معاون حقوقی رئیس‌جمهور خبرداد: لزوم تدوین قانون ملی فضایی ایران

معاون حقوقی رئیس‌جمهور، باحضور درمراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا، برلزوم تدوین قانون ملی فضایی ایران تاکید کرد. الهام امین‌زاده گفت: امروزه بسیاری از کشورها قانون ملی فضایی دارند که ما نیز با مطالعات اولیه انجام شده در این زمینه باید به سمت تدوین قانون ملی فضایی کشور خود برویم.

تاریخ ویرایش: 13 مهر ماه 1394

معاون حقوقی رئیس‌جمهور، باحضور درمراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا، برلزوم تدوین قانون ملی فضایی ایران تاکید کرد.

دکتر الهام امین‌زاده درمراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا گفت: امروزه بسیاری از کشورها قانون ملی فضایی دارند که ما نیز با مطالعات اولیه انجام شده در این زمینه باید به سمت تدوین قانون ملی فضایی کشور خود برویم.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور خبرداد: لزوم تدوین قانون ملی فضایی ایران

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه فضا نیازمند محیطی امن و آرام است، به ۴ اصل پیش روی این عرصه اشاره کرد و گفت: آزادی بهره‌برداری، عدم تصرف و تملک فضا، غیرنظامی کردن فضا ومسئولیت‌های ناشی از عملکرد در این عرصه ،جزء ۴ اصل ضروری در ارتباط با فضا تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه فعالیت‌های دانش‌محور منجر به ایجاد امنیت، ثروت و قدرت شده است، ادامه داد: قطعا اگر در این زمینه مجهز شویم می‌توانیم برای کشور اقتدار ایجاد کنیم و البته تنها زمینه تحقق چنین موضوعی نگاه به آینده در مدیریت و سیاست‌گذاری کشور است.

امین زاده اظهارداشت:‌ امروزه حقوق و دیپلماسی فضا، نقش پررنگی پیدا کرده و استفاده بهینه از این حربه در کنار موضوعاتی همچون گسترش فناوری اطلاعات از اهمیت اقتصادی و موضوعاتی چون امنیت ملی برخوردار است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: تلاش بسیاری برای استقلال در فضا صورت گرفته است و حقوق دریایی، هوایی و زمینی در عرصه‌های کشوری و لشگری پیشرفت خوبی داشته اما در ارتباط با فضا چندان دستاوردی وجود ندارد چراکه فضا از عرصه‌ها دیگر با توجه به عدم مالکیت در آن، متمایز است.

امین‌زاده برهمکاری کشورها دراین زمینه تاکید کرد وادامه داد: باید همچون کشورهای دیگر و همپای آنها به فکر ساماندهی حقوق بین‌المللی فضا باشیم زیرا اگر نظام قانون‌مندی در این عرصه نباشد، می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه آژانس‌های بین‌المللی کمیته‌هایی برای فعالیت‌های مشترک در این عرصه شکل داده‌اند که کشورهایی نظیر روسیه، آمریکا، ژاپن و هند در این میان علی‌رغم رقابت موجود به همکاری‌های تنگاتنگی روی آورده‌اند.

امین‌زاده اظهارکرد: ایران می‌تواند در گسترش فرهنگ استفاده مشترک از فضا نقش داشته باشد. شفافیت قواعد جهانی در این عرصه بسیار ضروری است و بنابراین ایران باید تمام سعی خود را در راستای سیاستگذاری‌های فضایی انجام دهد.

وی در پایان تصریح کرد: پیشنهاداتی در ارتباط با بندهای مرتبط با امور فضا در قانون برنامه ششم توسعه وجوددارد که آنها را به وزیر ارتباطات پیشنهاد می دهم .

منبع: روابط عمومی وزارت ارتباطات

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید