تاخیر در پرتاب فضاپیمای «اوریون»+تصاویر

پرتاب فضاپیمای اوریون حداقل تا فردا به تاخیر افتاد. به گزارش مهر، عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا پرتاب آزمایشی فضاپیمای اوریون به تاخیر بیفتد. قرار است این فضاپیما در زمانی که حدودا سال ۲۰۳۰ اعلام شده فضانوردان را به مریخ اعزام کند. البته سفر به ماه و سیارکها نیز از جمله اهداف بلندمدتی است که ناسا از طراحی و ساخت این فضاپیما دنبال می‌کند.

تاریخ ویرایش: 13 آذر ماه 1393

پرتاب فضاپیمای اوریون حداقل تا فردا به تاخیر افتاد.

به گزارش مهر، عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا پرتاب آزمایشی فضاپیمای اوریون به تاخیر بیفتد. قرار است این فضاپیما در زمانی که حدودا سال ۲۰۳۰ اعلام شده فضانوردان را به مریخ اعزام کند. البته سفر به ماه و سیارکها نیز از جمله اهداف بلندمدتی است که ناسا از طراحی و ساخت این فضاپیما دنبال می‌کند.

با این حال چند عامل موجب شدند تا پرتاب آزمایشی این فضاپیمای سرنشین‌دار حداقل برای یک روز به تاخیر بیفتد. ابتدا و درحالی که تنها ۱۵ دقیقه به آغاز شمارش معکوس ۱۰ ثانیه‌ای پرتاب باقیمانده بود، مشاهده قایقی ناشناس در اطراف مرکز پرتاب کیپ کاناورال ناسا نگرانی هایی درخصوص آغاز این ماموریت در زمان از پیش تعیین شده مطرح شد.

فضاپیمای اوریون

فضاپیمای اوریون پیش از پرتاب

پس از رفع این نگرانی وزش جریان شدید باد آغاز شد. ناسا اعلام کرد که وزش باد در سطح زمین آنچنان شدید بوده که امکان پرتاب فضاپیما وجود ندارد.

درحالی که کمتر از دو ساعت به بسته شدن پنجره پرتاب فضاپیما باقیمانده بود، وزش باد تا حد زیادی فروکش کرد تا امیدها برای یکی از تاریخی‌ترین پرتابهای ناسا همچنان زنده بماند.

اما ناگهان چند تن از مهندسان ناسا متوجه بسته نبودن دو شیر سوخت راکت فضاپیما شدند. اگر اوریون در این حالت پرتاب می‌شد وقوع فاجعه‌ای دردناک همچون انفجار دو شاتل کلمبیا و چلنجر تقریبا محتمل بود.

در ادامه تلاش دانشمندان ناسا برای آماده ساختن اوریون برای پرتاب تا پیش از بسته شدن پنجره پرتاب بی ثمر ماند تا در نهایت ناسا رسما اعلام کند که اوریون امروز پرتاب نمی‌شود.

ناسا در جریان باز بودن پنجره پرتاب اوریون ۵ بار زمان مشخصی را برای آغاز این ماموریت تعیین کرد اما هر بار در آستانه پرتاب عملیات متوقف شد.

این آژانس فضانوردی اعلام کرده که فردا ساعت ۷ بامداد به وقت شرق آمریکا (۱۵ و۳۰ دقیقه جمعه به وقت تهران) پنجره پرتاب دوباره باز می‌شود.

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید