آمادگی کاوشگر ژاپن برای بررسی سیاره ناهید

کاوشگر "آکاتوسکی" ژاپن در اصل قرار بود در دسامبر 2010 به سیاره ناهید برسد، اما خراب شدن موتور باعث شد فضاپیما هدف خود را از دست داده و به مدار اطراف خورشید برود اما در دسامبر 2015 کنترلگرهای آکاتسوکی آن را مجددا به سمت سیاره هدایت کردند و اکنون این فضاپیما برای آغاز عملیات علمی خود آماده شده است.

تاریخ ویرایش: 20 فروردین ماه 1395

یک فضاپیمای ژاپنی که مدتهاست منتظر بررسی سیاره ناهید است، قرار است بالاخره این کار را آغاز کند.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان فضایی ژاپن، کاوشگر "آکاتوسکی" ژاپن در اصل قرار بود در دسامبر 2010 به سیاره ناهید برسد، اما خراب شدن موتور باعث شد فضاپیما هدف خود را از دست داده و به مدار اطراف خورشید برود اما در دسامبر 2015 کنترلگرهای آکاتسوکی آن را مجددا به سمت سیاره هدایت کردند و اکنون این فضاپیما برای آغاز عملیات علمی خود آماده شده است.

مقامات سازمان فضایی ژاپن اعلام کردند: آکاتسوکی با روشن کردن ابزارهای مشاهداتی آنبرد خود در حال انجام آزمایشات رصد است. ابزارها بطور عادی آغاز به کار کرده‌اند و رصدها با موفقیت انجام شده است از این رو عملیات عادی در اواسط آوریل آغاز خواهد شد.

کاوشگر 300 میلیون دلاری آکاتسوکی که نام آن در ژاپنی به معنی "سپیده‌دم" است برای بررسی ابرها، آب و هوا و جو سیاره ناهید با استفاده از شش ابزار مختلف طراحی شده است. رصدهای این کاوشگر می‌تواند به محققان در درک بهتر چگونگی تبدیل ناهید که احتمالا میلیاردها سال قبل شبیه زمین بوده به یک سیاره داغ و غیرقابل سکونت کمک کند.

برنامه اصلی برای آکاتسوکی این بود که هر 30 ساعت یکبار در فاصله حداکثر 80 هزار کیلومتر دور سیاره ناهید گردش کند اما فرصت دوم عملکرد در ناهید، کاوشگر را در یک مدار 13 روزه قرار داد که 440 هزار کیلومتر با سیاره فاصله دارد.

در چند ماه گذشته، آکاتسوکی در تلاش برای ورود به یک مدار کمتر بیضوی بوده است. سازمان فضایی ژاپن قصد دارد کاوشگر را با آغاز عملیات عادی در یک مدار 9 روزه با فاصله حدود 310 هزار کیلومتری قرار دهد البته این فضاپیما هنوز هم قادر است از مدار کنونی‌اش بیشتر اهداف علمی اصلی ماموریت را بدست بیاورد. آکاتسوکی در مه 2010 به همراه کاوشگر ایکاروس به فضا پرتاب شد و نخستین فضاپیمایی است که تاکنون از بادبان خورشیدی در فضای میان سیاره‌ای استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید