موفقیت ناسا در بازیابی فضاپیمای گمشده

فضاپیمای STEREO-B ناسا که برای دو سال در فضا گم شده بود و هیچ تماسی با زمین نداشت، مجددا ارتباط خود را  از سر گرفت. این پروژه 9 ساله ناسا که نام کامل آن "رصدخانه‌های روابط زمینی خورشیدی" است،  در اکتبر 2014 با حرکت در گستره وسیع فضا، ارتباط خود را با زمین از دست داد.

تاریخ ویرایش: 2 شهریور ماه 1395

فضاپیمای STEREO-B ناسا که برای دو سال در فضا گم شده بود و هیچ تماسی با زمین نداشت، مجددا ارتباط خود را  از سر گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمودو، این پروژه 9 ساله ناسا که نام کامل آن "رصدخانه‌های روابط زمینی خورشیدی" است،  در اکتبر 2014 با حرکت در گستره وسیع فضا، ارتباط خود را با زمین از دست داد.

فضاپیمای STEREO-B ناسا

با این حال ناسا در 22 ماه بعد از این قطع ارتباط، همچنان تلاش‌های خود را برای از سرگیری تماس با فضاپیمای گمشده در عملیاتی موسوم به شبکه فضای عمیق ادامه می‌داد.

این تلاش‌ها بلاخره به ثمر نشست و اوایل هفته جاری، ناسا از بازیابی تماس با این رصدخانه خورشیدی خبر داد.

فضاپیمای STEREO-B که جفت یک رصدخانه خورشیدی دیگر موسوم به STEREO-A است، در زمان تماس با ناسا در فاصله 304 میلیون کیلومتری از زمین قرار داشت.

فضاپیمای STEREO-B ناسا

هر دو رصد خانه در سال 2006 پرتاب شدند و گردش خود را در مدارهای مختلف زمین‌مانند به دور خورشید آغاز کردند. دانشمندان از این فضاپیماها برای رصد خورشید در زوایای مختلف استفاده کرده‌اند.

پروژه 550 میلیون دلاری STEREO-B قرار بود در سال 2008 به پایان برسد، اما ناسا به دلیل موفقیت آن تصمیم گرفت تا آن را تمدید کند. متاسفانه این ماموریت در اکتبر 2014 با مشکل روبرو شد و پس از تنظیم مجدد هارد، ارتباط خود را با زمین از دست داد.

در نهایت ناسا با کمک عملیات شبکه فضای عمیق که ماموریت‌های فضایی را ردیابی کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، توانست فضاپیمای گمشده را پیدا کند.

این در حالیست که فضاپیمای STEREO-A همچنان به عملکرد خود به صورت عادی ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید