صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بخش فضایی ایجاد می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر با هدف کمک به توسعه فعالیت کسب‌و‌کارهای نوین در بخش فضایی در دستور کار قرار دارد.

تاریخ ویرایش: 17 دی ماه 1397

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر با هدف کمک به توسعه فعالیت کسب‌و‌کارهای نوین در بخش فضایی در دستور کار قرار دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بخش فضایی ایجاد می‌شود

به گزارش ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» روز دوشنبه در بازدید خبرنگاران از دستاوردهای سازمان فضایی ایران در محل پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: ایجاد این صندوق گام مهمی برای ارائه خدمات عادلانه به کسب‌و‌کارهای نوین علاقه مند به فعالیت در بخش فضایی است.

وی از اختصاص بخشی از منابع وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این صندوق خبر داد و گفت: این منابع برای تقویت صندوق برای اختصاص منابع مالی به فعالان کسب و کارهای نوپای بخش فضایی به کار خواهد رفت.

آذری جهرمی یکی دیگر از اقدام های لازم برای توسعه فعالیت کسب و کارهای نوپا در بخش فضایی را آزاد سازی داده های مورد نیاز برشمرد و خاطرنشان کرد: اکنون بخش عمده ای از این داده ها آزاد سازی شده است و روند ادامه خواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به فعالیت حدود یکصد کسب و کار نوپا در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بخشی از این کسب و کارها اکنون از داده های فضایی برای توسعه فعالیت های خود بهره می گیرند.

صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بخش فضایی ایجاد می‌شود

ماهواره پیام امیرکبیر تحویل سازمان فضایی ایران شده است

به گفته وی، ماهواره پیام امیرکبیر همه آزمایش های لازم را با موفقیت به پایان رسانده و به صورت رسمی از سوی دانشگاه امیر کبیر تحویل سازمان فضایی ایران شده است.

آذری جهرمی تحویل شدن این ماهواره را به عنوان به پایان رسیدن قرارداد ساخت و تحویل این ماهواره برشمرد.

احراز هویت مشکل حذف قبض های کاغذی

عضو هیات دولت درباره نقش دولت الکترونیک در حذف قبض های کاغذی گفت: مذاکره با مجموعه هایی که قبض کاغذی صادر می کنند، انجام شده و تلاش ها بر این است که کم کم این قبض ها حذف شوند.

وی به صدور ۳۵ میلیون قبض کاغذی دوره ای توسط مخابرات اشاره کرد و افزود: وزارت نیرو، وزارت نفت، شهرداری ها از جمله سازمان هایی هستند که قبض کاغذی صادر می کنند و دولت الکترونیک می تواند برای حفظ این قبض ها کمک موثری داشته باشد.

آذری جهرمی با بیان اینکه همراه اول در حذف قبض کاغذی پیش قدم بوده است، خاطرنشان ساخت: قبض های کاغذی به دلیل آنکه عده ای علاقه دارند همچنان صورت حساب خود را کاغذی دریافت کنند فعلا به طور کامل حذف نخواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون بسیاری از کنتورهای آب و برق به نام مالک اصلی نیستند بنابراین ارسال مشخص نیست قبض الکترونیکی باید برای چه کسی ارسال شود و این یکی از مشکلات این کار است.

وی خواستار تکمیل شدن بانک اطلاعاتی در این زمینه شد و عنوان کرد: اکنون برنامه های مختلفی برای حذف قبض های کاغذی طراحی شده است.

آذری جهرمی از حذف قبض های کاغذی مخابرات درمدت ۴۵ روز خبر داد و خاطرنشان ساخت: احتمال می رود تا اردیبهشت ماه سال آینده بتوان برای حذف بقیه قبض ها اقدام کرد.

عضو هیات دولت دوازدهم، دستاوردهای فناوری فضایی را کمک کننده به بهینه سازی منابع آبی کشور، طرح آمایش زمین، بهبود راندمان وضعیت کشاورزی برشمرد و بیان داشت: صنعت فضایی ایران آمادگی دارد در خدمت همه بخش های مذکور باشد و به آنها کمک کنند تا توانمندی بیشتری در تحقق ماموریت های خود بدست آورند.

صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بخش فضایی ایجاد می‌شود

توسعه کسب و کارهای فضاپایه اولویت است

وی توسعه کسب و کارهای فضاپایه را یکی از مهمترین اولویت ها در دولت دوازدهم برشمرد و خاطرنشان ساخت: اکنون تولیدکننده خدمات و بازار مورد نیاز وجود دارد و آن چیزی که باید فراهم شود، زیرساخت ها است.

آذری جهرمی درباره بودجه بخش پژوهش گفت: بودجه مورد نیاز برای پژوهش ها اختصاص خواهد یافت و در لایحه بودجه سال آینده با وجود کاهش برخی سرفصل ها بودجه پژوهشگاه رشد یافته است.

وزیر ارتباطات از تغییر ساختار پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد و گفت: قرار است این پژوهشگاه مدیریت پژوهش ها را برعهده بگیرد تا زنجیره ای ایجاد شده و جهت دهی پژوهش ها بیشتر شود.

وی افزود: طرح های ساخت و طراحی ماهواره ها تامین بودجه خواهند شد زیرا معتقدم هزینه کرد در بخش فضایی سرمایه گذاری است که سبب بهبود شاخص های بهره وری در کشور می شود.

جنگل های گلستان از طریق داده های فضایی حفاظت می شوند

عضو هیات دولت از امضای نخستین تفاهم نامه فضاپایه با سازمان حفاظت محیط زیست در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: دانش فضایی کشور به کمک حفاظت از میراث بزرگ ملی که همان منابع طبیعی است، خواهد آمد.

آذری جهرمی ادامه داد: حفاظت از پارک ملی گلستان بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان فضایی ایران با استفاده از اینترنت اشیا و داده های فضایی ممکن خواهد شد.

وی افزود: به دنبال نهادینه کردن دانش فضایی در کشور هستیم تا از منافع آن بهره مند شویم.

ورود صداو سیما به ارسال ماهواره به تنهایی مقرون به صرفه نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مورد پیگیری سازمان صدا و سیما برای خرید ماهواره ملی با هدف پخش تصاویر تلویزیونی گفت: این موضوع را از طریق شورای عالی فضایی پیگیری می کنیم چرا که معتقدیم اقتصاد صدا و سیما باید در حوزه محتوا هزینه شود اما اکنون این سازمان پیگیر داشتن ماهواره خود در فضاست.

آذری جهرمی گفت: سازمان صدا و سیما یک ظرفیت ماهواره ای تعیین شده می خواهد و راهی که پیش گرفته این است که خودش به تنهایی این موضوع را پیش ببرد؛ به همین دلیل این موضوع را در شورای عالی فضایی پیگیری می کنیم.

ایران با کشورهای همسایه در بخش اینترنت تعامل دارد

وزیر ارتباطات همچنین از برنامه ریزی و توافق با چند کشور منطقه برای توسعه پایدار ارتباطات و کاهش اثرات تحریمی آمریکا خبر داد و گفت: از آنجا که ممکن است بحث دسترسی به اینترنت و پایداری ارتباطات با وجود اثرات تحریمی آمریکا دچار مشکل شود، موضوع توافق چندجانبه با برخی کشورهای منطقه را برای ایجاد ارتباط دوجانبه و بهبود پایداری ارتباطات در زمان تحریم در دستور کار قرار دادیم.

آذری جهرمی گفت: ممکن است به دلیل آثار تحریم ها، برخی اپراتورها و پرووایدارهای بین المللی (تامین کننده ها) به دلیل مسائل مالی نتوانند تداوم همکاری با ایران داشته باشند؛ بر این اساس ما با کشورهای منطقه از جمله ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، عمان و عراق، موضوع ارتباط دوجانبه در راستای رشد کیفیت ارتباطات و افزایش پایداری شبکه را در دستور کار قرار داده ایم.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید