ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی در دستور کار پژوهشگاه فضایی ایران

رییس پژوهشگاه فضایی ایران، طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجش از دور را از برنامه‌های اصلی این پژوهشگاه عنوان کرد.

تاریخ ویرایش: 18 مهر ماه 1394

رییس پژوهشگاه فضایی ایران، طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجش از دور را از برنامه‌های اصلی این پژوهشگاه عنوان کرد.

دکتر حسن کریمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که این پژوهشگاه در حال حاضر زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است افزود: پژوهشگاه فضایی ایران با سه پژوهشکده در شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز بر اساس سند چشم انداز 1404 در حوزه فضایی فعالیت دارد.

وی، اصلی‌ترین برنامه‌های این پژوهشگاه را طراحی، ساخت و پرتاب ماهوارهای مخابراتی بومی دانست و اظهار داشت: دراین راستا درصدد هستیم باهمکاری مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، اولین ماهواره مخابراتی بومی ساخت داخل را طراحی و تولید کنیم.

کریمی با ابراز امیدواری نسبت به این که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حمایت دولت، پژوهشگاه فضایی ایران بتواند به این هدف نایل شود، ادامه داد: طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با قدرت تفکیک بالا برای کاربرد در حوزه‌های حمل و نقل، پزشکی، پایش محصولات کشاورزی و بلایای طبیعی چون سیل و زلزله هم در دستور کار این پژوهشگاه است.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران، پرتاب ماهواره‌های سنجشی و نیز دو کپسول زیستی حامل موجود زنده را از دستاوردهای این پژوهشگاه نام برد و خاطرنشان کرد: باتوجه به برنامه‌های کلان وزارت ارتباطات امیدواریم توسعه حوزه‌های فضایی با اولویت ماهواره‌های مخابراتی، سنجشی (تصویربرداری) و موقعیت‌یابی و ناوبری با شتاب بیشتری پیگیری شود تا بتوانیم در این حوزه‌ها در افق 10 ساله دوم فضایی به شکل عملیاتی و کاربردی برای ارایه خدمات به کاربران درکلیه سطوح قدم‌های موثری برداریم.

ترغیب جوانان به آموختن علم فضا در جشنواره فضا

وی درباره پیشینه هفته جهانی فضا گفت: در سال 1997 یک روز به عنوان روز جهانی فضا در نظر گرفته شده بود که به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در سال 1999 روز جهانی فضا به هفته جهانی فضا تغییر نام پیدا کرد.

کریمی با بیان این که امسال پانزدهمین هفته جهانی فضا را سپری می‌کنیم، گفت: نامگذاری چهارم تا دهم اکتبر به عنوان هفته جهانی فضا به دلیل دو مناسبت مهم فضایی در ابتدا و انتهای این هفته است که رویداد اول پرتاب اولین ماهواره توسط شوروی در 4 اکتبر 1957 و رویداد دو انعقاد قرار داد معاهده صلح جهانی در استفاده از ماورای جو در 10 اکتبر 1967 بوده است.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: از سال 2000 میلادی تاکنون، هرساله در این هفته، برنامه‌های متنوعی در کشورهای دنیا برای آموزش عموم و جلب حمایت‌های مردمی نسبت به فعالیت‌های فضایی و ترغیب دانش‌آموزان به آموختن علوم و فناوری فضایی برگزار می‌شود.

کریمی شعار هفته جهانی فضا در سال 2015 را «اکتشاف» ذکر کرد و افزود: در ایران نیز در این هفته برنامه‌های متنوعی از جمله جشنواره فضا با هدف آشنایی و ترویج علم و فناوری فضایی برای عموم مردم، به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان برگزار شد.

به گفته وی این جشنواره از سوی پژوهشگاه فضایی ایران و با همکاری آسمان‌نما و مرکز علم گنبد مینا در تهران برگزار شد.

گفتنی است، پژوهشگاه فضایی ایران در پی مصوبه شورای عالی اداری در دولت قبل مبنی بر خروج سازمان فضایی ایران از زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ادغام مراکز تحقیقات فضایی کشور با ادغام پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی و پژوهشکده تحقیقات فضایی ایران (وابسته به سازمان فضایی) تشکیل شد.

این پژوهشگاه در بدو تشکیل ذیل سازمان فضایی ایران فعالیت داشت که با تغییر دولت و تغییرات ساختاری اخیر در حوزه فضا با جدا شدن مجدد پژوهشگاه هوافضا و پژوهشکده مهندسی وزارت جهاد کشاورزی از بهمن ماه 1393 بر اساس ابلاغیه شورای عالی اداری به وزارت ارتباطات و اطلاعات منتقل شد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید