خدا رحمت کند شهید ستاری را که با ایشان بسیار درگیر بودند و این مطلب را همه نظامی های آن زمان میدانند و اگر ایشان شهید نمیشدند قطعا در همان موقع کاسبی ایشان در منطقه هوایی را تعطیل میکردند. من موندم چرا دکتر سورنا ستاری به ایشان این همه بها دادند؟؟؟ و این همه وام های کلان به ایشان داده اند؟؟؟؟
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب