نخستین ماهواره نظارت بر کربن جهان توسط چین راهی فضا شد

چین امروز پنجشنبه نخستین ماهواره سنجش دی اکسید کربن جهان را با یک فروند راکت «لانگ مارچ 2 دی» به فضا پرتاب کرد. آکادمی علوم چین وزن این ماهواره را 620 تن ذکر کرده و اعلام کرد که به مدار 700 کیلومتری بالاتر از سطح زمین پرتاب شده است و اصلی ترین ماموریت آن سنجش و ارزیابی کربن در جو است.

تاریخ ویرایش: 2 دی ماه 1395

چین امروز پنجشنبه نخستین ماهواره سنجش دی اکسید کربن جهان را با یک فروند راکت «لانگ مارچ 2 دی» به فضا پرتاب کرد.

به گزارش ایرنا، چین پیشتر از پرتاب این ماهواره خبر داده و اعلام کرده بود که انجام این آزمایش را به دلیل نگرانی های فزاینده دنیا از تحولات اقلیمی و بلایای ناشی از آن در دستور کار قرار داده است.

گفتنی است، ماهواره مزبور از مرکز پرتاب ماهواره ای «‌جیو چوان» واقع در صحرای گبی در شمال غرب چین پرتاب شد.

چین سومین کشور پس از آمریکا و ژاپن است که با استفاده از ماهواره خود، اقدام به سنجش و اندازه گیری گازهای گلخانه ای می کند.

آکادمی علوم چین وزن این ماهواره را 620 تن ذکر کرده و اعلام کرد که به مدار 700 کیلومتری بالاتر از سطح زمین پرتاب شده است و اصلی ترین ماموریت آن سنجش و ارزیابی کربن در جو است.

این مرکز علمی همچنین با بیان اینکه ماهواره نظارت بر آلودگی ها و کربن یکی از بهترین ها در جهان می باشد، یادآور شد: اطلاعات جمع آوری شده توسط آن هر 16 روز یک بار برای ثبت به زمین ارسال خواهد شد.

نخستین ماهواره نظارت بر کربن جهان توسط چین راهی فضا شد

گفته می شود، داده های تحلیلی ماهواره مورد اشاره برای هر منطقه کارایی ویژه ای دارد و علاوه بر نشان دادن سطح کربن، اطلاعات و داده های کربن بر روی دریاها و اقیانوس ها را محاسبه کرده و بازتاب زمینی هرگونه تحول و نوسانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

آمارها و برآوردهای شرکت های سازنده ماهواره این است که تا سال 2020 میلادی 100 ماهواره ساخته و پرتاب خواهد شد که 10 درصد از آنها ساخت چین خواهد بود.

موسسه اطلاع رسانی علوم و فنون فضایی چین در گزارشی در سایت خود آورده است که سهم چین در بازار ساخت و پرتاب و تامین ماهواره های جهان در حال افزایش است.

پکن می خواهد در آینده نزدیک به یکی از قدرت های سازنده ماهواره های کنترل از راه دور، کمیت سنجی ( کوانتومی)، موقعیت سنجی و ماهواره های مخابراتی و ارتباطی و حتی سنجش آلودگی تبدیل شود.

چین تا پایان سال 2013 میلادی نزدیک به پنج میلیارد و 800 میلیون دلار صرف برنامه سفینه های سرنشین دار کرده است که به اعتقاد این کشور یک هفتم از بودجه سال 2013 آمریکا برای همین منظور بوده است.

چین که برنامه فضایی پرهزینه اش را نماد ظهور خود در بین قدرت های جهان تلقی می کند، در سال گذشته میلادی (2015)، 19 ماموریت فضایی داشت و بیش از 20 ماموریت فضایی در سال جاری میلادی (2016) انجام داد.

از مهمترین فعالیت های فضایی چین، اعزام دو فضانورد به فضا برای انجام یک ماموریت یک ماهه است که 26 مهرماه سالجاری صورت گرفت.

چین سومین کشور دنیا پس از آمریکا و روسیه است که ماموریت های فضایی با فرستادن انسان به فضا انجام می دهد.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید