رشد تجاری در نتیجه‌ی پرتاب ماهواره (+تصاویر)

ماهواره WorldView-۴ شرکت دیجیتال‌گلوب که سازنده آن لاکهیدمارتین است، در ماه سپتامبر پرتاب خواهد شد. با شروع کار این ماهواره در اوایل سال ۲۰۱۷، امکان ارائه تعداد بیشتری از تصاویر دارای دقت ۳۰ سانتی‌متر به مشتریان غیرآمریکایی مهیا خواهد شد.

تاریخ ویرایش: 13 شهریور ماه 1395

ماهواره WorldView-۴ شرکت دیجیتال‌گلوب که سازنده آن لاکهیدمارتین است، در ماه سپتامبر پرتاب خواهد شد. با شروع کار این ماهواره در اوایل سال ۲۰۱۷، امکان ارائه تعداد بیشتری از تصاویر دارای دقت ۳۰ سانتی‌متر به مشتریان غیرآمریکایی مهیا خواهد شد.

به گزارش پژوهشگاه فضایی ایران به نقل از اسپیس‌نیوز؛ دیجیتال‌گلوب که ارائه دهنده خدمات و تصاویر ماهواره‌ای است، روز ۷ مرداد اعلام کرد درآمد حاصل از ارائه خدمات به مشتریان غیر آمریکایی این شرکت در مدت شش ماه تا تاریخ ۱۰ تیر افزایش داشته است و گمان می‌رود شرکت‌های نقشه‌برداری آنلاین به خرید محصولات دارای دقت بالای دیجیتال‌گلوب بیش از پیش تمایل پیدا کنند. اگرچه درآمد حاصل از ارائه خدمات به مشتری اصلی دیجیتال‌گلوب یعنی دولت آمریکا همانند سال گذشته بوده است، اما تقویت بخش تجاری در دو سال گذشته باعث شد شرکت بتواند درآمد و سود خالص خود را افزایش بدهد.

ماهواره WorldView-3
ماهواره WorldView-3

به گفته جفری تار (Jeffrey Tarr) رئیس دیجیتال‌گلوب، قراردادی که اخیراً با شرکت حمل و نقل اوبر(Uber) بسته شده است اگرچه قرارداد بزرگی محسوب نمی‌‌شود، ولی نشان دهنده آن است که ارائه دهندگان خدمات موقعیت‌یابی آنلاین در مورد بهای محصولات دارای وضوح بالای دیجیتال‌گلوب تجدید نظر خواهند کرد. دیجیتال‌گلوب در سال ۲۰۱۵ در پاسخ به چگونگی حفظ قیمت فروش تصاویر دارای وضوح ۳۰ سانتی‌متر خود اعلام کرد قراردادهای عمده با شرکت‌های گوگل‌مپ (Google Maps)، مایکروسافت و دیگر شرکت‌ها را به خاطر ریسک کالایی شدن محصول، متوقف نخواهد کرد. در حال حاضر، دیجیتال گلوب تنها شرکت تجاری فروشنده محصولات دارای وضوح ۳۰ سانتی‌متری در بازار است و گمان می‌رود تا دو سال آینده همچنان بازار را در دست داشته باشد.

ماهواره WorldView-4
ماهواره WorldView-4

تار همچنین اظهار داشت دیجیتال‌گلوب به‌صورت آزمایشی تصاویر دارای دقت ۳۰ سانتی‌متر را به تعدادی از مشتریان ارائه دهنده خدمات موقعیت‌یابی به فروش رسانده است، اما در مورد تعداد و زمان قراردادهای بزرگتر شرکت اطلاعات دقیقی ارائه نکرد. همچنین یکی از بازارهای هدف دیجیتال‌گلوب کشور چین بوده است که هم‌اکنون ماهواره‌های اپتیکال و دارای دقت بالای رصد زمین خود را پرتاب نموده است و گمان می‌رود در آینده تقاضای خرید تصاویر ماهواره‌ای از شرکت‌های غیر چینی را کاهش بدهد.

شایان ذکر است در مدت شش ماه تا تاریخ ۱۰ تیر سال جاری، دیجیتال‌گلوب ۴/۱ میلیون دلار کالا و خدمات را در کشور چین به فروش رسانده بود که با مبلغ فروش سال گذشته برابری می‌کند؛ اگرچه هنوز مشخص نیست این فروش تنها به محصولات دارای دقت ۳۰ سانتی‌متر مربوط باشد.

ماهواره WorldView-4
ماهواره WorldView-4

همچنین دیجیتال‌گلوب در برنامه تجاری خود بخشی با عنوان "برنامه دسترسی مستقیم" دارد که به موجب آن دولت‌ها قراردادهای بلند مدتی را با این شرکت منعقد نموده و با دریافت تخفیف‌های عمده به منظومه ماهواره‌ای شرکت بر فراز مرزهای کشور خود دسترسی پیدا می‌کنند. در مدت شش ماه تا تاریخ ۱۰ تیر سال جاری، مشتریان برنامه دسترسی مستقیم ۶۱/۷ میلیون دلار از درآمد دیجیتال‌گلوب را تأمین نمودند که در مقایسه با سال گذشته، ۹/۸ درصد بیشتر بوده است. مشتریان دیگری که در این برنامه شرکت نداشتند نیز ۶۷/۱ میلیون دلار از این مقدار را تأمین نمودند که ۵/۸ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. دیجیتال‌گلوب اظهار داشته است دوازدهمین سند استعلام بها (LOI) را امضا نموده است که به موجب آن متقاضی به‌مدت چند سال به کل منظومه ماهواره‌ای شرکت دسترسی خواهد داشت.

ماهواره WorldView-4
ماهواره WorldView-4

شایان ذکر است دیجیتال‌گلوب چهار ماهواره در مدار نزدیک به زمین(LEO) دارد که پنجمین آنها با نام WorldView-۴ قرار است با استفاده از موشک اطلس ۵ در تاریخ ۲۵ شهریور سال جاری به فضا پرتاب شود. زمانی که این ماهواره آغاز به کار کند، دیجیتال‌گلوب قادر خواهد بود تصاویر دارای دقت بالای بیشتری را به مشتریان غیر آمریکایی ارائه نماید. چراکه تاکنون بیشتر ظرفیت ارائه تصاویر دارای دقت ۳۰ سانتی‌متر ماهواره WorldView-۳ این شرکت به دولت آمریکا اختصاص داده شده است. خاطرنشان می‌سازد دولت آمریکا حدود دو سوم درآمد این شرکت را تأمین می‌کند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید