فضانوردان ناسا چشم‌انتظار فضاپیمای جدید

نکته قابل توجه در این نگرش جدید آن است که دولت آمریکا برای اعزام فضانوردانش به ایستگاه فضایی و در کل زیر مدار، دیگر نه به ناسا بلکه به شرکت‌های خصوصی همچون بوئینگ و اسپیس‌ایکس دل بسته است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شرکت بوئینگ در اوایل سال ۲۰۱۸ فضانوردان را راهی ایستگاه فضایی بین المللی خواهد کرد.

تاریخ ویرایش: 1 مرداد ماه 1395

پنچ سال پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی حالا ناسا تا پرتاب فضانوردان به فضا از خاک آمریکا فاصله زیادی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ۵ سال پیش یک عضو خانواده شاتل‌های فضایی یعنی شاتل آتلانتیس آخرین مأموریت آنها را با موفقیت به پایان رساند تا پس از آن، ناسا برای سال‌ها به کپسول‌های سایوز روسیه جهت اعزام فضانوردانش به ایستگاه فضایی بین المللی متکی باشد.

اما با اتفاقاتی که این روزها با سرعتی خیره کننده در شرکت بوئینگ در حال انجام است، اعزام فضانوردان آمریکا از خاک این کشور تا سال ۲۰۱۸ از سرگرفته می شود.

فضاپیمای سرنشین‌دار استارلاینر شرکت بویینگ
فضاپیمای سرنشین‌دار استارلاینر، شرکت بویینگ

هدایت کنندگان شاتل آتلانتیس که آن را برای آخرین بار راهی ایستگاه فضایی بین المللی کردند می دانستند که توقف زمانی قابل توجهی تا از سرگیری پرتاب‌های سرنشین‌دار به فضا از خاک آمریکا ایجاد می شود اما حالا همتایانشان در شرکت بوئینگ بر روی کپسول فضایی سرنشین‌داری کار می کنند که تا دو سال دیگر این روند را از سر خواهد گرفت.

نکته قابل توجه در این نگرش جدید آن است که دولت آمریکا برای اعزام فضانوردانش به ایستگاه فضایی و در کل زیر مدار، دیگر نه به ناسا بلکه به شرکت‌های خصوصی همچون بوئینگ و اسپیس ایکس دل بسته است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شرکت بوئینگ در اوایل سال ۲۰۱۸ فضانوردان را راهی ایستگاه فضایی بین المللی خواهد کرد.

این درحالی است که کپسول فضایی سرنشین دار شرکت اسپیس ایکس موسوم به «دراگون» یا «اژدها» نیز اواخر سال آینده و حتی زودتر از بوئینگ وار این کارزار می شود.

فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون، شرکت اسپیس‌ایکس
فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون، شرکت اسپیس‌ایکس

در همین حال که شرکتهای خصوصی مشغول نهایی سازی برنامه هایشان جهت اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی هستند، ناسا به عنوان یک سازمان دولتی در آمریکا مشغول بررسی بهترین گزینه ها جهت اعزام فضانوردان به مریخ تا سال ۲۰۳۰ است. در همین راستا فضاپیمای جدید این آژانس فضانوردی موسوم به «اوریون» در سال ۲۰۱۸ و سوار بر یک فروند راکت غول پیکر به طور آزمایشی راهی فضا خواهد شد.

فضاپیمای سرنشین‌دار اوریون، ناسا
فضاپیمای سرنشین‌دار اوریون، ناسا
بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید