رقابت عمومی ناسا برای طراحی لباس‌ فضایی سفر به مریخ

مسئولان ناسا برای آزمایش مقاومت مواد به کار رفته در نمونه جدید لباس فضایی اقدام به برگزاری رقابتی آزاد برای عموم مردم با اختصاص جایزه 15 هزار دلاری کرده‌اند.

تاریخ ویرایش: 19 مهر ماه 1394

اگرچه اداره ملی هوانوردی و فضایی ناسا توسط افراد باهوش اداره می‌شود، اما مسئولان این سازمان در اقدامی کم‌سابقه اقدام به برگزاری رقابت آزاد طراحی نسل جدید لباس‌های فضایی برای عموم مردم کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، مسئولان ناسا برای آزمایش مقاومت مواد به کار رفته در نمونه جدید لباس فضایی اقدام به برگزاری رقابتی آزاد برای عموم مردم با اختصاص جایزه 15 هزار دلاری کرده‌اند.

رقابت عمومی ناسا برای طراحی لباس‌ فضایی سفر به مریخ

دانشمندان ناسا در مورد هدف برگزاری این رقابت و معایب لباس‌های فضایی کنونی اظهارکردند: طراحی لباس‌های فضایی رایج مربوط به چند دهه گذشته است و خوشبختانه اکثر مردم با طرز کار آنها آشنایی دارند، اما مشکل موجود در نسل کنونی لباس‌های فضایی، طراحی قدیمی و تحمل فشارهای مربوط به مدارهای نزدیک زمین مثل مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

هدف از برگزاری این رقابت طراحی لباس‌های فضایی نسل جدید با قابلیت استفاده بر روی سیاره‌ مریخ است، اما با توجه به مشکلات موجود در ارسال نمونه آزمایشی به مریخ، طراحان باید نسل جدید لباس‌های فضایی را در شرایط مصنوعی مریخ و در آزمایشگاه‌های زمینی مورد بررسی قرار دهند.

دانشمندان ناسا معتقدند که فرود فضانوردان و اسکان آنها در ماموریت مریخ نیازمند فعالیت‌های زیاد خارج از فضای بسته سفینه است و با در نظر گرفتن افزایش فاصله مریخ نسبت به ماموریت ماه، در صورت پدیدار شدن مشکل در لباس‌های فضایی قطعا جان فضانوردان به خطر خواهد افتاد.

دانشمندان ناسا پس از بررسی مشکلات موجود در لباس‌های فضایی استفاده شده در ماموریت‌های آپولو افزودند: مهم‌ترین عامل خطرساز در ماموریت‌های فضایی مثل فرود در ماه‌ و مریخ، وجود خاک‌ بسیار نرم در سطح است و در صورتی که خاک موجود در مریخ به لباس فضانوردان نفوذ کند، شرایط بسیار خطرناکی به وجود خواهد آمد.

با در نظر گرفتن مشکلات موجود در آزمایش لباس‌های فضایی در شرایط طبیعی مریخ، مسئولان ناسا از طراحان شرکت‌کننده در این رقابت خواستند که از الیاف منحصر به‌فردی در طراحی لباس استفاده کنند تا در برابر ورود ذرات ریز گردوغبار مقاومت داشته باشد.

این رقابت پس از پایان یافتن مرحله طراحی و تولید، وارد مرحله آزمایش در شرایط محیط شبیه‌سازی شده سطح مریخ می‌شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید