توافق روسیه و قزاقستان برای تسریع در روند ساخت راکت حامل جدید سایوز 5

دو کشور روسیه و قزاقستان برای تسریع در روند ساخت مشترک راکت حامل جدید سایوز-5 و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به توافق رسیدند.

تاریخ ویرایش: 26 خرداد ماه 1396

دیمیتری راگوزین معاون امور دفاعی و فضایی نخست وزیر روسیه از توافق این کشور با قزاقستان برای ساخت مشترک راکت حامل جدید سایوز خبر داد.

به گزارش پورتال هوافضای ایران به نقل از ایرنا، راگوزین پس از گفت وگو با اسکار مامین نخست وزیر قزاقستان اظهار کرد: دو کشور برای تسریع روند ساخت راکت حامل فضاپیمای جدید سایوز-5 و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز در پایگاه فضایی بایکانور قزاقستان به توافق رسیدند.

شبکه تلویزیونی روسی زویوزدا روز چهارشنبه به نقل از راگوزین گفت: امیدواریم این طرح هر چه زودتر اجرا شود و سال 2022 به پرتاب فضاپیمای جدید و فضاپیمای سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین المللی و سپس فضاپیماهای سرنشین‌دار دیگر که مورد نظر دولت قزاقستان است، دست یابیم.

توافق روسیه و قزاقستان برای ساخت فضاپیما

معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه پیشتر نیز با اعلام تصمیم همکاری موشکی کشورش با قزاقستان، از برنامه نوسازی و تصمیم‌گیری برای پایگاه فضایی بایکانور در این کشور نیز خبر داد.

وی در باره در باره وضعیت پایگاه فضایی بایکانور در قزاقستان که پس از فروپاشی سال 1991شوروی تاکنون همچنان مرکز اصلی پرتاب‌های فضایی ملی و بین‌المللی روسیه است، گفت که دو کشور در آینده ای نزدیک در مورد سرنوشت این پایگاه مذاکره می کنند.

مقام روسی اظهار کرد: قزاقستان قرار است در بازسازی سکوی پرتاب موشک بایکانور مشارکت مالی کند و سپس طراحی موشک فضایی با همکاری این کشور آغاز خواهد شد.

مسکو که برای تداوم استفاده از این پایگاه سالانه 100 میلیون دلار به قزاقستان می پردازد، سال 2016 پایگاه فضایی واستوچنی در خاور دور منطقه پلستسک روسیه را بهره برداری کرد تا بتواند دامنه فعالیت‌های فضایی خود را افزایش دهد.

روسیه از امکانات گسترده پرتاب موشک برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی به کشورهای دیگر برخوردار است و آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا از این سامانه‌ها روسی استفاده می‌کنند و حتی از پایگاه‌های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب را برای کشورهای دیگر اجرا می کند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید