نسل جدید هواپیماهای بویینگ با سبک‌ترین فلز جهان

«ریزتورینه» (Microlattice) یک ساختار پلیمری سلول باز سه‌بعدی است که از لوله‌های فلزی کوچک توخالی ساخته شده و نشانگر یک الگوی مورب ضربدری با فضاهای باز بسیار کوچک است.

تاریخ ویرایش: 21 مهر ماه 1394

شرکت هواپیمایی بوئینگ اخیرا ویدیویی را از سبکترین فلز جهان منتشر کرده که 99.99 درصد آن از هواست.

به گزارش ایسنا، «ریزتورینه» (Microlattice) یک ساختار پلیمری سلول باز سه‌بعدی است که از لوله‌های فلزی کوچک توخالی ساخته شده و نشانگر یک الگوی مورب ضربدری با فضاهای باز بسیار کوچک است.

فیلم جدید بوئینگ، نمونه جالبی از عملکرد احتمالی این ماده را به نمایش می‌گذارد که برای مثال می‌توان از آن به عنوان اجزای ساختاری جدید در صنعت هوافضا استفاده کرد. ریزتورینه می‌تواند تا میزان زیادی در وزن صرفه‌جویی کرده و هواپیماهایی با بهره‌وری سوخت بالا را ارائه کند.

نسل جدید هواپیماهای بوئینگ با سبکترین فلز جهان

نمونه دیگری از عملکرد بالقوه این ماده که توسط سوفیا یانگ از آزمایشگاههای HRL ارائه شده، شامل چالش افتادن تخم‌مرغ بود: اگر تخم‌مرغ را در ریزتورینه بپیچید و آن را از طبقه بیست و پنجم به پائین پرتاب کنید، می‌توانید مطمئن باشید که سالم به زمین می‌رسد زیرا این ماده، نیرویی را که تخم‌مرغ احساس می‌کند، جذب کرده و آن را دست‌نخورده باقی می‌گذارد.

ریزتورینه ابتدا در سال 2011 توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین، آزمایشگاههای HRL و موسسه فناوری کالیفرنیا ابداع شد و دانشمندان آن را 100 برابر سبکتر از یونولیت اعلام کرده‌اند.

دکتر توبیاس شادلر، مولف ارشد این تحقیق اظهار کرد: حقه ساخت این ماده، ایجاد شبکه‌ای توری از لوله‌های توخالی بهم متصل با دیواره‌ای با نازکی 1000 برابر نازکتر از موی انسان است.

سایر مواد فوق سبکی که ممکن است به ذهن بیایند، آئروژل‌ها و فوم‌های فلزی هستند که دارای ساختار سلولی تصادفی بوده، از این رو از نیرو و جذب انرژی کمتری برخوردارند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب