اتحاد فضایی روسیه و چین بر علیه غرب

 

مقامات دو کشور برای انجام فعالیت‌های تازه علوم هوافضا و گسترش همکاری‌های مشترک توافق کرده و آژانس فضایی روسیه به صورت رسمی از آغاز همکاری های علمی و پژوهشی مشترک با کشور چین از ابتدای سال آینده میلادی خبر داد.

تاریخ ویرایش: 1 آذر ماه 1393

پس از تیرگی روابط علمی دو کشور چین و روسیه در حوزه پژوهش‌های فضایی در پی عملیات ناموفق روسیه در اعزام مریخ‌پیمای حامل ماهواره چینی در سال ۲۰۱۱، مقامات دو کشور برای انجام فعالیت‌های تازه علوم هوافضا و گسترش همکاری‌های مشترک توافق کرده و آژانس فضایی روسیه به صورت رسمی از آغاز همکاری های علمی و پژوهشی مشترک با کشور چین از ابتدای سال آینده میلادی خبر داد.

اتحاد فضایی روسیه و چین بر علیه غرب

دولت های روسیه و چین طی قراردادی متعهد به انجام همکاری های دو جانبه علمی – پژوهشی در زمینه مطالعات هوا و فضا و پژوهش های خارج از جو زمین شدند . در همین راستا Lev Zeleny مدیر موسسه علوم و آکادمی پژوهش های فضائی روسیه ، روز گذشته در گفتگو با رسانه های خبری اعلام کرد : دانشمندان دو کشور از آغاز سال جدید میلادی همکاری های همه جانبه ای را در زمینه مطالعات و پژوهش های فضائی آغاز خواهند کرد .

وی در ادامه خاطر نشان کرد : در گفتگوهای پیشین انجام شده در رده مدیران موسسات و آژانس های فضائی دو کشور ، موارد مختلف همکاری های دو جانبه علمی – فضائی مورد بررسی و بحث قرار گرفته و بنا شد تجربیات و نتایج پژوهش های دانشمندان دو کشور به اشتراک گذاشته شود . این گفتگو ها و مذاکرات در هفته گذشته به پایان رسید و هر کدام از طرفین خواستار بررسی و توجه به نکاتی خاص در توسعه پژوهش های فضائی بودند که سرانجام با ادغام و ترکیب خواسته های طرفین در قالب یک فهرست واحد ، بنا شد از ابتدای ژانویه سال 2015 ( 11 دی ماه 1393 ) همکاری های گسترده دو کشور آغاز شود .

این مقام ارشد آژانس فضائی روسیه  با بیان موارد فوق تاکید کرد : هنوز فاصله زیادی تا دستیابی به نتیجه گیری از این همکاری مشترک بین دو کشور وجود دارد و همکاری های فضائی روسیه و چین دارای پتانسیل و ظرفیت بسیار بالائی است . متاسفانه در زمان های گذشته نوعی بدگمانی بین آژانس های فضائی و مراکز پژوهشی دو کشور وجود داشت . این سو تفاهم ها  در سال 2011 و در زمانی به وجود آمد که آژانس فضائی روسیه در عملیات اعزام فضاپیمای مریخ نورد روسیه با عنوان Phobos-Grunt که یک ماهواره کوچک چینی را نیز با خود حمل می کرد ناکام مانده و مقامات چینی ، همتایان روس خود را بابت این موضوع سرزنش کرده و مقصر دانسته و اعتقاد داشتند این عملیات شکست خورده به دلیل ضعف برنامه ریزی و تکنولوژی صنعتی روسیه روی داده است .

مقامات دو کشور معتقدند این قرارداد جدید ، باب تازه ای در مناسبات علمی دو کشور در حوزه گسترش فعالیت های فضائی خواهد گشود.

منبع: سیناپرس

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید