چرا ناسا توالی‌سنج دی‌ان‌اِی به فضا فرستاد؟

تاکنون فضانوردان باید نمونه‌های DNA‌شان را به زمین ارسال می‌کردند که این فرآیند ماه‌ها طول می‌کشید اما با این اتفاق، دیگر نیازی به این کار نیست. از این پس، فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی از این ابزار کوچک که برای شرایط نزدیک به بی‌وزنی طراحی شده است، سلامتی خود را کنترل می‌کنند و همچنین میکروب‌هایی را که به بدن‌شان وارد می‌شوند، شناسایی می‌کنند.

تاریخ ویرایش: 1 مرداد ماه 1395

ناسا یک ترتیب‌سنج DNA را به تازگی به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده است و در واقع این نخستین مأموریت فضایی است که با خود یک توالی‌سنج رشته DNA را به فضا می‌برد.

به گزارش  آنا به نقل از CNet، کپسول فضایی دراگون اسپیس‌ایکس که چند روز پیش به فضا پرتاب شد و قرار است فردا به مقصد برسد، با خود ابزار ترتیب‌سنج DNA حمل می‌کند تا نه تنها توالی ژن‌ها را نمایش دهد، بلکه خدمات با ارزشی به اعضای ایستگاه بین‌المللی فضایی ارائه کند.

چرا ناسا توالی‌سنج دی‌ان‌اِی به فضا فرستاد؟

تاکنون فضانوردان باید نمونه‌های DNA‌شان را به زمین ارسال می‌کردند که این فرآیند ماه‌ها طول می‌کشید اما با این اتفاق، دیگر نیازی به این کار نیست. از این پس، فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی از این ابزار کوچک که برای شرایط نزدیک به بی‌وزنی طراحی شده است و «بیومولکول سیکوئنسر» (Biomolecule Sequencer) نام دارد، سلامتی خود را کنترل می‌کنند و همچنین میکروب‌هایی را که به بدن‌شان وارد می‌شوند، شناسایی می‌کنند. ناسا در این مورد گفته است که شاید این دستگاه کوچک در آینده بتواند حیات مبتنی بر DNA را در منظومه خورشیدی کشف کند.

ارسال این ابزار به ایستگاه فضایی بین‌المللی تنها یکی از گزینه‌های 250 تجربه فضایی است که در جریان پروژه «Expeditions 47 and 48» از ششم ژوئیه (16 تیر) تا 30 اکتبر (9 آبان) قرار است عملیاتی شوند.

ناسا همچنین فناوری دیگری با نام «مبدل گرمایی تغییر فاز» را به فضا فرستاده است که برای کنترل دما در فضاپیمای آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سلول خورشیدی سه‌بعدی نیز یکی دیگر از فناوری‌هایی است که به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده است.

مترجم: نسترن صائبی/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید