به‌کارگیری رنگ‌های «صورتی» حساس به فشار در آزمایش‌های تونل باد ناسا (+تصاویر)

ناسا معمولاً در تونل باد خود از مدل‌های هواپیما و موشک به رنگ صورتی استفاده می‌کند. اما دلیل استفاده از این رنگ چیست؟ این رنگ صورتی در حقیقت یک رنگ حساس به فشار است و می‌تواند واکنش هواپیماهای مدل را به فشار نشان دهد.

تاریخ ویرایش: 24 مرداد ماه 1395

ناسا معمولا در تونل باد خود از مدل‌های هواپیما و موشک به رنگ صورتی استفاده می‌کند. اما دلیل استفاده از این رنگ چیست؟

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، این انتخاب رنگ تنها بر اساس یک احساس زیبایی‌شناختی ساده نیست.

این رنگ صورتی در حقیقت یک رنگ حساس به فشار است و می‌تواند واکنش هواپیماهای مدل را به فشار نشان دهد. این رنگ در آزمایش‌های تونل باد مرکز تحقیقاتی ایمز و مرکز تحقیقاتی لانگلی استفاده می‌شود.

رنگ مورد علاقه ناسا «صورتی» است! (+تصاویر)

رنگ مورد علاقه ناسا «صورتی» است! (+تصاویر)

در داخل یک تونل باد، هواپیمای مدل با چراغهای ال‌.ای‌.دی روشن می‌شود و در آن زمان می‌توان تاثیرگذاری این رنگ را فهمید. سپس باد وارد تونل می‌شود و اکسیژن موجود در آن با ذرات لومینوفر درون رنگ مرتبط می‌شود. مناطق دارای فشار هوای بالاتر از اکسیژن بیشتری برخوردارند و در نتیجه رنگ صورتی، تیره‌تر می شود.زمانی که لومینوفرها شروع به تیره کردن رنگ می‌کنند، دانشمندان می‌توانند بخش‌هایی از هواپیما را که بیشترین تاثیر را دریافت کرده و دلیل آن را شناسایی کنند.

رنگ مورد علاقه ناسا «صورتی» است! (+تصاویر)

دانشمندان از سال 1935 می‌دانستند که اکسیژن می‌تواند درجه شب‌تابی را کم کنند. ناسا از دهه 1980 شروع به استفاده از رنگهای شب‌تاب در آزمایشات خود کرد. در سال 1989 اولین نسل از رنگهای حساس به فشار صورتی ساخته شد.

نسل آینده این رنگها که صورتی تیره و غیرماندگار خواهند بود، می‌توانند تغییرات در فشار را در سطوح میکروثانیه نمایش دهند و کمتر به گرما حساس هستند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید