تاسیس کارگروه هوافضا در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری

رئیس پژوهشگاه هوافضا از تاسیس کارگروه هوافضا در شورای عالی عتف با هدف برقراری و ارتقای ارتباط بین صنعت و دانشگاه خبر داد. دکتر امی همچنین گفت: تصمیم داریم از طریق حقوقی و قانونی، آسیب‌های وارده بر بدنه هوافضای کشور به ویژه پژوهشگاه هوافضا را که به دلیل بی‌‌تدبیری مدیران در طرح ادغام به وجود آمده است، پیگیری کنیم.

تاریخ ویرایش: 10 مهر ماه 1394

رئیس پژوهشگاه هوافضا از تاسیس کارگروه هوافضا در شورای عالی عتف با هدف برقراری و ارتقای ارتباط بین صنعت و دانشگاه خبر داد.

فتح‌اله اُمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات پیشین و پیش‌روی پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم که در دولت گذشته به پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی تنزل پیدا کرده بود، اظهار داشت: از زمانی که اینجانب به عنوان رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی تعیین شدم، تاکنون تحولات زیادی انجام شده است.

تاسیس کارگروه هوافضا در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری

وی افزود: پس از تصمیم رئیس‌جمهور برای اصلاحات ساختار فضایی کشور، متاسفانه آنچه که به ما تحویل داده‌اند، به دلیل ضعف مدیریتی، در مجموعه پیشین در دولت قبل، این پژوهشگاه فاقد اعتبار مالی، تشکیلات و جایگاه در وزارت علوم و تشکیلات دولتی بود.

امی با اشاره به اینکه پژوهشگاه هوافضا در سال ۷۵ تاسیس شده و در سال ۸۴ مجوز فعالیت تحت عنوان «پژوهشگاه» را از وزارت علوم گرفته است، ادامه داد: اما متاسفانه در سال ۸۹ پژوهشگاه هوافضا با تمام ظرفیت‌هایش، تنزل رتبه پیدا کرد و به عنوان یک مجموعه، زیر نظر پژوهشگاه فضایی و تحت عنوان «پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی» به فعالیت خود ادامه داد که این اقدام هم غیرکارشناسی و هم غیرقانونی بود.

رئیس پژوهشگاه هوافضا خاطرنشان کرد: تاسیس پژوهشگاه فضایی و انتقال سازمان فضایی به نهاد ریاست جمهوری در دولت قبل به دلیل نقض مصوبه مجلس شورای اسلامی، غیرقانونی بود و مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت. از طرفی جدا شدن پژوهشگاه هوافضا از وزارت علوم و انتقال آن به ریاست جمهوری، باعث شد ردیف اعتباری این پژوهشگاه در وزارت علوم، حذف شود و در سال‌های گذشته، بودجه این پژوهشگاه تحت عنوان «پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی» از محل اعتبار پژوهشگاه فضایی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌ها تامین شود.

اُمی با بیان اینکه پژوهشگاه هوافضا بعد از جدا شدن از پژوهشگاه فضایی و بازگشت به وزارت علوم، با مشکل بودجه و ردیف اعتباری مواجه شد، گفت: انتقال و بازگشت پژوهشگاه هوافضا به وزارت علوم و جایگاه اصلی خود بعد از تصویب لایحه بودجه سال جاری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه فضایی ایران موظف بود سال گذشته بودجه پژوهشگاه هوافضا را بر اساس شورای عالی اداری تامین کند، افزود: متاسفانه در این امر منصفانه و اصولی عمل نکردند و بداخلاقی‌هایی هم صورت پذیرفت؛ یعنی تقسیم بودجه بر اساس تعداد افراد استخدام شده صورت گرفت و همین امر باعث شد پژوهشگاه هوافضا حدود ۲۵ درصد بودجه خود را دریافت کند. اما اگر تقسیم بودجه بر اساس میزان انجام پروژه‌ها و عملکرد پژوهشگاه هوافضا و حسن سابقه آن انجام می‌شد، نتیجه مطلوبی برای پژوهشگاه هوافضا حاصل می‌شد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا اظهار داشت: با تمام این شرایط دشوار، امسال در یک اقدام بدون سابقه توانستیم با مساعدت سازمان مدیریت و تلاش وزیر علوم و معاون پژوهشی این وزارتخانه، از وزارت علوم، ردیف بودجه بگیریم و امیدواریم در شش ماهه دوم امسال بتوانیم بخشی از مشکلات مالی خود را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات فقط مالی و اعتباری نیست، ادامه داد: در سه سالی که پژوهشگاه هوافضا به عنوان یک پژوهشکده زیر نظر پژوهشگاه فضایی در نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کرد، وعده‌های بسیار زیادی به بدنه این پژوهشگاه و جامعه علمی کشور وارد شد که ما در این مدت با همکاری وزارت علوم تلاش کردیم آسیب‌های وارده را جبران کنیم.

امی گفت: تصمیم داریم از طریق حقوقی و قانونی، آسیب‌های وارده بر بدنه هوافضای کشور به ویژه پژوهشگاه هوافضا را که به دلیل بی‌‌تدبیری مدیران در طرح ادغام به وجود آمده است، پیگیری کنیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا افزود: از جمله آن می‌توان به تاسیس کارگروه هوافضا در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری اشاره کرد که وظیفه این کارگروه، برقراری و ارتقای ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید