ارائه مدل فضایی ماهواره مخابراتی در نمایشگاه تلکام 2015

پژوهشگاه فضایی ایران، همراه با دیگر مجموعه‌های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در شانزدهمین نمایشگاه تلکام ۲۰۱۵، شرکت نموده و برخی از محصولات و دست‌آوردهای پژوهشکده‌ها و واحدهای پژوهشی خود را در عرصه علوم و فناوری فضایی در معرض دید عموم قرار داده است.

تاریخ ویرایش: 8 مهر ماه 1394

پژوهشگاه فضایی ایران، همراه با دیگر مجموعه‌های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (تلکام ۲۰۱۵)، شرکت نموده و برخی از محصولات و دست‌آوردهای پژوهشکده‌ها و واحدهای پژوهشی خود را در عرصه علوم و فناوری فضایی در سالن ۸ و ۹ این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، مدل فضایی ماهواره مخابراتی تحقیقاتی SRI  که در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره این پژوهشگاه طراحی، ساخت و تجمیع  شده در نمایشگاه تلکام ۲۰۱۵ ارائه شده است. این ماهواره پس از پرتاب و قرارگیری در مدار، قابلیت ارسال و دریافت پیام کوتاه در ایستگاه زمینی و هندست را خواهد داشت.

ارائه مدل فضایی ماهواره مخابراتی در نمایشگاه تلکام 2015

پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پروژه‌های دیگری چون مدل مهندسی ماهواره ناهید، شبیه‌ساز ماهواره مخابراتی (نرم‌افزار در حلقه) و ایستگاه‌های زمینی ناهید و SRI  را در این نمایشگاه ارائه نموده‌است.

در این غرفه، همچنین پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی با سامانه گیرنده امواج الکترومغناطیسی(ELF) شرکت نموده است. این سامانه قادر به دریافت هر سیگنالی در باند فرکانسی ۳/۰  تا ۱۰۰ هرتز و ذخیره‌سازی آن ‌در کامپیوتر است. اکنون، سه ایستگاه از این سامانه در کشور نصب وراه‌اندازی شده‌است.

غرفه پژوهشگاه فضایی ایران، همچنین ارائه دهنده طرح‌هایی چون مدل مهندسی ماژول خورشیدی ماهواره مکعبی، پانل ساندویچی لانه زنبوری، پانل خورشیدی گالیوم آرسناید، استک پیل سوختی پلیمری، صفحات دوقطبی پیل‌های سوختی پلیمری از پژوهشکده مواد و انرژی ‌است.

ساختارهای ساندویچی لانه زنبوری در بدنه و پایه سلول‌های خورشیدی برای سبک‌سازی ماهواره‌ها به‌کار می‌رود. صفحات دو قطبی با قابلیت ایجاد حجم و وزن کمتر برای استک پیل سوختی، هدایت الکتریکی بسیار خوب و شکل‌پذیری بهتر و نفوذناپذیری طراحی و ساخته شده و دارای گواهی‌نامه ثبت اختراع است.

سوای این، پژوهشکده رانشگرهای فضایی پژوهشگاه فضایی ایران با پروژه‌هایی چون چرخ عکس‌العملی، پین پولر، رانشگر یونی و پالس پلاسمایی در نمایشگاه تلکام شرکت نموده است.

پین پولر از جمله سخت‌افزارهای پرکاربرد در حوزه مکانیزم‌های فضایی است که از عمده کاربردهای کلیدی آن می-توان به مکانیزم رهایش آرایه‌های خورشیدی، آنتن‌های ارتباطی، جدایش طبقات ماهواره و اتصال مخزن ذخیره سوخت و کلاهک ماهواره اشاره نمود.  چرخ عکس‌العملی زیرسیستمی از ماهواره است که در تغییر وضعیت ماهواره نسبت به زمین یا خورشید و تثبیت وضعیت ماهواره و پایداری ان در برابر گشتاورهای اغتشاشی کاربرد دارد. رانشگر یونی و پالس پلاسمایی به عنوان موتور پیشران برای تغییر وضعیت و کنترل موقعیت سیستم‌های فضایی استفاده می‌شود.

یادآور می‌شود شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (تلکام ۲۰۱۵) از ۴ مهر سال‌جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده و  تا روز سه‌شنبه هفتم مهر ادامه خواهد داشت.

غرفه پژوهشگاه فضایی ایران در نمایشگاه تلکام ۲۰۱۵ مورد بازدید آقای دکتر فیروزآبادی رییس مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفت.

از این غرفه همچنین آقای مهندس جهانگرد معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ، آقای دکنر دوایی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آقای دکتر بهرامی معاون وزیر و رییس سازمان فضایی ایران بازدید نمودند و در جریان دست آوردهای ارائه شده قرار گرفتند.

نمایشگاه تلکام ۲۰۱۵ در روزهای چهارم تا هفتم مهر سال‌جاری در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شده است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید