فضاپیمای جونو فردا به مشتری می رسد/عبور فضاپیما از مغناطوسفر مشتری

فضاپیمای جونو روز دوشنبه (فردا) به مشتری می رسد و اسرار این سیاره را که زیر اتمسفر گازی و توفانی آن پنهان شده است، افشا می‌کند.

تاریخ ویرایش: 13 تیر ماه 1395

فضاپیمای جونو روز دوشنبه (فردا) به مشتری می رسد و اسرار این سیاره را که زیر اتمسفر گازی و توفانی آن پنهان شده است، افشا می کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه ناسا، فضاپیمای جونو، مجهز به تجهیزاتی است که قادرند اعماق این سیاره را اکتشاف کنند. قرار است این فضاپیما در ارتفاع 3860 کیلومتری سطح مشتری مستقر شود.
سیاره مشتری دارای عجیب ترین شفق قطبی در تمام منظومه شمسی است که چندین برابر درخشان تر از شفق قطبی زمین است.

محققان اطلاعات بسیار اندکی درباره سیاره مشتری دارند. مشتری بزرگترین و مرموزترین سیاره منظومه شمسی است و با چشم غیرمسلح نیز در آسمان دیده می شود، با وجود این هنوز معلوم نیست که آیا در زیر اتمسفر طوفانی و پر از گاز این سیاره، یک هسته جامد وجود دارد یا تمام سیاره از گاز تشکیل شده است. همچنین منشاء میدان مغناطیسی بسیار شدید این سیاره مشخص نیست.

فضاپیمای جونو

در سال 2001 میلادی دو تن از محققان دانشگاه لستر مقاله ای را منتشر کردند که در آن چرخش سریع مشتری و فوران مواد آتشفشانی از قمر Io را علت اصلی ایجاد شفق های قطبی منحصر به فرد در این سیاره معرفی کردند. این مقاله مورد توجه ناسا قرار گرفت و بدین ترتیب مقدمات اجرای یک پروژه تحقیقات فضایی و پرتاب فضاپیمای جونو به فضا شکل گرفت.

فضاپیمای جونو برای رسیدن به مشتری مسافتی به طول 2.73 میلیون کیلومتر را در طول پنج سال طی کرده است و روز دوشنبه در مدار مشتری و با فاصله ای کمتر از 4 هزار کیلومتری این سیاره مستقر خواهد شد. تا کنون هیچ فضاپیمایی تا این حد به مشتری نزدیک نشده است. این فضاپیما به دلیل فاصله بسیار زیاد مشتری از خورشید، از سوخت اتمی بهره می برد و مجهز به دوربینی است که در طول سال آینده نزدیکترین تصاویر را از سطح مشتری تهیه خواهد کرد.

قرار است این فضاپیما پس از اتمام ماموریت خود، به جو مشتری وارد شود تا در اثر حرارت ایجاد شده از بین برود و احتمال برخورد آن با اقمار مشتری، منتفی شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید