در دنیای صنایع سنگین، تیتانیوم و آلومینیوم به دلیل استحکام و سبکی حرف اول و آخر را می‌زنند. حالا محققان آلیاژ جدیدی ساخته‌اند که نه تنها مستحکم‌تر از تیتانیوم بلکه به سبکی آلومینیوم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هر وقت صحبت از کاربرد فلز در صنایع خودروسازی و هوافضا می‌شود، کارشناسان به بالابودن نسبت استحکام به وزن به عنوان برگ برنده آن فلز نگاه می‌کنند و اکنون محققان دانشگاه کارولینای شمالی با همکاری دانشگاه قطر آلیاژی ابداع کرده‌اند که مبتنی بر همین نگرش است. این آلیاژ همچون آلومینیوم چگالی کمی داشته اما در نقطه مقابل حتی از تیتانیوم هم مستحکم‌تر است.

این آلیاژ در زمره مواد ترکیبی قرار دارد که برای ساخت آن چندین ماده به کار گرفته شده است. به گفته محققان پروژه حداقل ۵ فلز با نسبتهای تقریبا برابر برای تولید این آلیاژ به کار گرفته شده است. آنها به لیتیوم، منیزیوم، تیتانیوم، آلومینیوم و اسکاندیوم به عنوان ۵ فلز سازنده این آلیاژ اشاره می‌کنند.

محققان پروژه مدعی هستند که این آلیاژ جدید هیچ نمونه مشابه دیگری در دنیا ندارد. البته آنها برای آنکه نشان دهند محصول جدیدشان با توجه به نسبت طلایی استحکام بیشتر به وزن کمتر تا چه حد قدرتمند است آن را با سرامیک مقایسه می‌کنند هرچند به نظر می‌رسد همچنان مستحکم‌تر از آن نیز باشد.

در حال حاضر گفته می‌شود هیچ ماده‌ای در دنیا مانند فیبر کربنی دارای بهترین نسبت استحکام به وزن نیست اما محققانی که این آلیاژ را تولید کرده‌اند معتقدند این ماده در زیر سنگین‌ترین فشارها هم دست‌نخورده باقی‌می‌ماند حال آنکه فیبر کربنی در چنین وضعیتی دچار ترک می‌شود.

در حال حاضر تولید این آلیاژ در مراحل آزمایشی قرار دارد و محققان تلاش می‌کنند با حذف اسکاندیوم گران‌قیمت و جایگزین‌سازی آن با فلزی ارزان‌تر و با همان ویژگیها روند تولید انبوه آن را تسریع بخشند.

نوشتار مرتبط با این گزارش: نقش فلزات در توسعه‌ی صنايع هوافضا

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید