اهمیت دانش فضایی از دیدگاه امنیت، اقتصاد و رفاه ملی/داشتن ماهواره سنجش از راه دور حیاتی است

رئیس مرکز ملی فضایی ایران از افزایش رفاه ملی به عنوان سومین اهمیت دانش فضایی نام برد و اظهار داشت: «بسیاری از کشورها برای کاهش تلفات جاده‌ای از دانش فضایی برای یافتن نزدیک‌ترین محل خدمات بیمارستانی بهره می‌برند».

تاریخ ویرایش: 1 دی ماه 1395

رئیس مرکز ملی فضایی ایران عنوان کرد نوعی ماهواره سنجش از راه دور وجود دارد که به 100 میلیون دلار هزینه نیاز دارد اما اطلاعاتی که از طریق این ماهواره تولید می‌شود بسیار حیاتی است، بنابراین باید این بودجه تامین شود.

به گزارش آنا به نقل از برنامه رادیویی گفت‌وگوی علمی، دکتر منوچهر منطقی، در این برنامه با موضوع پژوهش در صنعت هوافضا گفت: «از سال 90 پرداخت بودجه‌ای بسیار کاهش یافت اما نسبت به بودجه تخصیص یافت پیشرفت برنامه بسیار مطلوب بوده است؛ گرچه ما از برنامه تنظیم شده عقب هستیم».

وی در ادامه افزود: «طبق بررسی‌های صورت گرفته در کشورهای گوناگون نرخ متوسط برای رسیدن به رشد فضایی برای مجموعه علمی یک کشور بین 20 تا 30 سال است و نشان‌دهنده این است که ما بالاترین رشد علمی فضایی را داشته‌ایم».

رئیس مرکز  ملی فضایی با اشاره به مشارکت‌های بین‌المللی صورت گرفته در این حوزه گفت: «طراحی ماهواره سینا با کمک روس‌ها و دوره‌هایی که در هندوستان برگزار شد به ما کمک کردند که بصورت بومی ساخت ماهواره را ادامه دهیم».

منطقی با برشمردن سه دیدگاه در کشور برای فضا، افزود: «اولین دیدگاه این است که فضا اقتدار آفرین است و لازم است به سمت آن برویم. دومین دیدگاه بیان می‌کند که رسیدن به فناوری فضا دستیابی به فناوری روز دنیاست و پیشرفت به همراه آن وجود دارد و گروه سوم به فضا به عنوان یک مقوله لوکس می‌نگرند و سرمایه‌گذاری روی آن را منطقی نمی‌دانند».

وی در تکمیل مطلب فوق گفت: «فراتر از دیدگاه‌های موجود، فضا در درجه اول از جهت امنیت قابل اهمیت است و بودجه‌های نظامی که صرف مسائل فضایی می‌شوند مؤید این مطلب است. در درجه دوم بحث اقتصادی مطرح می‌شود به این معنا که دانش فضایی می‌تواند بهره‌وری در زمینه‌هایی چون کشاورزی و معادن را افزایش دهد».

رئیس مرکز ملی فضایی ایران از افزایش رفاه ملی به عنوان سومین اهمیت دانش فضایی نام برد و اظهار داشت: «بسیاری از کشورها برای کاهش تلفات جاده‌ای از دانش فضایی برای یافتن نزدیک‌ترین محل خدمات بیمارستانی بهره می‌برند».

منطقی درباره تعداد ماهواره‌های ایرانی در فضا گفت: «ایران در حال حاضر دو نقطه در فضا برای ماهواره‌های مخابراتی در اختیار دارد که تنها یک ماهواره در فضا وجود دارد و تا سه سال آینده ماهواره دوم نیز به فضا خواهد رفت».

وی خاطرنشان کرد نوعی ماهوره سنجش از راه دور وجود دارد که به 100 میلیون دلار هزینه نیاز دارد اما اطلاعاتی که از طریق این ماهواره تولید می‌شود بسیار حیاتی است، بنابراین باید این بودجه باید تامین شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب