پس از سه تلاش نافرجام، فالکن 9 به فضا رفت

موسسه هوافضای اسپیس‌ایکس پس از سه تلاش نافرجام، موشک فالکن 9 را به فضا پرتاب کرد. این موشک که 6 ماهواره ارتباطی اُربکوم را با خود حمل می‌کرد، دومین ماموریت پروازی خود را از مجموعه شماره 40 پرتاب‌های فضایی در ایستگاه نیروی هوایی واقع در فلوریدا، در روز چهاردهم جولای، آغاز کرد. این پرتاب، پس از پرتاب‌های ناموفق 10 مه، به دلیل نشت هلیوم، 20 ژوئن به دلیل هشدار افت فشار در طبقه دوم موشک و 21 ژوئن به دلیل بدی آب و هوا، بالاخره با موفقیت به انجام رسید.

تاریخ ویرایش: 26 تیر ماه 1393

موسسه هوافضای SpaceX پس از 3 تلاش نافرجام، موشک فالکن 9 را به فضا پرتاب کرد. این موشک که 6 ماهواره ارتباطی Orbcomm OG2 را با خود حمل می کرد، دومین ماموریت پروازی خود را از مجموعه شماره 40 پرتاب های فضایی در ایستگاه نیروی هوایی Cape Canaveral فلوریدا، در ساعت AM 11:15 به وقت EDT (زمان محلی 17 ایالت از ایالت های آمریکا) و در روز چهاردهم جولای، آغاز کرد. این پرتاب، بعد از پرتاب های ناموفق 10مه، بدلیل نشت هلیوم، 20ژوئن بدلیل هشدار افت فشار در طبقه دوم موشک و 21 ژوئن بدلیل بدی آب و هوا، بالاخره با موفقیت به انجام رسید.

پرتاب فالکون 9 توسط موسسه هوافضای SpaceX

ماموریت OG2 در مدار قراردادن اولین سری از مجموعه ی 17 ماهواره ای است که قرار است جایگزین نسل اول صورت فلکی ماهواره های ارتباطی Orbcomm شود. این ماهواره با وزنی حدود kg170، توسط شرکت Sierra Nevada ساخته شده است و بر اساس گزارش های اعلام شده، این ماهواره ها بزرگتر و پربازده تر از مدل های قبلی خود هستند چرا که نه تنها سرعت انتقال اطلاعات آن افزایش پیدا کرده، بلکه به دلیل قرارگیری در ارتفاع بالاتری نسبت به سطح زمین، مناطق بیشتری را پوشش می دهد. بعلاوه از آن ها می توان برای دنبال کردن سیستم های شناسایی ماشین ها، کشتی های مجهز به تجهیزات AIS و ... استفاده کرد.. بدین ترتیب، صاحبان این وسایل نقلیه می توانند به سادگی محل سیستم خود را شناسایی کرده و در مواقع اضطراری، به آسانی خدمات موردنیاز آن ها را فراهم آورند.

این موشک، از 9 موتور Merlin بهره می برد که در مجموع، 850,000 کیلوگرم نفت سفید و اکسیژن را می سوزاند. بیشترین نیروی پیش ران این موشک 1.3 میلیون پوند است که هنگام عبور از ناحیه ای با بیشترین فشار آیرودینامیکی، آن را اعمال می کند.

طی 3 دقیقه اول، موتورهای طبقه اول موشک خاموش شده؛ پس از آن، قسمت دوم موشک از آن جدا می شود که طی 8 ثانیه بعد از این جدایش، آتش گرفته و از بین خواهد رفت. سپس کلاهک آیرودینامیکی موشک از این مجموعه جدا می شود. 15 دقیقه بعد از پرتاب، ماهواره بطور کامل از موشک جدا می شود.

پس از جداسازی، SpaceX ماموریت دوم خود را در حین اجرای ماموریت اول، عملی می کند. ماموریت تست سیستم فرود شتاب دهنده طبقه اول موشک بر روی سطح قیانوس اطلس. به گفته Elon Musk موسس سازمان Space X، عملیات بکارگیری پایه های موشک و سوزاندن سوخت هنگام فرود، کاملا موفقت آمیز اجرا شد، اما طبقه اول موشک طی این ماموریت از هم پاشید و آسیب دید.

این سازمان، در حال مطالعه و اندازه گیری پارامترهای موثر در این حادثه است تا علت آن را تشخیص دهد. اینکه علت این حادثه در نوع فرود بوده یا ناشی از ضربه آب به بدنه سیستم بوستر.

هم اکنون، ماهواره OG2 بر روی مدار بیضی شکل به ابعاد 750کیلومتر*615 کیلومتری خود در حال گردش است.

منبع: هیتنا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید