گشایش باب‌های علم و فناوری در حوزه هوافضا پس از اجرای برجام

رییس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به تعدد تبادل هیات های علمی خارجی با ایران در دوره پسابرجام گفت: پس ازاجرایی شدن برجام، باب های علم و فناوری بسیار خوبی به روی کشور باز شد که یکی از حوزه‌های آن، هوافضا است.

تاریخ ویرایش: 25 دی ماه 1395

رییس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به تعدد تبادل هیات های علمی خارجی با ایران در دوره پسابرجام گفت: پس ازاجرایی شدن برجام، باب های علم و فناوری بسیار خوبی به روی کشور باز شد که یکی از حوزه های آن، هوافضا است.

منوچهر منطقی در گفت و گو با ایرنا، افزود: بعد از اجرایی شدن برجام، موارد متعددی از تبادل هیات ها در حوزه های مختلف صنعتی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی در کشور داشته ایم که در پی آن یک سری کارها در حوزه علم و فناوری پیگیری و انجام شد.

مصاحبه با دکتر منوچهر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی ایران

وی با اشاره به محدودیت های پیش از اجرای برجام که در زمینه مذاکره و همکاری در حوزه فضایی وجود داشت، بیان کرد: اجرای برجام به لحاظ برداشته شدن محدودیت های بین‌المللی، به خصوص در بخش کاربری بسیار کمک کننده بوده و برخی محدودیت‌ها را برطرف کرده است، اکنون دسترسی بهتری به اطلاعات و حوزه های مختلف کاربری وجود دارد.

منطقی اظهار کرد: یکی از مهمترین مباحثی که بعد از اجرایی شدن برجام اتفاق افتاد، تشکیل کمیسیون مشترک علمی و فناوری بین ایران و روسیه است، در این کمیسیون دو کار گروه فضایی و هوایی تشکیل شد که در پی آن روی بحث های فنی و این که کار مشترک انجام شود، گفت و گوهایی صورت گرفته و کارهای آن در جریان است.

وی با اشاره به این که علاوه بر روسیه با برخی ازکشورهای اروپایی نیز تعاملاتی درحوزه فضایی انجام شده است، ادامه داد: قبل از اجرایی شدن برجام، اگر سراغ هر یک از کشورهایی می رفتیم که اکنون با آنها وارد مذاکره شده ایم، حاضر به مذاکره با ایران نبودند چه برسد به این که روی موضوع حساس و مشترکی صحبت کنند و کار انجام دهند؛ اما با اجرایی شدن برجام و گشایش باب های علم و فناوری به روی کشور، برخی از موقعیت های ایجاد شده قابلیت دارند به قرارداد و همکاری مشترک بدل شوند.

رئیس مرکز ملی فضایی ایران گفت: توافق بر سر طراحی و ساخت ماهواره سنجشی، انجام مذاکرات فنی آن و رسیدن به جمع بندی و انعقاد قرارداد، یکی از ثمرات کارگروه فضایی کمیسیون مشترک علمی و فناوری بین ایران و روسیه است، توافق بر سر استفاده ایران از امکانات روسیه در مورد اعزام فضانورد یا بحث آموزش فضانورد از دیگر ثمرات اجرایی شدن برجام است و به احتمال زیاد این امر تبدیل به یک برنامه کاری می شود.

منطقی با اشاره به این که بعد از اجرایی شدن برجام، در مورد استفاده از سیستم های ماهواره ای سنجش از راه دور و تعیین موقعیت که روس ها در اختیار دارند، همکاری های خوبی بین ایران و روسیه در حال شکل گیری است، گفت: برای این که مذاکرات پس از برجام میان ایران و سایر کشورها در حوزه فضایی تبدیل به قرارداد و همکاری مشترک شود، یک دوره کاری و زمان دار لازم است، به عنوان مثال ماهواره سنجشی که در حال حاضر قرارداد آن امضا شده است، مذاکرات فنی آن حدود یک سال طول کشید و تیم های متعددی از هر دو کشور رفت و آمد کردند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید