پرتاب موفق‌آمیز نخستین رصدخانه فضایی هند

سازمان تحقیقات فضایی هند امروز‌(دوشنبه) با موفقیت نخستین رصدخانه فضایی «Astrosat» خود را به مدار پرتاب کرد. پرتاب موفق این رصدخانه فضایی، هند را به یکی از کشورهای دارای این فناوری پس از آمریکا، ژاپن، روسیه و اروپا تبدیل کرده است.

تاریخ ویرایش: 6 مهر ماه 1394

سازمان تحقیقات فضایی هند امروز‌(دوشنبه) با موفقیت نخستین رصدخانه فضایی «Astrosat» خود را به مدار پرتاب کرد.

به گزارش ایسنا، موشک حامل 44.4 متری PSLV-XL امروز در ساعت 10 صبح به وقت محلی، هفت ماهواره از جمله رصدخانه Astrosat را از سکوی پرتاب به فضا ارسال کرد.

پرتاب موفق این رصدخانه فضایی، هند را به یکی از کشورهای دارای این فناوری پس از آمریکا، ژاپن، روسیه و اروپا تبدیل کرده است.

سامانه Astrosat از قابلیت مشاهده اجسام سماوی مانند ستارگان دور و منابع پرتوی ایکس کیهانی در طول‌موجهای مختلف بطور همزمان برخوردار است.

علاوه بر این رصدخانه، چهار نانوماهواره یکسان از شرکت آمریکایی Spire Global، یک میکرو ماهواره از اندونزی و یک نانوماهواره دانشگاه تورنتوی کانادا نیز به فضا ارسال شد.

Astrosat پس از 22 دقیقه پرواز در ارتفاع 650 کیلومتری زمین از موشک حامل جدا شد. شش ماهواره دیگر نیز کمی بعد در مدار قرار گرفتند و کل ماموریت در حدود 25 دقیقه پایان یافت.

همچنین این نخستین بار است که یک موشک هندی، ماهواره‌های آمریکایی را به فضا منتقل کرده است. هند تا به امروز، 45 ماهواره خارجی را به مدار ارسال کرده است.

رصدخانه Astrosat با طول عمر پنج سال، به رصد جهان از میان طیف‌های الکترومغناطیسسی نوری، فرابنفش و پرتوی ایکس کم و پرانرژی خواهد پرداخت، در حالی که بیشتر ماهواره‌های دیگر تنها می‌توانند از یک باند طول‌موج باریک به مشاهده کیهان بپردازند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب