ناسا به دنبال اجرای پروژه‌های ارزان

اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا پروژه‌هایی را در دست اجرا دارد که با حداقل هزینه ممکن اجرا شده‌اند و از جمله آنها می‌توان به فضاپیمای «داون» اشاره کرد که اخیرا عکس‌های شگفت‌انگیزی از سطح سیاره کوتوله و ناشناخته «سرس» گرفته است.

تاریخ ویرایش: 13 مهر ماه 1394

ناسا طی اعلامیه 5 پروژه بررسی فضایی را به نوعی مزایده گذاشته است تا از میان آنها بودجه لازم برای دو طرح برگزیده را انتخاب و اجرا کند.

به گزارش آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا پروژه‌هایی را در دست اجرا دارد که با حداقل هزینه ممکن اجرا شده‌اند و از جمله آنها می‌توان به فضاپیمای «داون» اشاره کرد که اخیرا عکس‌های شگفت‌انگیزی از سطح سیاره کوتوله و ناشناخته «سرس» گرفته است.

ناسا به دنبال اجرای پروژه‌های ارزان

یکی دیگر از چنین پروژه‌هایی پروژه شناخت عطارد است که متأسفانه کاوشگر ناسا روی آن سقوط کرد و از بین رفت. حتی یکی از سفینه‌هایی که اکنون در راه مریخ است نیز در بخش پروژه‌های ارزان طراحی و ساخته شده است و اکنون 5 مأموریت تازه برای این بخش درنظر گرفته شده است.

این مأموریت‌ها براساس اعلام ناسا شامل اکتشافات تازه‌ای است که عبارتند از: شناخت سیاره «زهره» و نقشه برداری از سطح آن و ارسال فضاپیمایی برای نمونه‌گیری از اتمسفر عجیب این سیاره و بررسی اینکه آیا هنوز هم آتشفشان فعالی روی سطح آن هست یا خیر؟

طرح دیگر بررسی فضای نزدیک زمین و تهیه نقشه و اطلاعات دقیق از اجرام شناور در این فضا، بررسی سیاره سایکو و هسته تمام فلزی آن که پس از برخورد با یک جرم دیگر، پوسته‌ای خاکی دورش را گرفت و چند طرح دیگر در فهرست طرح‌های مزایده‌ای هستند.

البته این مزایده یک اعلام عمومی نیست و در داخل ناسا و شرکت‌های همکار انجام می‌شود. روش کار به صورت است که هر تیم بررسی، یک بودجه 3 میلیون دلاری به همراه 6 ماه زمان برای تهیه پیشنهاد خود دریافت می‌کند و در مقابل محاسبات و تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهد که ناسا با استفاده از آنها قانع شود که این طرح را انتخاب کند.

در مرحله بعد هر طرح برگزیده بودجه‌‌ای 500 میلیون دلاری دریافت می‌کند تا به مرحله عملیاتی برسد. ناسا قرار است نتیجه بررسی خود روی این طرح‌ها را تا سپتامبر 2016 (شهریور 1395) اعلام کند و گفته شده که احتمالا بیش از یک طرح در هر بخش انتخاب خواهد شد.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید