شانس بیشتر اسپیس‌ایکس برای فتح مریخ

بررسی احتمالات و امکانات نشان می‌دهد که شرکت خصوصی اسپیس ایکس (SpaceX) شانس بیشتری برای رسیدن به مریخ نسبت به دیگران دارد.

تاریخ ویرایش: 14 مهر ماه 1394

بررسی احتمالات و امکانات نشان می‌دهد که شرکت خصوصی اسپیس ایکس (SpaceX) شانس بیشتری برای رسیدن به مریخ نسبت به دیگران دارد.

به گزارش آنا، لاس و گاس شهری در آمریکا است که آمار و احتمال در آن جریانی روزمره دارد و شانس و اقبال در بنگاه‌های شرط‌‌ بندی این شهر، زندگی روزمره را تشکیل می‌دهند اما این‌بار پاپیولار مکانیکز (Popular Mechanics) از رافائل اسپرازا، یکی از متخصصان بررسی احتمالات خواست تا در یک برنامه زنده تلویزیونی با استفاده از نرم‌افزار Docsports شانس فعالان عرصه فضا را برای رسیدن به مریخ بررسی کند.

الون ماسک، بنیانگذار و مدیر شرکت اسپیس‌ایکس در کنار سفینه‌ی فضایی دراگون
الون ماسک، بنیانگذار و مدیر شرکت اسپیس‌ایکس در کنار سفینه‌ی فضایی دراگون

بر پایه‌ی نمودارهای احتمالی که از این بررسی و داده‌های اطلاعاتی به دست آمد، شانس شرکت اسپیس ایکس در رسیدن به مریخ یک به پنج است و این درحالی است که ناسا با شانسی یک به هشتاد می‌تواند در مدت مشابه روی مریخ فرود آید.

از جمله آیتم‌های اثرگذار در این احتمال، بودجه و انگیزه بود که در هر دو آیتم نیز شرکت اسپیس ایکس از رقبایش و به‌خصوص ناسا جلوتر است.

اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا ،ناسا، این روزها با مشکل کاهش بودجه دولتی روبروست و بسیاری از پروژه‌های این سازمان نیز در اثر همین کاهش بودجه دچار مشکلات شدید و تعویق شده‌اند.

حتی تیمی که در Mars One، یکی دیگر از رقبای ناسا فعالیت می‌کند، با شانس یک به پانزده، جلوتر از این سازمان ایستاده است. احتمالات شرطی برای دستیابی به سطح مریخ، برای سازمان فضایی اروپا و چین نیز بررسی شد که در آن مورد بسیار پذیرفتنی‌تر بود.

اروپایی‌ها با شانسی یک به 100 و چینی‌ها با شانسی یک به 300، به مریخ خواهند رسید. چنین بررسی‌ای گرچه پایه اظهارنظرهای علمی قرار نمی‌گیرد اما از اعتبار بالایی برخوردار است و در پدیده‌هایی مانند مسابقات ورزشی و شرط‌بندی‌های نامشخص که عامل شانس در آنها دخالت دارد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنچه مسلم است این موضوع است که روی کاغذ، سازمان‌های دولتی عقب‌تر از شرکت‌های خصوصی هستند و این نشان می‌دهد قوانین دست‌وپاگیر دولتی و بودجه‌هایی که نوسان زیادی دارند، مانع اصلی سر راه اکتشاف فضا محسوب می‌شوند.

یکی از دغدغه‌های فلسفی امروز این است که اگر شرکت‌های خصوصی که در مالکیت افراد یا شرکت‌های دیگر هستند بتوانند نقاطی در فضا را قبل از دولت‌ها تسخیر کنند، وضعیت آینده فضانوردی و کلونی‌هایی که احتمالا از انسان‌ها در این نقاط درست می‌شود، چه خواهد بود.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا/آنا
منبع: CNet

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب