حراج مجموعه‌های مسابقات فضایی (+تصاویر)

اگر شما هم جزء افرادی هستید که به دنبال جمع کردن وسایل و لباس‌های فضانوردی در صندوقچه خود هستید، حراجی Bonhams فرصت مناسبی برای شما بود. این حراجی در 20 ژوئیه، هشتمین حراج سالیانه تاریخ فضایی در نیویورک برگزار شد که در آن دو دست لباس کامل فضانوردی به فروش رسید.

تاریخ ویرایش: 2 مرداد ماه 1395

حراجی سالانه فضایی Bonhams چند روز پیش در نیویورک برگزار شد و افراد علاقه‌مند توانستند علاقه‌مندی‌های خود را در زمینه فضا و فضانوردی تکمیل کنند.

به گزارش آنا به نقل از گیزمگ، اگر شما هم جزء افرادی هستید که به دنبال جمع کردن وسایل و لباس‌های فضانوردی در صندوقچه خود هستید، حراجی Bonhams فرصت مناسبی برای شما بود. این حراجی در 20 ژوئیه، هشتمین حراج سالیانه تاریخ فضایی در نیویورک برگزار شد که در آن دو دست لباس کامل فضانوردی به فروش رسید.

فروش اقلام موجود در این حراجی از ابتدای مسابقه فضایی (Space Race) تا پایان جنگ سرد را دربرمی‌گیرد که شامل اشیائی خواهد بود که با آپولو 11 پرواز می‌کردند و در مأموریت‌های سالیوت و سایوز شوروی حضور داشتند و نیز قالب‌های گچی دست 15 فضانورد دوران آپولو مانند نیل آرمسترانگ و باز آلدرین خواهد بود.

حراجی امسال هم مانند حراجی تاریخ فضایی که سال گذشته برگزار شد، ترکیبی از جذابیت‌های نمایشی، مدل‌های ارائه شده، عکاس‌ها، مدارک، خاطرات، دستنویس‌ها و قسمت‌های مختلف فضاپیما بود که برخی از آنها در فضا بوده‌اند یا در آزمایش‌های زمینی از آنها استفاده شده است. برخی از آنها تا بیش از 40 هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

مدل اسپوتنیک 1

برخی از مواردی که در حراجی امسال به فروش گذاشته شد، درست به زمان شروع مسابقه فضایی بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی برمی‌گردد که نمونه آزمایشی محصول بسیار کمیاب و تمام عیار ماهواره اسپوتنیک یک شوروی را شامل می‌شود. این ماهواره، نخستین شیء ساخته دست بشر بود که در 5 اکتبر 1957 به فضا پرتاب و وارد مدار زمین شد. این ماهواره تا 4 ژانویه 1958 که بار دیگر به جو زمین برگشت، در فضا باقی ماند. مدلی از این ماهواره که در این حراجی در معرض فروش قرار خواهد گرفت، نسخه کاملا عملکردی از این ماهواره است که با فرستنده و گیرنده فعلی کار می‌کند. ماهواره اسپوتنیک یک که برای آزمایش سازگاری الکترومغناطیسی زمین و تداخل الکترومغناطیسی ساخته شده است، یکی از چهار کپی دوره‌ای اسپوتنیک یک به شمار می‌رود و انتظار می‌رود بالغ بر 10 تا 15 هزار دلار فروخته شود.

مدل اسپوتنیک 1

 

شاخص کنترل فضایی سایوز 3

شیء دیگری که در این حراجی به فروش گذاشته شد، دستگاه شاخص کنترل فضایی است که در مأموریت انسانی سایوز 3 در 26 اکتبر 1968 مورد استفاده قرار گرفته بود. این قطعه توسط فضانورد «بوریس وولینوف» به منظور ردیابی ماهواره حاضر در مدار مورد استفاده قرار می‌گرفت. او با وجود تلاش ناموفق خود برای اتصال فضاپیمای بدون سرنشین سایوز 2 در مدار پایین زمین، برای این کار از یک گوی پلاستیکی کوچک مانند کره زمین به عنوان شاخص استفاده می‌کرد. قیمت پیشنهادی برای این شاخص بین 30 تا 40 هزار دلار بود.

شاخص کنترل فضایی سایوز 3

 

لباس فضایی «سوکول KV-2»

این حراجی برای آنهایی که به لباس‌های فضایی هم علاقه دارند، گزینه مناسبی دارد. حراجی امسال Bonhams لباس فضایی سوکول KV-2 را برای فروش عرضه کرد. این لباس را روزی «دان پتیت»، فضانورد ناسا و مهندس پرواز طی ششمین سفر به ایستگاه بین‌المللی فضایی در سال 2002 الی 2003 پوشیده بود. انتظار می‌رود که این لباس قراردادی به قیمت 25 تا 35 هزار دلار فروخته شده باشد. این لباس طوری طراحی شده بود که «پتیت» را در حادثه تخلیه ناگهانی فشار کپسول فضاپیمای سایوز TMA-1 که او را به ایستگاه فضایی منتقل و از آنجا به زمین منتقل می‌کرد، محافظت کند.

لباس فضایی «سوکول KV-2»

 

لباس فشار Mark IV

علاقه‌مندان به تاریخ فضا می‌دانند که Mark IV بهترین لباس فضایی پروژه «عطارد» است که در اولین مأموریت مداری دارای سرنشین‌ آمریکا در اوایل دهه 1960 مورد استفاده قرار گرفت. این لباس در دهه 1950 به منظور محافظت از خلبان‌ها در ارتفاع بالا ساخته شد. طرح فشرده آن برای پرواز به عطارد به کار می‌رفت و سپس پوشش نقره‌ای آن به همراه سایر تغییرات پروازهای فضایی روی آن اعمال شد. قیمت پیشنهادی آن برای این حراجی 6 تا 9 هزار دلار تخمین شده بود.

لباس فشار Mark IV

 

دست‌های فضانوردان

لباس‌های فضایی که فضانوردان آپولو به تن می‌کردند، به طور اختصاصی برای هریک از آنها تولید شده بود. از آنجایی که تولید لباس‌های مخصوص راه رفتن روی ماه پیچیده‌تر از لباس شام است، چنین لباس‌هایی به اتصالات و دستکش‌های مخصوصی نیاز دارند که دستیابی به آنها کمی دشوار است. از آنجایی که فضانوردان معمولا مشغول به کار هستند، ناسا از دستکش‌های پلاستیک برای کار استفاده کرده بود. حراجی Bonhams نمونه‌های گچی از دستکش‌های دست راست 15 فضانورد ناسا را از جمله نیل آرمسترانگ و بوز آلدرین تولید کرده است و قرار بود با قیمت 6 تا 9 هزار دلار به فروش برسند. هر دستکش گچی یک پایه چوبی دارد و به پلاک‌هایی مزین شده که نام فضانورد مورد نظر روی آن حک شده است.

دست‌های فضانوردان

 

سیستم آموزشی Gemini 133P

این شبیه‌ساز از 5 پنل تشکیل شده که نمونه‌ای از کنترل‌های داخلی کپسول «جمینی» است و در سال 1963 در مرکز فضاپیماهای دارای سرنشین در هوستون، تگزاس برای آموزش فضانوردان مورد استفاده قرار می‌گرفت. هدف از ساخت آن، آشنایی خدمه «جمینی» با کنترل وضعیت و سیستم مانور الکترونیک، سیستم مانور مداری، سیستم مرجع زمانی، مدارهای ترتیبی و منبع نیروی این فضاپیما و نیز فرآیندهای فرود و بعد از فرود، بود. قیمت پیشنهادی برای این سیستم 60 تا 90 هزار دلار تخمین زده شده بود.

سیستم آموزشی Gemini 133P

 

نمودار ناوبری آپولو 11

یکی از برجسته‌ترین وسایلی که در این حراجی به فروش می‌رسد نمودار ناوبری تصویری است که «بوز آلدرین» در سال 1969 و در جریان فرود سفینه «عقاب ماه‌نشین» در مأموریت آپلو 11 از آن استفاده می‌کرد. این نمودار که از مجموعه‌ای از عکس‌های کنار هم قرار داده شده تشکیل شده، مسیر پرواز «ماه‌نشین» را در طول آخرین پرواز به سایت فرود در «دریای آرامش» پوشش می‌دهد. روی آن توسط «آلدرین» نوشته شده، «این نمودار با سفینه «عقاب» به سطح ماه در آپولو XI برده شده» و احتمالا در این حراجی به قیمت 25 تا 35 هزار دلار به فروش رسیده باشد.

نمودار ناوبری آپولو 11

 

گوی آسمانی ناوبری سایوز 18

ناوبری در مأموریت‌های فضایی شوروی به صورت پایه‌ای انجام می‌شد و یکی از این تجهیزات معمول استفاده از گوی آسمانی بود. این گوی آسمانی مشابه وسیله‌ای بود که «پیوتر کلیموک»، فضانورد اهل شوروی در سال 1975 از آن روی سایوز 18 استفاده می‌کرد. یک گوی چرخان با آلیاژ سیاه به همراه سوراخ‌هایی با نور پس‌زمینه به عنوان نسخه پشتیبان برای داده‌های ناوبری زمینی و در قالب یک ناو فضایی برای انتقال خدمه دوم و آخر به ایستگاه فضایی سایوز 4 مورد استفاده قرار می‌گرفت. قرار بود این گوی آسمانی به قیمت 30 تا 40 هزار دلار به فروش برسد.

گوی آسمانی ناوبری سایوز 18

 

صندلی شبیه‌ساز پرواز ناسا

این صندلی شبیه‌ساز برای مرکز فضایی جانسون در هاستون و به منظور آموزش فضانوردان و برای برنامه شاتل فضایی ساخته شده است. این صندلی رباتیک مجهز به یک جفت کنترل است و حتی می‌تواند برای شبیه‌سازی عملکرد بازوی رباتیک «کاندارم» به کار رود که در اداره محموله‌های ماهواره‌ای یا مانور رانشگرهای شاتل برای شبیه‌سازی عملیات اتصال مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت پیشنهادی برای این صندلی 2 تا 3 هزار دلار بود.

صندلی شبیه‌ساز پرواز ناسا

 

نمونه اولیه فضاپیمای صعود مستقیم به ماه شوروی

این وسیله غیرعادی مدل فضاپیمای دارای سرنشین با مقیاس یک به 14 است که برای پرواز مستقیم از زمین به سطح ماه و بدون میعاد مداری با سفینه دیگر طراحی شده است. بدون ساخته شدن این فضاپیما، ناو فرودگر به راکت بسیار بزرگی مشابه «ساترن 5» یا شوروی N-1 برای پرتاب نیاز پیدا می‌کردند. قیمت آن در حراجی بین هزار تا 1500 دلار تخمین زده شده است.

نمونه اولیه فضاپیمای صعود مستقیم به ماه شوروی

گزارش: ندا اظهری/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید