پیش‌بینی سه روند اصلی برای توسعه فناوری‌ نانو در بخش هوافضا

پیش‌بینی ‌شده است تا سال 2021 سه روند در حوزه فناوری‌ نانو در بخش هوافضا شکل گیرد که ظهور هواپیماهای بی‌نیاز از سوخت، استفاده از فناوری‌ نانو در سامانه‌های نبرد دریایی و توسعه نانوپوشش‌ها برای رادارگریز کردن هواپیما، تغییرات بنیادین این حوزه را رقم خواهد زد.

تاریخ ویرایش: 17 فروردین ماه 1396

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، مؤسسه تکناویو (Technavio) اخیرا گزارشی درباره بازار جهانی فناوری‌ نانو در هوافضا بین سال‌های 2017 تا 2021 منتشر کرده است.

این گزارش که به بررسی روندهای مهمی که طی این بازه زمانی انتظار می‌رود، پرداخته است، پیش‌بینی می‌کند که بازار این حوزه با رشد 6 درصدی تا سال 2021 به رقم 5.95 میلیارد دلار برسد.

به نظر می‌رسد که استفاده از نانومواد در قطعات هواپیما موجب بهبود خواص مکانیکی و ساختاری آنها و در نتیجه بهبود عملکرد هواپیماها شود و همچنین میکرو و نانوحسگرها در هواپیماها به کار گرفته خواهد شد.

پیش‌بینی سه روند اصلی برای توسعه فناوری‌ نانو در بخش هوافضا

این گزارش سه روند نوپدید را در بازار فناوری‌ نانو در بخش هوافضا و دفاعی ارائه می‌کند:

1- ظهور هواپیماهایی که مصرف سوخت آنها صفر است
2- استفاده از فناوری‌ نانو در سامانه‌های نبرد دریایی
3- پیشرفت در نانوپوشش‌های مورد استفاده در بدنه هواپیما

هواپیماهای آینده به دلیل استفاده از پنل‌های فتوولتائیک مصرف سوخت صفر دارند، به طوری که انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید می‌گیرند.

سولار ایمپالس 2 یک نمونه اولیه از هواپیمای خورشیدی است که در بدنه آن از نانوالیاف کربنی استفاده شده تا وزن کاهش و استحکام افزایش یابد.

هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس 2 به سفر دور دنیای خود پایان داد

در حال حاضر توجه زیادی از سوی بخش‌های تجاری و غیرنظامی برای استفاده از هواپیما های بی‌نیاز از سوخت جلب شده است و بخش کشاورزی، نقشه‌برداری سه بعدی و تصویربرداری هوایی از جمله مشتریان این فناوری هستند.

نانوحسگرها قادر به بهبود کیفیت و عملکرد سامانه‌های زیردریایی هستند و با استفاده از آنها امکان شناسایی اهداف مختلف در کف اقیانوس وجود دارد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که نانومواد نقش بسیار مهمی در ساخت سامانه‌های نبرد دریایی طی دو دهه آینده داشته باشد.

استفاده از نانوپوشش‌ها در هواپیماها، کشتی‌ها و ماهواره‌ها می‌تواند آنها را رادارگریز کند.

از آنجاکه نانوپوشش‌های حاوی آهن گزینه مناسبی برای جاذب امواج رادار است، پیش‌بینی می‌شود کشور هند با همکاری روسیه اقدام به توسعه نسل پنجم از هواپیماهای رادارگریز کند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید