اهمیت ماهواره «سنتینل 2» سازمان فضایی اروپا در رصد سیاره زمین

ماهواره های سنتینل در قالب طرح کوپرنیک و با همکاری آژانس فضایی اروپا و اتحادیۀ اروپا به فضا پرتاب شده و قرار است تا سال ۲۰۲۰ و با هزینه های بالغ بر هشت میلیارد یورو ادامه یابد. این ماهواره قرار است طی مدت ماموریت خود، تصاویری را از شرایط جوی اتمسفر زمین و تغییرات آب و هوایی این سیاره به زمین ارسال کند.

تاریخ ویرایش: 11 خرداد ماه 1396

آژانس فضایی اروپا در ماه مارس 2017 ماهوارۀ «سنتینل-2» (Sentinel-2) را به مدار زمین پرتاب کرد. این ماهواره که به «سنتینل دو A» پیوسته است، قرار است طی مدت ماموریت خود، تصاویری را از شرایط جوی اتمسفر زمین و تغییرات آب و هوایی این سیاره به زمین ارسال کند.

ماهوارۀ «سنتینل دو A» در سال ۲۰۱۵ و پس از آنکه ارتباط با ماهوارۀ انویست «Envisat» در سال ۲۰۱۲ از بین رفت، به مدار زمین فرستاده شده بود.

اهمیت ماهواره «سنتینل 2» سازمان فضایی اروپا در رصد سیاره زمین
ماهواره «سنتینل 2» سازمان فضایی اروپا

هر دو ماهواره در ارتفاع ۷۸۶ کیلومتری زمین و در دو طرف این سیاره قرار داده شده اند و تصاویری که به زمین می فرستند و به پژوهشگران امکان می دهد چشم‌انداز روشن‌تری از شرایط و تغییرات جوی زمین داشته باشند.

ماهواره های سنتینل در قالب طرح کوپرنیک و با همکاری آژانس فضایی اروپا و اتحادیۀ اروپا به فضا پرتاب شده و قرار است تا سال ۲۰۲۰ و با هزینه های بالغ بر هشت میلیارد یورو ادامه یابد.

اهمیت ماهواره «سنتینل 2» سازمان فضایی اروپا در رصد سیاره زمین

کلودیو روزمینو، خبرنگار یورونیوز با ژوزف آشباخر، مدیر برنامه رصد زمین در این آژانس گفتگو کرده است.

شما مدیر برنامه رصد زمین در آژانس فضایی اروپا هستید و همچنین شبکه ماهواره های سنتینل که یک موضوع کلیدی برای مطالعه وضعیت سیاره ماست. هدف از این ماموریت چیست؟

ژوزف آشباخر: «هدف از این ماموریت، نظارت بر فعالیت‌های زمین است و ماهواره سنتینل۲ بطور ویژه سطح زمین و مناطق ساحلی را زیر نظر دارد تا هر ۵ روز عکس های خوبی را از سیاره ما به کمک ماهواره هایی که در مدار قرار دارد تهیه کند.»

از هر نقطه از روی زمین هر پنج روز یک بار با وضوع بالایی توسط ماهواره ها نقشه برداری شده و عکس هایی تهیه می شود. این داده ها چه فایده ای دارند؟

ژوزف آشباخر: «این داده ها بطور رایگان در اختیار همه قرار می گیرد. شما می توانید از طریق وب سایت به این داده ها دسترسی داشته باشید. همه می توانند هر تصویری را که از زمین بخواهند و از هر مکانی که بخواهند، دانلود کنند. این واقعا یک ویژگی جدید است که ما در برنامه کپرنیک گنجانده ایم تا مطمئن شویم که سرمایه گذاری ها در فضا توسط مالیات دهندگان اروپایی، قابل استفاده برای هر اروپایی و حتی مردم خارج از اروپا نیز هست. من فکر می کنم این موفقیت بزرگی است که مردم می توانند به بازیابی داده ها در هر جایی که باشند و در هر زمانی که بخواهند بپردازند.»

اهمیت ماهواره «سنتینل 2» سازمان فضایی اروپا در رصد سیاره زمین

چرا کار ماهواره سنتینل۲ مانند دیگر ماهواره هایی که کار رصد را انجام می دهند، اینقدر برای زمین مهم است؟

ژوزف آشباخر: «کار آنها مهم است زیرا ما هنوز خیلی خوب نمی دانیم چه اتفاقاتی روز سیاره مان می افتد. سیاره ما بسیار پیچیده است. تعامل اتمسفر با اقیانوس ها، با زمین و با تمام سیستم سیاره زمین بسیار پیچیده است و دانشمندان هنوز خیلی چیزها را درک نکرده اند. بنابراین ما باید به اندازه گیری های دقیق به کمک ماهواره ها و دیگر ابزار ادامه دهیم تا دقیقا درک کنیم چه چیزهایی در حال روی دادن است و تنها موضوع تغییرات آب و هوایی نیز مطرح نیست.»

امروزه آلودگی های جوی یک موضوع مهم محسوب می شود. چگونه این مطالعات می تواند به عملکرد بهتر دولتها در سراسر جهان کمک کند؟

ژوزف آشباخر: «مثالی می زنم. جنگل زدایی ها باعث شده از میزان پوشش سبز کم شود و درنهایت میزان آلودگی های هوا افزایش یابد. بنابراین ما باید بخوبی بفهمیم در این زمینه چه اتفاقی روی زمین می افتد و این موضوع از لحاظ شیمیایی چه تاثیری بر اتمسفر می گذارد؟»

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید