سفارش نخستین ماموریت سرنشین‌دار دراگون توسط ناسا

ناسا نخستین ماموریت سرنشین‌دار بر روی فضاپیمای دراگون شرکت اسپیس‌ایکس را برای انتقال فضانوردان از کیپ کاناورال به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفارش داد.

تاریخ ویرایش: 1 آذر ماه 1394

ناسا نخستین ماموریت سرنشین‌دار بر روی فضاپیمای دراگون شرکت اسپیس‌ایکس را برای انتقال فضانوردان از کیپ کاناورال به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفارش داد.

به گزارش ایسنا، این دومین ماموریت برنامه‌ریزی شده با یک شرکت خصوصی تحت قرارداد قابلیت انتقال سرنشین‌دار خصوصی است که حداقل چهار سفارش این‌چنینی با دو شرکت را تضمین می‌کند. تاریخ این پرتاب برای اواخر سال 2017 برنامه‌ریزی شده است.

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت اسپیس‌ایکس، در کنار کپسول فضایی دراگون
ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت اسپیس‌ایکس، در کنار کپسول فضایی دراگون

هدف این ماموریت، بازیابی توانایی آمریکا برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی بدون اتکا به فضاپیمای سایوز روسیه است.

به گفته ناسا، این امر نه تنها قابلیت پروازهای فضایی سرنشین‌دار ناسا را بازیابی می‌کند، بلکه همچنین در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و زمان ببیشتری را برای حضور در ایستگاه فضایی به منظور انجام ماموریت‌های علمی در اختیار فضانوردان قرار می‌دهد.

کپسول سرنشین‌دار دراگون در طول این ماموریت تا چهار فضانورد ناسا یا فضانوردان تحت حمایت این سازمان را به همراه حدود 100 کیلوگرم محموله تحت فشار به ایستگاه فضایی انتقال خواهد داد. این فضاپیما سپس تا 210 روز در آزمایشگاه مدارگرد باقی مانده و به عنوان یک قایق نجات عمل خواهد کرد و در نهایت با سرنشینانش به زمین باز خواهد گشت.

سفارش اخیر، دومین ماموریت این چنینی سفارش شده توسط ناسا است. ماموریت اول در ماه مه به شرکت بوئینگ ارائه شد که اکنون در حال توسعه فضاپیمای CST-100 Starliner است.

قراردادهای بوئینگ و اسپیس‌ایکس حداقل دو و حداکثر چهار ماموریت این چنینی را تضمین می‌کنند. اگرچه هنوز فضاپیماهای هیچکدام از این شرکت‌ها تائید نشده، اما به گفته ناسا، قراردادهای این سازمان به دو تا سه سال زمان برای ساخت و مونتاژ فضاپیما و خودروهای پرتاب آن نیاز دارد.

هنوز مشخص نشده که کدام شرکت، نخستین ماموریت سرنشین‌دار را به ایستگاه فضایی ارسال خواهد کرد. ناسا می‌گوید که این امر بر آمادگی هر کدام از شرکت‌ها بستگی دارد. فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون اسپیس‌ایکس و موشک فالکون 9 در حال حاضر چندین مرحله ساخت و اخذ گواهینامه را با موفقیت گذرانده است. اما بودجه این برنامه همچنان در جدول زمانی ماموریت نقش اساسی داشته و محدودیت بودجه مالی از سوی کنگره آمریکا، احتمال پرتاب در سال 2017 را کمرنگ کرده است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید