تصویر ناسا از جشن فضا در کوتاه‌ترین شب سال

تقریبا ساعاتی پس از انقلاب زمستانی، یک باد خورشیدی قوی جریان پیدا کرد و توده‌ای از ذرات پرانرژی را از سمت میزبان منظومه شمسی به میدان مغناطیسی زمین کوبید که منجر به نمایش شفق‌های قطبی در شمال کانادا شد.

تاریخ ویرایش: 9 دی ماه 1395

هفته گذشته انقلاب زمستانی رخ داد و زمینیان کوتاهترین روز و طولانی‌ترین شب سال را جشن گرفتند اما ناسا جشن دیگری را در فضا به نظاره نشست.

به گزارش ایسنا، تقریبا ساعاتی پس از انقلاب زمستانی، یک باد خورشیدی قوی جریان پیدا کرد و توده‌ای از ذرات پرانرژی را از سمت میزبان منظومه شمسی به میدان مغناطیسی زمین کوبید که منجر به نمایش شفق‌های قطبی در شمال کانادا شد.

ماهواره سومیNPP ناسا با ابزار تصویربرداری مادون‌قرمز VIIRS خود تصویری از این نمایش‌های رنگین آسمانی را ثبت کرده است.

به گفته ناسا، این ابزار به ثبت سیگنال‌های نوری ضعیفی مانند شفق‌های قطبی، جرقه‌های گاز، شب‌تابه و بازتاب نور ماه می‌پردازد. در تصویر جدید، این حسگر انتشارات نور مرئی را در زمان بارش ذرات پرانرژی خورشیدی از مغناطوسفر زمین به گازهای بالای جو ثبت کرده است.

تصویر ناسا از جشن فضا در کوتاه‌ترین شب سال

برخورد ذرات خورشیدی و فشار به مغناطوسفر زمین باعث شتاب‌دار شدن ذرات گیر افتاده در فضای اطراف زمین شده است. این ذرات بر روی جو بالایی زمین در ارتفاع 100 تا 400 کیلومتری سطح سیاره باریده و با تحریک مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن، فوتون‌های نور را آزاد می‌کنند. نتیجه این امر، پرتوها و صفحات نور رقصان در آسمان می‌شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
واژه‌های کلیدی : هوافضا نجوم ناسا ماهواره پرتو فضا