نقص مبهم ساعت‌های فضایی اروپا

مجموعه ماهواره‌های موقعیت‌یاب اروپا که براساس قول سازمان فضایی اروپا باید محل دقیق کاربران را مشخص کنند، به دلیل مشکلی که برای ساعت‌هایشان بروز کرده است ممکن است با شکست مواجه شوند. این مجموعه 24 تایی از ماهواره‌ها که اکنون 18 تای آنها در آسمان هستند، در انتظار دریافت چهار عضو دیگر تا شهریور 96 بودند که گویا این طرح تا اطلاع ثانوی زیر تیغ بازبینی رفته است.

تاریخ ویرایش: 7 بهمن ماه 1395

سیستم موقعیت‌یاب گالیله که توسط سازمان فضایی اتحادیه اروپا راه‌اندازی شده و در حال تکمیل است با یک نقص فنی عجیب و مرموز روبه‌رو شده است.

به گزارش آنا به‌ نقل از آسوشیتدپرس، وقتی بخواهیم نظم و دقت را در یک مجموعه مثال بزنیم، می‌گوییم «مثل ساعت کار می‌کند» اما درباره ماهواره‌های گالیله باید بگوییم ساعت‌هایش کار نمی‌کند.

نقص مبهم ساعت‌های فضایی اروپا

مجموعه ماهواره‌های موقعیت‌یاب اروپا که براساس قول ESA (سازمان فضایی اروپا) باید محل دقیق کاربران را مشخص کنند، به دلیل مشکلی که برای ساعت‌هایشان بروز کرده است ممکن است با شکست مواجه شوند. این مجموعه 24 تایی از ماهواره‌ها که اکنون 18 تای آنها در آسمان هستند، در انتظار دریافت چهار عضو دیگر تا شهریور 96 بودند که گویا این طرح تا اطلاع ثانوی زیر تیغ بازبینی رفته است.

مشکل اینجاست که ساعت‌های اتمی این ماهواره‌ها در موارد خاصی از کار می‌افتند و نیازمند راه‌اندازی مجدد هستند. از 18 ماهواره تاکنون پنج ماهواره با این مشکل روبه‌رو شده‌اند اما از آنجا که هر ماهواره مجهز به چهار ساعت اتمی‌ است، مجموعه همچنان در حال کار است. این ساعت‌های اتمی از دو نوع ایریدیومی و ایزوتوپ هیدروژن سنگین هستند و با دقت فوق‌العاده بالا کار می‌کنند. کار این ساعت‌ها این است که سیگنال‌های دریافت و ارسال را به‌ طور کاملا همزمان میان ماهواره‌های مختلف جابه‌جا کنند تا موقعیت‌یابی دقیقی را شکل دهند.

یکی از ساعت‌های هیدروژی تاکنون 10 بار از کار افتاده و راه‌اندازی مجدد شده است و به‌ همین دلیل بررسی‌های جامع و دقیقی در حال انجام است. منشاء این نقص عجیب هنوز به‌ طور کامل مشخص نشده است اما برخی کارشناسان احتمال می‌دهند که خاموش ماندن ساعت‌ها در زمان از زمان نصب تا قرار گرفتن در مدار، موجب بروز اتصال کوتاه در آنها شده است.

از این رو چهار ماهواره‌ای که در آزمایشگاه در حال ساخت هستند، از هم‌اکنون تمام ساعت‌های خود را روشن کرده‌اند تا بروز نقص آنها در زمین بررسی شود. پروژه گالیله قرار بود در سال 2008 به بهره‌برداری کامل برسد اما کمبودهای تکنولوژیک در اروپا موجب شد نخستین کاربری آن از سال 2016 آغاز شود و هنوز هم شش ماهواره دیگر تا تکمیل آن باقی مانده است.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا/آنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید