درگذشت فرمانده ماموریت کاوشگر مشتری ناسا

دونالد ادوارد ویلیامز در 13 فوریه 1942 در ایالت ایندیانا متولد شد. وی مدرک کارشناسی خود را در سال 1964 در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه پردو دریافت کرد و دو سال بعد دوره آموزش پرواز خود در نیروی دریایی آمریکا را به پایان رساند.

تاریخ ویرایش: 12 اسفند ماه 1394

دونالد ویلیامز، فضانورد ناسا که فرماندهی ماموریت شاتل ناسا برای ارسال نخستین کاوشگر به سیاره مشتری را بر عهده داشت، هفته گذشته در سن 74 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، مرگ ویلیامز در روز 23 فوریه (چهارم اسفند) توسط سازمان کاوشگرهای فضا که انجمنی برای فضانوردان است، تائید شده است.

این سازمان در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما در نهایت ناراحتی خبر مرگ دون ویلیامز، فضانورد سابق ناسا را تائید می‌کنیم. سفر بخیر کاپیتان.

ویلیامز که توسط نخستین گروه از کاندیدهای شاتل فضایی ناسا در سال 1978 انتخاب شده بود، دو بار و در کل به مدت 11 روز و 23 ساعت و 34 دقیقه به فضا پرواز کرد. نخستین پرواز وی در آویل 1985 به عنوان خلبان چهارمین ماموریت شاتل فضایی دیسکاوری بود. ویلیامز و همکارانش در این ماموریت یک هفته‌ای دو ماهواره ارتباطی را در فضا رها کردند که دومین ماهواره ناموفق بود. این امر باعث شد ویلیامز به ملاقات ماهواره Syncom IV-3 رفته و جفری هافمن و دیوید گریگز نخستین پیاده‌روی فضایی برنامه‌ریزی نشده ناسا را اجرا کنند.

با وجود موفقیت‌آمیز بودن این پیاده‌روی، فضانوردان نتوانستند آنتن ماهواره را مستقر کنند و این فعالسازی توسط یک ماموریت دیگر شاتل انجام شد.

ویلیامز پیش از بازگشت به زمین در آزمایشاتی از جمله اولین برنامه آموزشی اسباب‌بازی‌ها در فضا شرکت کرد که به فیلمبرداری از فضانوردان در زمان استفاده از یویو و یک هواپیمای کاغذی در فضا می‌پرداخت و به کودکان در مورد فیزیک پایه ریزگرانش آموزش می‌داد.

دونالد ادوارد ویلیامز، فضانورد ناسا

پرواز دوم وی که در آن به عنوان فرمانده شاتل فضایی آتلانتیس حاضر شده بود، در اکتبر سال 1989 رخ داد و طی آن کاوشگر فضایی گالیله برای گردش به دور سیاره مشتری در فضا مستقر شد. گالیله نخستین فضاپیمایی بود که در سال 1995 در اطراف مشتری گردش کرد و برای هشت سال در این سیستم سیاره‌ای باقی ماند.

ماموریت STS-34 شاتل علاوه بر استقرار گالیله یک دستگاه سنجش ازن، یک تجربه پرورش بلور یخ و یک دوربین IMAX را به پرواز درآوردند.

دونالد ادوارد ویلیامز در 13 فوریه 1942 در ایالت ایندیانا متولد شد. وی مدرک کارشناسی خود را در سال 1964 در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه پردو دریافت کرد و دو سال بعد دوره آموزش پرواز خود در نیروی دریایی آمریکا را به پایان رساند.

پیش از پرواز به فضا و در فواصل زمانی بین دو ماموریت فضایی‌اش، ویلیامز در آزمایشگاه ادغام آویونیک شاتل به عنوان خلبان آزمایشی و در مرکز فضایی کندی در فلوریدا در آزمایش مدارگرد شاتل، ماموریت‌ها بررسی، پرتاب و فرود آن مشغول به کار بود.

وی پس از دومین پروازش اعلام بازنشستگی کرد و در آوریل 1990 ناسا و همچنین نیروی هوایی آمریکا را با عنوان کاپیتان ترک کرد.

این فضانورد سابق ناسا از اوت 1990 با عنوان مدیر برنامه شرکت بین‌المللی SAIC مشغول بکار شد و تا سال 2006 در آنجا به کار ادامه داد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید