نابودی ماه‌نورد چینی بعد از 31 ماه

سازمان مدیریت علم، فناوری و صنعت دفاع ملی چین به تازگی اعلام کرد که عملکرد ماه‌نورد این کشور موسوم به Yutu یا Jade Rabbit متوقف شد. اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق این ماهنورد بیش از 100 مقاله علمی را درباره کره ماه تولید کرده است که کشف لایه پنهان از جریان‌های گدازه‌ای جزء آنها بوده است.

تاریخ ویرایش: 18 مرداد ماه 1395

ماهنورد Jade Rabbit چینی‌ها بعد از گذشت 31 ماه که روی سطح ماه مشغول تحقیق و کاوش بود، سرانجام عمرش به پایان رسید و نابود شد.

به گزارش آنا به نقل از newscientist، سازمان مدیریت علم، فناوری و صنعت دفاع ملی چین به تازگی اعلام کرد که عملکرد ماه‌نورد این کشور موسوم به Yutu یا Jade Rabbit متوقف شد.

این ماه‌نورد در دسامبر سال 2013 و به عنوان بخشی از مأموریت کاوشگر Chang'e-3 روی سطح ماه فرود آمد. با این پرتاب، چین بعد از روسیه و آمریکا سومین کشوری لقب گرفت که توانست به ماه راه یابد.

پیش از این، محققان خبر نابودی این ماه‌نورد را در فوریه 2014 به دنبال تاریکی در ماه اعلام کرده بودند. در آن زمان، ماه به مدت دو هفته تاریک شد و سپس با ظهور دو نور زیاد، علائمی از حیات در این ماه‌نورد مشاهده شد اما قادر به حرکت نبود. با وجود این اتفاقات، محققان در اکتبر 2015 رکورد طولانی‌ترین عملیات ماه‌نوردی روی سطح کره ماه را به ماه‌نورد Yutu اختصاص دادند.

به گزارش سازمان مدیریت علم، فناوری و صنعت دفاع ملی چین، اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق این ماهنورد بیش از 100 مقاله علمی را درباره کره ماه تولید کرده است که کشف لایه پنهان از جریان‌های گدازه‌ای جزء آنها بوده است.

ماه‌نورد چین

مرگ ماهنورد Yutu پایانی بر جاه‌طلبی‌های چینی‌ها نیست. کاوشگر Chang'e-3 که مجهز به تلسکوپ رباتیک است، همچنان استوار باقی مانده و قرار است محققان در یک طرح ملی، در سال 2017 کاوشگری را برای جمع‌آوری سنگ‌ها و برگرداندن آنها به زمین پرتاب کنند.

مترجم: ندا اظهری/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید