برگزاری مناقصه برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه فضا در ایران

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر این‌که کشور به ۶ حوزه راهبردی فناوری فضایی که چرخه کامل فضایی به شمار می‌رود، رسیده است، گفت: به منظور افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه فضا در آینده مناقصه‌ای برگزار خواهیم کرد.

تاریخ ویرایش: 12 بهمن ماه 1397

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر این‌که کشور به ۶ حوزه راهبردی فناوری فضایی که چرخه کامل فضایی به شمار می‌رود، رسیده است، گفت: به منظور افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه فضا در آینده مناقصه‌ای برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی براری در پنل تخصصی طراحی ماهواره که همزمان با اولین همایش "ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن" در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با بیان این‌که ایران در ۶ حوزه استراتژیک فضایی به نتایج قابل قبولی رسیده است، افزود: طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت جایگاه پرتاب، طراحی و ساخت ماهواره‌برها، طراحی و ساخت ایستگاه کنترل و هدایت ماهواره، طراحی و ساخت ایستگاه دریافت و ارسال پیام و قدرت تحلیل پردازش‌های ماهواره از جمله ۶ حوزه استراتژیک فضایی است که ما به چرخه کامل آن رسیده‌ایم.

برگزاری مناقصه برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه فضا

وی با بیان این‌که دانشگاه‌ها از دهه ۶۰ در فعالیت‌های فضایی مشارکت داشته‌اند، در این باره توضیح داد: امروزه ظرفیت‌های ارزشمندی در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است، به گونه‌ای که موفق به کسب رتبه اول علمی در منطقه و رتبه یازده در دنیا رسیده‌ایم.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به این که رتبه ایران در دنیا ۱۴ بوده و با رشد سه پله‌ای به رتبه یازدهم رسیده است، خاطر نشان کرد: بر این اساس لازم است تا ظرفیت علمی کشور در جهت حل مشکلات هدایت شود.

براری با اشاره به برنامه‌های سازمان فضایی برای توسعه فناوری‌های این حوزه، اضافه کرد: ما علاوه بر این که اقدام به بومی‌سازی زیر ساخت‌ها خواهیم کرد، درصدد راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه هستیم که در این راستا در آینده چندین مناقصه برگزار خواهیم کرد تا از این طریق زمینه مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فضا فراهم شود.

وی با تاکید بر این که در مدت ۴۰ سال است که داده‌های ماهواره‌ای را دریافت می‌کنیم، با تاکید بر ضرورت آزادسازی این داده‌ها، اظهار کرد: آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای یکی از استراتژی‌های ما است و تلاش داریم بستر آن را ایجاد کرده و این امر موجب کاهش تصدی‌گری در توسعه فناوری‌های فضایی خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی ایران با انتقاد از گره خوردن بودجه‌های حوزه فضایی با بودجه‌های دولت، اضافه کرد: این در حالی است که در دنیا دولت‌ها با توسعه بازار این حوزه زمینه مشارکت بخش خصوصی را ایجاد کرده‌اند و ما امیدواریم که بتوانیم با ایجاد زمینه‌های مناسب، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش‌های فضایی را توسعه دهیم.

وی با اشاره به حجم زیاد نقدینگی در جامعه ابراز امیدواری کرد که با بسترسازی‌های مناسب این نقدینگی‌ها به سمت توسعه فناوری‌های فضایی هدایت شوند.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به تدوین سند ۱۰ ساله هوافضا تا ۱۴۰۴، گفت: در حال حاضر با بازار رو به رشدی مواجه هستیم، به گونه‌ای که صنعت اطلاعات مکانی در سال ۲۰۱۷ به میزان ۲۹۹ میلیارد دلار به طور مستقیم و ۲۲۰۰ میلیارد دلار به طور غیر مستقیم بازار ایجاد کرده است.

براری ادامه داد: بر این اساس ماهواره‌های سنجشی، ماهواره‌های مخابراتی، ماهواره راداری و منظومه ماهواره‌ای از ۴ زیر ساخت اولویت‌دار در سازمان فضایی هستند.

وی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد شبکه دریایی به شبکه ماهواره‌ای وابسته است، گفت: امروزه اقتصاد موبیلیتی رو به رشد است و اعتقاد داریم با ایجاد کنسرسیومی نسبت به رفع این نیازها اقدام شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید