سومین فرود موفقیت‌آمیز راکت رفت‌ و برگشت شرکت بلو اورجین

هدف نهایی شرکت بلو اوریجین حمل گردشگران فضایی به ارتفاعات زیر مداری در کپسول راکت است که در آنجا می توانند از بی وزنی و دقایقی تماشای زمین قبل از بازگشت لذت ببرند. انتظار می رود که نخستین پرواز های سرنشین دار این شرکت سال آینده صورت گیرد و مسافرانی که هزینه سفر پرداخت کرده اند، می توانند از اوایل سال 2018 با این راکت پرواز کنند.

تاریخ ویرایش: 16 فروردین ماه 1395

شرکت خصوصی حمل و نقل فضایی 'بلو اوریجین' راکت نیو شپرد (New Shepard) خود را برای سومین بار در یک ماموریت موفق، به طور صحیح و سالم بر زمین فرود آورد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت، این راکت نخستین پرتاب خود را در آوریل 2015 انجام داد اما بر اثر بروز یک نقص فنی نتوانست بر زمین فرود آید و از بین رفت. اما فرودهای موفق آمیز آن در نوامبر سال 2015 و ژانویه امسال صورت گرفت و سومین فرود نرم راکت بلو اوریجین روز شنبه هفته جاری در بیابان های دورافتاده غرب تگزاس صورت گرفت.

راکت رفت و برگشت نیو شپرد (New Shepard) شرکت حمل و نق فضایی بلو اوریجین
راکت رفت و برگشت نیو شپرد (New Shepard) شرکت حمل و نق فضایی بلو اوریجین

این راکت حامل دو آزمایش بی وزنی بود که توسط شرکت بلو اوریجین برای موسسه تحقیقاتی سوات وست و دانشگاه سنترال فلوریدا انجام شد.

همچنین دانشمندان بلو اوریجین الگوریتم جدیدی را آزمایش کردند که به جدایی کپسول خدمه و راکت منجر می شود.

در جریان دو پرواز قبلی، راکت و کپسول خالی بودند اما ماموریت اخیر حامل دو آزمایش میکرو گرانش بود.

هدف از انجام یکی از این آزمایش ها، تبیین رفتار ذرات گرد و غبار در فضای زیر مدار بود. نتایج حاصل از این آزمایش می تواند به دانشمندان در درک بهتر چگونگی یکی شدن ذرات گرد و غبار برای تشکیل سیارات، ماهواره ها و حلقه های سیاره ای کمک کند.

هدف نهایی شرکت بلو اوریجین حمل گردشگران فضایی به ارتفاعات زیر مداری در کپسول راکت است که در آنجا می توانند از بی وزنی و دقایقی تماشای زمین قبل از بازگشت لذت ببرند.

انتظار می رود که اولین پروازهای سرنشین دار این شرکت سال آینده صورت گیرد و مسافرانی که هزینه سفر پرداخت کرده اند، می توانند از اوایل سال 2018 با این راکت پرواز کنند.

این شرکت همچنین مانند شرکت اسپیس ایکس رقیب اصلی خود در صنعت تجاری فضایی، در زمینه حمل محموله هایی مانند ماهواره و تجهیزات علمی به فضا فعالیت خواهد کرد.

راکت های بلو اوریجین تفاوت عمده ای با فضاپیماهای سنتی دارند و آن این است که قابلیت بازگشت سالم به زمین را دارند.

این در حالی است که وسایل پرتاب مورد استفاده در ماموریت های شاتل فضایی ناسا معمولا در ارتفاعات بالا جدا شده ، به زمین سقوط کرده، در اتمسفر زمین متلاشی شده و یا در اقیانوس می افتادند و این باعث می شد که هزینه پرواز فضایی به اندازه قابل توجهی افزایش یابد زیرا باید برای هر پرتاب راکت های کاملا جدیدی ساخته می شد.

اما از راکت های شرکت بلو اوریجین که فرود نرم و عمودی روی زمین دارند، می توان با حداقل ترمیم دوباره استفاده کرد که این موضوع پرتاب ها را سریع و ارزان می سازد.

شرکت اسپیس ایکس نیز تاکنون چند فرود عمودی موفقیت آمیز را با راکت هایی که نسبت به نیوشپرد به اعماق بیشتری از فضا سفر می کنند، انجام داده است.

اما بلو اوریجین یک شرکت بسیار کوچکتر و با اهداف متفاوتی است بنابراین موفقیت ماموریت های آن گام بزرگی در جهت دستیابی به راکت های قابل استفاده مجدد به شمار می رود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید