به منظور توسعه آموزش‌ها و پژوهش‌های مرتبط در حوزه ‌فناوری‌های نوین فضایی و استعدادیابی دانش‌آموزان در این حوزه، آموزش و پرورش شهر تهران خواستار عقد تفاهم نامه‌ همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران گردید.

به گزارش جماران به نقل از پانا، به منظور توسعه آموزش‌ها و پژوهش‌های مرتبط در حوزه ‌فناوری‌های نوین فضایی و استعدادیابی دانش‌آموزان در این حوزه، آموزش و پرورش شهر تهران خواستار عقد تفاهم نامه‌ همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران گردید. پژوهشگاه فضایی ایران وابسته به سازمان فضایی ایران به همراه پژوهشکده‌های تابعه، برنامه‌ های متعددی را در مهرماه سال ‌جاری همزمان با هفته جهانی فضا در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به اجرا درآورد. هدف از برگزاری این برنامه‌ های ترویجی، آموزش و اطلاع‌ رسانی در زمینه علوم و فناوری فضایی و آشنایی با مزایای استفاده از این فناوری‌ها در زندگی روزمره انسان، اطلاع ‌رسانی از اهمیت این فناوری‌ها در توسعه اقتصادی پایدار، جلب حمایت‌های مردمی از برنامه ‌های فضایی و علاقه‌ مند کردن جوانان به علوم مرتبط با فناوری‌های فضایی بوده است.

عقد تفاهمنامه همکاری میان پژوهشگاه فضایی ایران و آموزش وپرورش شهرتهران

گفتنی است ، در برنامه‌ های متعددی که از سوی مجموعه پژوهشگاه فضایی ایران به اجرا درآمد، بیش از 1300 دانش‌ آموز در مقاطع مختلف با شرکت در همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی با مفاهیم و دست-اوردهای علوم و فناوری فضایی آشنا شدند و در مسابقات متنوع شامل ماکت‌ سازی در زمینه ماهواره‌ ها و کاوشگرها، جهت‌ یابی و مسابقه نقاشی و داستان‌ نویسی در موضوعات مرتبط با فضا با یکدیگر به رقابت پرداختند. برگزاری برنامه‌های رصد به منظور مطالعه و آشنایی دانش‌ آموزان با فضای بیکران و توزیع بسته‌های آموزشی- ترویجی در علوم و فناوری فضایی از جمله فعالیت‌های این پژوهشگاه در هفته جهانی فضا بوده ‌است. از سوی دیگر، برای آشنایی سایر مخاطبان با علوم و فناوری فضایی و دست‌ا وردهای آن و موفقیت‌ های متخصصان و محققان کشورمان در این عرصه، مصاحبه‌ ها و برنامه‌ های متعددی از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با همکاری پژوهشگاه فضایی ایران تهیه و در هفته جهانی فضا پخش گردید.

شایان ذکر است، امسال پانزدهمین سالگرد هفته جهانی فضا بود که با شعار "فضا، راهنمای راه" نام‌گذاری شد که بر مزایای سامانه ‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی  برای بشر تأکید داشت؛ چرا که در سال-های اخیر، کشورها به داده‌های زمانی و مکان‌ یابی به‌ دست آمده از شبکه‌ های ماهواره‌ای وابستگی زیادی پیدا کرده اند‌ و سامانه‌های متعدد مرتبط به ماهواره‌های ناوبری جهانی از جمله GPS ، GLONASS ، Beidou و Galileo راه اندازی نموده اند. از این رو، آشنا سازی عموم مردم به ویژه دانش‌آموزان با سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی همگام با افزایش جهانی استفاده از آن ها و شناخت کاربردهای ناوبری ماهواره‌ای در مسیریابی جاده‌ای، حمل‌ و‌نقل هوایی و دریایی، کشاورزی، مدیریت و کمک‌ رسانی در بحران‌های ناشی از بلایای طبیعی  و بسیاری دیگر از زمینه‌ های اجتماعی از جمله برنامه‌های آموزشی- ترویجی پژوهشگاه فضایی ایران و شش پژوهشکده زیر مجموعه آن در هفته جهانی فضا در سال جاری  بوده است.

لازم به ذکر است پژوهشگاه فضایی ایران وابسته به سازمان فضایی ایران دارای شش پژوهشکده و یک مرکز تحقیقاتی است که با برخورداری از نیروهای توانمند و متخصص خود در زمینه‌ های مختلف علوم و فناوری فضایی از جمله مطالعه و طراحی و ساخت و پرتاب ماهواره ‌های سنجشی و مخابراتی، طراحی و ساخت و آزمون مدارگردها، کاوشگرها، اعزام موجود زنده به فضا و توسعه سامانه‌ های حمل و نقل فضایی فعالیت می‌ نماید.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید