"بچه بوئینگ" محبوب در راه ایران

بوئینگ 737 از سری 300 به احتمال خیلی زیاد از جمله هواپیماهایی خواهد بود که در صورت نهایی شدن قرارداد شرکت های هواپیمایی ایران با بوئینگ به خطوط هوایی کشورمان راه پیدا خواهد کرد.

تاریخ ویرایش: 28 خرداد ماه 1395

بوئینگ 737 از سری 300 به احتمال خیلی زیاد از جمله هواپیماهایی خواهد بود که در صورت نهایی شدن قرارداد شرکت های هواپیمایی ایران با بوئینگ به خطوط هوایی کشورمان راه پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌المللی اسفندماه سال گذشته یعنی تقریبا یک ماه پس از تفاهم با ایرباس فرانسه از ارائه پیشنهاد مذاکره توسط بوئینگ به ایران خبر داد.

به گفته فخریه کاشان همان زمان تأکید کرده بود:" قاعدتاً هواپیماهای 737 انتخاب اول ایران است چراکه نوع مطلوب‌تری است اما در نهایت این ایرلاین‌ها و خطوط هوایی هستند که نوع مدل را تعیین می‌کنند".

بویینگ 737-800

این اشاره معاون وزیر راه نشان می دهد که در صورت نهایی شدن تمام مراحل مذاکرات ایران و بوئینگ و صدور مجوز این معامله توسط وزارت خرانه داری آمریکا به احتمال زیاد بوئینگ 737 که میان فعالان حوزه هواپیمایی جهان به "بچه بوئینگ" معروف است، جزو نخستین سفارش های شرکت های هواپیمایی ایران خواهد بود.

تیر ماه سال گذشته یک فروند بوئینگ 737  که از سری 400 این هواپیما است و در اجاره شرکت تابان ایر قراردارد، وارد خطوط هوایی کشور شد. این بوئینگ 18 ساله به مدت یک سال از "تاجیک ایر" اجاره شده است ولی از آنجایی که قرارداد این هواپیما اجاره به شرط تملیک است تیر ماه امسال به تملک تابان ایر درخواهد آمد.

هواپیمایی کاسپین و یک شرکت هواپیمایی تازه تأسیس به نام  سپهران که اطلاعات زیادی درباره اش موجود نیست، 5 و 3 فروند هواپیمای بوئینگ 737 در اختیار دارند ولی طبق آخرین اطلاعات، قادر به پراندن آنها نیستند.

از میان چهار 737 سفارشی ایران در سال های دور، به جز هواپیمایی که در  مهر ۱۳۶۵ در فرودگاه شیراز مورد حمله جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و کابین آن در آتش سوخت و 23 نفر به شهادت رسیدند، سه فروند دیگر تا سال 1385که پایان عمر آن ها بود، سابقه کمترین سانحه، کمترین ایراد فنی، کمترین تأخیر و بیشترین ایمنی را دارا بودند.

"بچه بوئینگ" خوش سابقه در ایران

هواپیماهای بوئینگ 737 معروف به بچه بوئینگ، از جمله محبوب‌ترین جت‌های تجاری جهان محسوب می‌شوند و در ایران هم سابقه کمترین ایرادات فنی، تأخیر و بیشترین ایمنی را دارد.

در سال 1350 شرکت ایران‌ایر سفارش اولین سری سه فروندی از هواپیماها را به شرکت بوئینگ داد. دو سال بعد از ورود اولین سری این هواپیماها به ایران و به علت موفق بودن این پرنده‌ها، ایران‌ایر پرنده دیگری از این نوع را به شرکت بوئینگ سفارش داد اما بعدها به علت ورود بوئینگ‌های 727 مدل 200 و به علت ظرفیت مسافر بیشتر و مصرف سوخت نسبتا کمتر بوئینگ 727، از سفارش‌های بعدی 737 خودداری شد.

وقتی بوپینگ های امانت عراق به انبار قطعه تبدیل شد

پس از اشغال کویت توسط عراق و حمله آمریکا و متحدینش به عراق، دولت این کشور برای در امان ماندن هواپیماهای نظامی و غیرنظامی خود، تعدادی از آنها از جمله دو بوئینگ 737 را به ایران فرستاد اما این دو هواپیما سال‌ها در مهرآباد پارک بودند تا اینکه پس از مدت کوتاهی استفاده در ناوگان تشریفاتی دولت، به علت بروز ایرادات فنی، این پرنده‌ها در سال 1999 به ایران‌ایر واگذار شدند اما به علت تفاوت مدل این پرنده‌ها با 737های ناوگان ایران‌ایر امکان تعمیرات آن مهیا نشد و پس از مدت کوتاهی، برای همیشه زمینگیر شدند و از آنها به عنوان انبار قطعه استفاده شد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید