برگزرای رزمایش مشترک "امنیت هوافضایی 2016" توسط روسیه و چین

براساس برنامه اعلام شده، روسیه و چین رزمایش مشترک کامپیوتری فرماندهی - ستادی «امنیت هوا - فضایی- 2016» را برگزار می کنند.

تاریخ ویرایش: 23 اردیبهشت ماه 1395

همزمان با اعلام برنامه برگزاری رزمایش «امنیت هوا - فضایی - 2016» روسیه و چین در چارچوب همگرایی های دو کشور در عرصه های مختلف از جمله نظامی، آمریکا هشدار داده که اقدام های مسکو و پکن برای طراحی های فناوری پیشرفته فضایی، احتمال درگیری های فرازمینی را گسترش می دهد.

براساس برنامه اعلام شده، روسیه و چین رزمایش مشترک کامپیوتری فرماندهی - ستادی «امنیت هوا - فضایی- 2016» را برگزار می کنند.

به گزارش وزارت دفاع روسیه، در جریان این رزمایش، طرفین «عملیات مشترک گروه های ضربتی پدافند هوایی و ضد موشکی روسیه و چین برای دفاع از خاک دو کشور در مقابل ضربه های تحریک آمیز موشک های بالستیکی و راکت های بالدار را تمرین می کنند.

برگزرای رزمایش مشترک "امنیت هوافضایی 2016" توسط روسیه و چین

واسیلی کاشین کارشناس نظامی روسیه در باره اهمیت این رزمایش قریب الوقوع که هنوز زمان دقیق آغاز آن اعلام نشده است، به اسپوتنیک گفته است: هم اکنون فقط آمریکا و روسیه سامانه های هشداردهی حمله موشکی خاص خود را دارند که قادر است نسبت به پرتاب راکت های بالستیکی بین قاره ای و ردیابی راداری اهداف سریع تا هزار کیلومتر واکنش نشان دهد، در حالیکه چین در سال های دهه 1970 و 1980 سعی کرد چنین سیستمی بسازد، اما به دلایل فنی و اقتصادی از عهده این کار برنیامد.

وی افزوده است: فرایند ساخت سامانه هشداردهی چین در سال های اخیر آغاز شد. هم اکنون عکس اولین رادار در حال ساخت عظیم الجثه سامانه هشداردهی حمله موشکی (این کشور) منتشر شده است و از اینرو پکن در آشنایی با تجربه نظامیان روسی در استفاده از اینگونه سیستم ها ذینفع است.

کاشین در مصاحبه با رسانه روسی افزوده است: واقعیت برگزاری چنین رزمایشی اهمیت نظامی و سیاسی زیادی دارد. با توجه به اطلاعات رسمی در جریان رزمایش، تبادل اطلاعات و تعامل بین سامانه های هدایت پدافند هوایی و ضد موشکی دو کشور صورت خواهد گرفت و منظور تبادل اطلاعات بین سیستم های هشداردهی حمله موشکی چین و روسیه می باشد که عرصه بسیار حساسی است.

کاشین ادامه داده است: گر انتقال اطلاعات فنی به چین رخ دهد، ادای سهم روسیه در تامین امنیت مشترک خواهد بود. چین از نگهداری کلاهک هسته ای جدا از راکت ها به آماده باش همیشگی قوای هسته ای وارد می شود و مهم است که این روند همواره آسان سپری شود.

تغییر کار قوای هسته ای پکن لازم است، زیرا آمریکا سامانه پدافند هوایی خود را تکامل می بخشد و نیروهای دفاع ضد موشکی خود را به مرزهای چین نزدیک کرده و روی سیستم های تسلیحاتی «ضربه سریع جهانی» کار می کند.

با توجه به این و ضعیت، در صورت برقراری تبادل دائمی اطلاعات بین نیروهای پدافند هوایی روسیه و چین با رویکرد خودکار، پکن می تواند امکانات خود در کشف پرتاب های موشکی آمریکا از شمال (احتمالا مسیر پرواز قطب شمال خواهد بود) را گسترش بدهد و روسیه هم از امکان ثبت پرتاب موشک ها از زیردریایی های اتمی موشک انداز آمریکا در اقیانوس هند برخوردار شود.

تبادل اطلاعات دفاع از خاک دو کشور در مقابل ضربه های موشک های بالدار و احتمالا بالستیکی با برد متوسط را نیز در نظر می گیرد و بدین ترتیب بطور مشترک مسائل دفاع از کشورها در مقابل موشک های هسته ای حل و فصل خواهد شد.

کاشین در پایان تاکید کرده است: همگرایی سامانه های پدافند هوایی در جهان بندرت رخ می دهد و همکاری روسیه و چین در این عرصه می تواند به الگویی مناسبات در عرصه راهبردی بیانجامد و شبیه همگرایی آمریکا و کانادا است که از سامانه دفاع ضد موشکی و پدافند هوایی آمریکای شمالی «نوراد» مشترک استفاده می کنند. اکنون حرکت تدریجی مسکو و پکن بسوی این هدف بدون جلب توجه زیاد در شرایطی صورت می گیرد که روسیه و چین تأکید می کنند، قصد تشکیل اتحاد نظامی را ندارند.

همزمان با انتشار خبر برگزاری رزمایش مشترک هوافضای روسیه و چین، روزنامه واشنگتن پست با استناد به سخنگویان پنتاگون نوشت، در شرایطی که آمریکا به عملیات ضد تروریستی در عراق و افغانستان مشغول است، مسکو و پکن در تدارک حمله فضایی به آمریکای شمالی هستند.

به عقیده پنتاگون، طراحی فناوری های مربوطه به چین و روسیه امکان خواهد داد، زیر ساخت امنیت ملی آمریکا در فضای کیهانی را تخریب کنند و همچنین ماهواره های آمریکایی دچار بیشترین خطر خواهند شد.

بنا به گزارش این خبرگزاری روسی، دریاسالار سسیل هینی رئیس فرماندهی استراتژیک آمریکا در این باره گفته است: باید قبول کنیم که با وجود تلاش های ما ممکن است در آینده درگیری در فضای کیهانی آغاز شده یا گسترش یابد.

منبع: ایرنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید