تلاش اسپیس‌ایکس برای به‌کارگیری راکت‌های فالکون دست دوم برای ارسال ماهواره به فضا

شرکت خصوصی فضایی اسپیس‌اکس اعلام کرده که نخستین سفارش برای ارسال ماهواره به فضا با استفاده از یک راکت فالکون دست دوم را دریافت کرده و تا پایان سال آن را عملی می‌کند. شرکت اسپیس‌اکس تاکنون موفق به انجام 6 مأموریت فضایی و فرود موفقیت‌آمیز با راکت فالکون 9 شده است اما این‌بار تصمیم دارد یکی از این موشک‌ها که قبلا به فضا رفته را دوباره به آنجا بفرستد.

تاریخ ویرایش: 14 شهریور ماه 1395

شرکت خصوصی فضایی اسپیس‌اکس اعلام کرده که نخستین سفارش برای ارسال ماهواره به فضا با استفاده از یک راکت فالکون دست دوم را دریافت کرده و تا پایان سال آن را عملی می‌کند.

به گزارش آنا به‌نقل از engaget، اسپیس‌اکس بدون شک نخستین شرکت خصوصی فضانوردی موفق در تاریخ جهان است که مدیرش قبلا هم توانمندی خود در ایجاد موفقیت را اثبات کرده است. الون ماسک، مالک، بنیان‌گذار و مدیر شرکت‌های تسلا و اسپیس‌اکس، یک بار دیگر به یک جاه‌طلبی و آرزوی تکنولوژیک دست پیدا کرد و آن هم فروش خدمات راکت‌های دست دوم فضانوردی بود.

شرکت اسپیس‌اکس تاکنون موفق به انجام 6 مأموریت فضایی و فرود موفقیت‌آمیز با راکت فالکون 9 شده است اما این‌بار تصمیم دارد یکی از این موشک‌ها که قبلا به فضا رفته را دوباره به آنجا بفرستد.

به گزارش آنا، شرکت SES که در سال 2013 نخستین شرکت ماهواره‌ای بود که با استفاده از خدمات اسپیس‌اکس و موشک فالکون، ماهواره خود را در مدار قرار داد، اکنون نخستین شرکتی‌ خواهد بود که با استفاده از یک فالکون دست دوم نیز این کار را می‌کند. یکی از فالکون‌های اسپیس‌اکس که قبلا در مأموریتی به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرده بود، قرار است تا قبل از پایان سال 2016، آماده حمل یک ماهواره SES10 به مدار زمین و درست بالای سر آمریکای لاتین شود.

تلاش اسپیس‌ایکس برای به‌کارگیری راکت‌های فالکون دست دوم برای ارسال ماهواره به فضا

بنابر اعلام، این ماهواره که کار پخش تلویزیونی و امور حمل‌ونقلی را انجام می‌دهد، با استفاده از فالکون 9 در مدار قرار خواهد گرفت تا آمریکای لاتین را تحت پوشش خود بگیرد. شرکت SES اعلام کرده که پس از تجربه موفق و جذاب همکاری با اسپیس‌اکس، اکنون آمادگی و هیجان زیادی برای ثبت یک نخستین دیگر با این شرکت را دارد.

بازیابی و اعزام مجدد سفینه فضایی به خارج از جو زمین، فرآیندی بسیار پیچیده و حساس است که زمان و کار زیادی نیاز دارد و در صورتی که اسپیس‌اکس موفق به انجام این مأموریت در سال جاری شود، یکبار دیگر از مرز پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و حتی توقعات کارشناسان عبور کرده و نخستین شرکت خصوصی در این زمینه نیز خواهد بود. نظام فضایی آمریکا از ابتدا بر مبنای چندبار مصرف بودن فضاپیماها بنیان نهاده شده اما از زمانی که بازیابی و اعزام مجدد شاتل منجر به حوادث و فاجعه‌های دلخراش و گران‌قیمت شد، ناسا بدون فضاپیما مانده و از فضاپیمای سایوز روسی برای رفت و آمد به فضا بهره می‌گیرد. در مقابل، روس‌ها از ابتدا سیاست فضاپیماهای یکبار مصرف با امکان فرود نرم را در پیش گرفته‌اند و تاکنون صدها بار با همین سیاست و با موفقیت کامل از سایوز بهره‌برداری کرده‌اند.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید