تصاویر فضایی برگزیده روزهای گذشته از نگاه «اسپیس»

بزرگترین سطح نورد خودران اروپا به نام "SherpaTT" در زمینی همانند مریخ در مراکش مورد آزمایش قرار گرفت. این آزمایش توسط تیمی از مرکز نوآوری رباتیک "DFKI" آلمان انجام شد.

تاریخ ویرایش: 24 دی ماه 1397

پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

تصاویر فضایی برگزیده روزهای گذشته از نگاه "اسپیس"

بزرگترین سطح‌نورد خودران اروپا

بزرگترین سطح نورد خودران اروپا به نام "SherpaTT" در زمینی همانند مریخ در مراکش مورد آزمایش قرار گرفت. این آزمایش توسط تیمی از مرکز نوآوری رباتیک "DFKI" آلمان انجام شد.

"سطح‌نورد" (rover) فضاپیما یا بخشی از آن را می‌گویند که می‌تواند پس از فرود بر سطح جسمی آسمانی، مانند سیاره یا ماه یا سیارک، حرکت کند و به‌صورت خودکار یا با هدایت فضانوردان به کاوش بپردازد.

بزرگترین سطح نورد خودران اروپا به نام "SherpaTT"

سطح‌نوردی که مخصوص کاوش در سطح مریخ باشد مریخ‌نورد و سطح‌نوردی که مخصوص کاوش در سطح ماه است را ماه‌نورد می‌گویند. برخی سطح‌نوردها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند فضانوردان را در سطح کرات جا به جا کنند اما برخی دیگر تنها به‌صورت ربات‌های خودکار و خودرو هستند.

سحابی شکارچی

نمای سه بعدی  سحابی شکارچی که توسط "رصدخانه هوایی استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ"(SOFIA) گرفته شده است، ساختارهای پیچیده‌ای را که توسط ستارگان قدرتمند تشکیل شده‌اند نشان می‌دهد. سحابی شکارچی که به نام عربی سحابی جبار هم معروف است تنها سحابی آسمان است که با چشم غیرمسلح هم دیده می‌شود. مکان این سحابی در جنوب کمربند شکارچی است.

سحابی شکارچی

دراگون

شرکت "اسپیس‌ایکس" در حال اتمام آخرین مراحل آماده سازی کپسول سرنشین‌دار دراگون است. با انجام این ماموریت آمریکا به انجام پروازهای سرنشین‌دار بازخواهد گشت. این کپسول هم‌اکنون در سکوی پرتاب قرار دارد.

گفتنی است مقابل در ورودی دراگون یک تابلو قرار داده شده و حداقل قد فضانوردان را مشخص کرده است.

دراگون

انتظار می‌رود پرتاب آزمایشی دراگون در اواخر ماه جاری صورت گیرد که البته بدون سرنشین خواهد بود.

قرار بود اولین پرواز آزمایشی دراگون در ۷ ژانویه انجام شود ولی ناسا آن را به تعویق انداخت و تاریخ راه‌اندازی ماموریت را به ۱۷ ژانویه موکول کرد. این فضاپیمای باری با استفاده از موشک "فالکون ۹" به فضا خواهد رفت.

"دراگون" یک فضاپیمای تجاری قابل استفاده مجدد و با قابلیت حمل ۶ هزار کیلوگرم محموله است که توسط شرکت اسپیس‌ایکس ساخته شده است.

ماه و زمین در یک قاب

کاوشگر "اُسیریس-رِکس" (OSIRIS-REx) ناسا در مسیر خود به سوی سیارک "بنو" (Bennu) تصویری از قسمت بالایی این سیارک را منتشر کرده است. نکته جالب تصویر مذکور این است که در سمت چپ تصویر زمین و ماه قابل مشاهده هستند. کاوشگر" اُسیریس-رِکس" این تصویر را ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۸ ثبت کرد.

کاوشگر "اُسیریس-رِکس"(OSIRIS-REx) ناسا

اُسیریس-رِکس یک مأموریت برنامه‌ریزی شده ناسا برای بررسی سیارک بنو و بازگرداندن نمونه است. راه‌اندازی این پروژه برابر برنامه‌ریزی قبلی، در ۸ سپتامبر ۲۰۱۶ بدون تأخیر انجام شد. کاوشگر اُسیریس-رکس مأموریت بررسی و بازگشت یک نمونه(برگرفته از سیارک ۱۰۱۹۵۵ بنو که قبلاً مأموریت ۱٬۹۹۹ آر کیو ۳۶ نامیده شده بود)، و یک سیارک کربنی است. انتظار می‌رود بررسی این مواد دانشمندان را قادر به یادگیری بیشتر در مورد زمان قبل از شکل‌گیری و تکامل سامانهٔ خورشیدی، مراحل اولیهٔ شکل‌گیری سیاره و منبع ترکیبات آلی که منجر به پیدایش زندگی در زمین شده کند.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید