برنامه دانشگاه امیرکبیر برای طراحی جنگنده ملی و ساخت جت ۵۰ نفره

دکتر وزیری: قصد داریم طراحی جنگنده ملی را مانند جنگنده‌های نسل ۵ کشورهای پیشرفته داشته باشیم اما نمی‌خواهیم جنگنده را بسازیم بلکه قصدمان نشان دادن رشد تحقیقات کشور در این زمینه است.

تاریخ ویرایش: 16 مهر ماه 1394

استاد دانشکده هوافضای دانشگاه امیرکبیر از طراحی جنگنده پیشرفته ملی و ساخت جت ۵۰ نفره به عنوان برنامه‌های این دانشکده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی وزیری امروز (چهارشنبه) در کنفرانس «صنعت هوافضای کشور» که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های دانشکده هوافضا برای تشویق دانشجویان مقطع کارشناسی در راستای تولید علم در عرصه هوافضا و لزوم رونق پروژه‌های کارشناسی در این زمینه، گفت: این دانشکده به کمک دانشجویان تاکنون بیش از ۱۵ هواپیما، قیافه‌سازی کرده است.

وی با اشاره به قیافه‌سازی سه هواپیمای مسافربری توسط دانشگاه پلی‌تکنیک در پنج سال گذشته، افزود: طراحی جت ۱۵۰ نفره ملی از دیگر برنامه‌های دانشگاه امیرکبیر است.

دکتر وزیری با اشاره به اینکه کشورهای پیشرو در حوزه صنعت هوایی از جمله آمریکا، روسیه و چین تاکنون موفق شده‌اند که هواپیمای ۱۸۰ نفره تولید کنند، افزود: ما برای اولین بار در دانشگاه امیرکبیر و به همراهی دو دانشگاه دیگر، جت ۱۵۰ نفره ملی را طراحی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه به طراحی مفهومی این پروژه هشت میلیارد تومان اعتبار تعلق گرفت، اضافه کرد: طراحی مقدماتی و ابتدایی جت ۱۵۰ نفره ملی آغاز شده که این پروژه برای اولین بار در ایران اجرایی می‌شود و ما بعد از آمریکا، روسیه و چین، این فناوری را خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه در حد طراحی و توسعه است، افزود: اما ساخت جت ۵۰ یا ۷۲ نفره را که ماشینی مسافربری با موتور جت خواهد بود، در دستور کار داریم که این پروژه نیز در مرحله بررسی برای ساخت است.

دکتر وزیری با اشاره به اینکه کشورهای با سابقه دنیا مانند ژاپن، هند، چین، کره جنوبی و برزیل علاقه زیادی به صنعت هواپیما و هوانوردی دارند، گفت: یکی از معیارهای پیشرفت در عرصه هوایی، طراحی جنگنده‌ها است که ما نیز در این زمینه طراحی ماشین سنگین جنگنده پیشرفته را آغاز کرده‌ایم.

وزیری گفت: این یک ایده است و قرار است تا ماشین جنگنده ملی سنگین را در دانشکده هوافضای دانشگاه امیرکبیر، قیافه‌سازی کنیم.

وی تاکید کرد: در این پروژه کسانی که ایده و طراحی دادند، از سوی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: قصد داریم طراحی جنگنده ملی را مانند جنگنده‌های نسل ۵ کشورهای پیشرفته داشته باشیم اما نمی‌خواهیم جنگنده را بسازیم بلکه قصدمان نشان دادن رشد تحقیقات کشور در این زمینه است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
  • علی دولت آبادی  |  9 تیر ماه 1401
    بدون وجود نرم‌افزار های تخصصی طراحی کارتون بس عبث و بیهوده است!
فرستادن دیدگاه جدید